Senaste nytt

Allmänt och frågor angående min resa med Swiss Business Stockholm - San Francisco

Gjorde samma resa för ett år sedan, men valde pga kort transfer att ta kvällsflyget dagen innan och stanna en natt på Hilton Zurich. Funkar bra som bonusresa, och ger då middag på ARN-ZRH samt tid i senator loungen på förmiddagen innan avresa.

Tjejen gjorde samma resa i januari i år (fast i ekonomi).
Sent flyg från Arlanda, rusning till planet men gaten stängd trots att planet stod kvar nästan 1 timme.
Var en hel del andra som också missade flyget. Man hänvisade senare till att bagaget inte skulle hinna med.

Hänvisades till ”transfer desk” tillsammans med andra som missade sin connection.

Jag var redan i San Francisco och kollade upp att enda sättet att ta sig dit samma dag var Lufthansa till Frankfurt och sedan United till SFO.

Hon fick som enda passagerare den lösningen. De andra blev ombokade till dagen efter. Det kan hon nog tacka sitt guldkort för samt att hon visste hur hon kunde ta sig fram samma dag. Rusning till Lufthansa flighten och hon ankom 4h och 1 minut sent då även denna var smått försenad.

Dock kom inget bagage med och i och med att vi bilade därifrån var detta ett problem. Bagaget kom till rätta först 3 dagar senare när vi var i LA. Detta efter många samtal med United.

Resulterade i 1000kr från hemförsäkringen för bagageförsening.
Ok att handla kläder etc för 200 USD från United mot insändande av kvitton.
600€ i ersättning enligt EU261.

Tjejen gjorde samma resa i januari i år (fast i ekonomi).
Sent flyg från Arlanda, rusning till planet men gaten stängd trots att planet stod kvar nästan 1 timme.
Var en hel del andra som också missade flyget. Man hänvisade senare till att bagaget inte skulle hinna med.

Hänvisades till ”transfer desk” tillsammans med andra som missade sin connection.

Jag var redan i San Francisco och kollade upp att enda sättet att ta sig dit samma dag var Lufthansa till Frankfurt och sedan United till SFO.

Hon fick som enda passagerare den lösningen. De andra blev ombokade till dagen efter. Det kan hon nog tacka sitt guldkort för samt att hon visste hur hon kunde ta sig fram samma dag. Rusning till Lufthansa flighten och hon ankom 4h och 1 minut sent då även denna var smått försenad.

Dock kom inget bagage med och i och med att vi bilade därifrån var detta ett problem. Bagaget kom till rätta först 3 dagar senare när vi var i LA. Detta efter många samtal med United.

Resulterade i 1000kr från hemförsäkringen för bagageförsening.
Ok att handla kläder etc för 200 USD från United mot insändande av kvitton.
600€ i ersättning enligt EU261.

Ah, okej. Ja bra att ha i åtanke, tack så mycket. Jag får helt enkelt hoppas att Swiss är lika duktiga på att hålla tiden som deras klockor är, -4/6+ sec/dygn enligt COSC standard:p

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Gällande tid i polaris loungen:
jag tycker att man lätt kan spendera 2-3h där, men då uppskattar jag att sitta och prata med random folk i baren.
1h kan man lägga på att äta i restaurangen de har, så får man lite mer sömn på flyget (om man prioriterar det).
Påminn personalen i baren att spolar brygg-gruppen med vatten innan dem gör espresso eller liknande åt er, om ni beställer det (och dom inte självmant spolar först), så smakar det betydligt bättre :D

Gällande tid i polaris loungen:
jag tycker att man lätt kan spendera 2-3h där, men då uppskattar jag att sitta och prata med random folk i baren.
1h kan man lägga på att äta i restaurangen de har, så får man lite mer sömn på flyget (om man prioriterar det).
Påminn personalen i baren att spolar brygg-gruppen med vatten innan dem gör espresso eller liknande åt er, om ni beställer det (och dom inte självmant spolar först), så smakar det betydligt bättre :D

Ja, men då blir det säker runt 3h i loungen om jag känner mig själv rätt.

Bra frågor.

...

Problemet med kort transfer är att bagaget kanske inte kommer med. Har man incheckat bagage så bör man ha kläder för första dagen i handbagaget i det fallet. Håll koll på vilken gate/terminal du ska till så hinner du byta utan problem.
Själv har tagit för vana att fråga pesonalen i gate vid boarding om bagaget är ombord redan .... oftast, vid kort transfer, får jag till svar att "det är det inte, men det kommer med ... kommer lastas om fem minuter..." edyl.

Toppen