Senaste nytt

Al Safwa First Class Lounge

EMfx

Ny medlem
Hej,

Är det någon som vet om man får tillgång till Al Safwa First Class Lounge som oneworld Emerald när man flyger på en Qatar-award i Business? Och i så fall: får man ta med en gäst?

Har en layover i 3 timmar, räcker det gott att ta sig dit och tillbaka till gate?

Jag tror tyvärr inte det går

Det är bara om man är Privilege Club Platinum du får tillgång med en business class ticket. Som Emerald har du tillgång til Platinum and Gold Lounge - North. Jag vet inte om det eventuellt går att betala för tillgång til Al Safwa som Emerald - du kan kolla om du kan lägga till något i "manage booking".

3 timmer räcker gott at ta sig till lounge och tillbaka till gate samt en bra stund i loungen. Om du inte kommer i Al Safwa är Al Mourjan The Garden också trevlig.

Inget fel på Al Mourjan The Garden. Tycket inte det är värt att betala extra för Al Safwa för 3 timmar vistelse, inte ens för 6 timmar även om det är en väldigt imponerande lounge....men visst, det är nog högst personligt vad man tycker är värt.

Inget fel på Al Mourjan The Garden. Tycket inte det är värt att betala extra för Al Safwa för 3 timmar vistelse, inte ens för 6 timmar även om det är en väldigt imponerande lounge....men visst, det är nog högst personligt vad man tycker är värt.

Det enklaste och billigaste sättet att få tillgång om man reser inom mellanöstern har ju varit annars att man uppgraderar sitt första/sista ben på resan till First, och därmed får tillgång. Har själv flugit till Dubai via Qatar.

Det enklaste och billigaste sättet att få tillgång om man reser inom mellanöstern har ju varit annars att man uppgraderar sitt första/sista ben på resan till First, och därmed får tillgång. Har själv flugit till Dubai via Qatar.
Helt sant. Hade en poängresa med Qatar för några år sedan, economy Bomabay-Qatar och sedan First Qatar-Abu Dhabi, bara för at kunna testa Al Safwa. Har för mig att prissättningen i poäng var ganska rimlig. Däremot är kan det vara lite knepiga om man anländer i region first och vidare i business. Blev ombokad från en Sri Lankan flight i business till Jakarta, till en flight med Qatar. Ankom med regional first, men fick inte komma in.

Helt sant. Hade en poängresa med Qatar för några år sedan, economy Bomabay-Qatar och sedan First Qatar-Abu Dhabi, bara för at kunna testa Al Safwa. Har för mig att prissättningen i poäng var ganska rimlig. Däremot är kan det vara lite knepiga om man anländer i region first och vidare i business. Blev ombokad från en Sri Lankan flight i business till Jakarta, till en flight med Qatar. Ankom med regional first, men fick inte komma in.

Nej, det har du rätt i. När jag reste hade jag status med Finnair och då blev jag insläppt även på ankommande.

Det skall inte vara några problem att komma in i Al Safwa om man ankommer med ett Qatar-flyg i First även om man reser vidare i Business. Men jag har bara rest vidare med Qatar så vet inte om det påverkar möjligheterna. Loungepersonalen verkar dock ha en förkärlek till att först säga "nej". Har dock aldrig blivit nekad men ibland har det varit lite mer knappande på datorn innan de släpper till.

Al Safwa är imponerande och håller en väldigt hög servicenivå. Jag har varit där två gånger. Senast var jag där med min fru under en långhelg i Muscat – vi flög regional First från Doha till Muscat (tar knappt en timme, i en 787-8!). På vägen dit, i Al Safwa, beställde vi cocktails i baren. Min fru nämnde att bartendern gärna fick göra en bra mocktail till henne – och självklart kom han tillbaka med en drink i exakt samma färg som hennes klänning

På vägen hem fyllde min fru år. I Al Mourjan hade de tydligen koll på detta, för efter en stund i baren kom personalen ut med en födelsedagstårta och sjöng Happy Birthday. De hade ordnat buggy-transport till gaten för planet mot Köpenhamn, så att vi kunde stanna kvar så länge som möjligt och njuta av tårta och champagne i loungen. De körde oss till gaten precis i tid, dörrarna stängdes bakom oss när vi hade klivit ombord. Mycket bra upplevelse!

Toppen