Jannes skrev:Visst gör dom ju det. 157€ är helt i linje med bolag som erbjuder låga avgifter på sina awards. Att man måste betala mer poäng är helt irrelevant, för på nåt plan har LH räknat att de går att driva awardprogram med låga avgifter, och att höga avgifter har ingen beviskraft på hur lönsamt ett program är.
Skulle LH erbjuda lägre avgifter mot mer poäng ifall det var mindre lönsamt?Och SAS säljer poäng till de som inte har tillräckligt för att boka, vilket ur ett kassaflödesperspektiv är helt identiskt med att betala höga avgifter. Om du tycker SAS avgifter och poängpris är för låga, så att uttagna awardbiljetter kostar bolaget pengar, så kan dina beräkningar inte basera sig på andra bolags poängsättning.Det är mycket ”emotionell” argumentation och tyckande om att eftersom SAS prissättning är ovanlig (utan bevis) så måste den vara sämre (ovanlig behöver inte betyda sämre) och därför kommer Eurobonus sammansmältas med FB.Och allt detta utan att alls ta i beaktan skillnader i marknadsandelar, partnerprogram och -kreditkort, värdet av varumärkeslojalitet och
det faktum att nåt som är bra för kunden kan vara bra för bolaget.Om jag tjänar in 165,000 Eurobonuspoäng, tillräckligt för en longhaul C, så innebär att SAS får betalt i förväg för obokade resor, vilket binder min lojalitet till SAS och skapar ett positivt kassaflöde. Speciellt då intjäningsmöjligheter hos tredje part nu växer = mer extern omsättning, inte bara interna poängköp.Samtidigt så behöver jag inte betala 6000kr, 8000kr, 11000kr i avgifter upp till ett år innan min resa utan kan sitta med dem istället och lägga dem på hotell eller annat gott sen när resan blir av.Och genom att sporra medlemmar att tjäna in mer poäng så de inte behöver betala cash (känns alltid bättre att få -90% än -50%) så kommer SAS få mera pax, mera kreditkortsmedlemmar och mer shopping hos sina partners.Klicka för att utvidga...