Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Inte ens 100% det, SAS Link och SAS Connect motsvaras av KLM Cityhopper och AF Hop, dvs de erbjuder samma servicekoncept som mainline.
Någon mer insatt i SAS historik får gärna berätta ifall SAS haft LCC-motsvarigheter till Transavia som dotterbolag?
Kanske det kommer ett Transavia Scandic längre fram?
SAS, ägde charterbolaget Scanair, här väntar vi på boken om det bolaget, tror i början var det SAS piloter som dessa maskiner de hade på helgerna 747 till LPA på vintern.

Sakar @Alf här på forumet han var ju en levande historiebok när det gällde sådan här frågor

Snowflake var ett dotterbolag bolag, de var ett antal tror 4-6 stycken 737-800 även någon MD80 som målades om och gick på vissa destinationer på SK nummer med SAS personal som flög dessa maskiner, du kunde även få en Snowflake målade maskin till ex. Umeå men det var en ordinarie SAS avgång
Till det destinationer som det var Snowflake avgång gällde inte Eurobonus förmåner
Mycket tokigt har SAS gjort, men detta tog rekordet.
Försökte hitta något på AI men kammade noll.

Last edited:
Det är klart att SAS kommer att integreras mer i Air France-KLM när majoritetsägandet väl är godkänt och klart, vilket på sikt sannolikt innebär att Eurobonus försvinner och ersätts med Flying Blue. Det går ju att jämföra med LH-gruppen och hur de olika flygbolagen integrerats. Austrian, Swiss och Brussels kvarstår dock som egna bolag under eget namn med egen profil. Att Air France-KLM skulle göra annorlunda när det gäller SAS tror jag är osannolikt - bolaget lär finnas kvar med eget namn och egen profil med huvudkontor i Skandinavien men inte med ett eget bonusprogram. Sen finns det personer som ogillar SAS och därför hoppas på att SAS ska upphöra att verka under eget namn och egen profil med endast nån slags skandinavisk "mellanchef" i organisationen men ett sådant scenario är osannolikt. Air France - KLM köpte SAS för deras starka varumärke i Skandinavien och de lär inte ersätta det med något annat.
Varför måste man "ogilla SAS och hoppas att dom skall upphöra med verksamheten " bara för att man inte tycker/tror som du ?? Jag tror inte SAS kommer utvecklas på det sätt som du tror. Det innebär inte att jag ogillar SAS eller hoppas dom skall försvinna. Skulle uppskatta om vi kunde diskutera utan personangrepp (jag ser det ovan som ett angrepp på mig själv, Hachan och några till).

Varför måste man "ogilla SAS och hoppas att dom skall upphöra med verksamheten " bara för att man inte tycker/tror som du ?? Jag tror inte SAS kommer utvecklas på det sätt som du tror. Det innebär inte att jag ogillar SAS eller hoppas dom skall försvinna. Skulle uppskatta om vi kunde diskutera utan personangrepp (jag ser det ovan som ett angrepp på mig själv, Hachan och några till).
Personangrepp, herre min je. Det var en kommentar till Hachans inlägg om "mellanchef", inte till något du skrivit. Om man är i grunden negativ till SAS som företag, vilket han väldigt tydligt visat genom sina inlägg i flera år, blir det lätt osakligt när man siar om framtiden. Detsamma gäller för all del om man är väldigt tydligt positiv till SAS som företag.

Last edited:
SAS, ägde charterbolaget Scanair, här väntar vi på boken om det bolaget, tror i början var det SAS piloter som dessa maskiner de hade på helgerna 747 till LPA på vintern.

Sakar @Alf här på forumet han var ju en levande historiebok när det gällde sådan här frågor

Snowflake var ett dotterbolag bolag, de var ett antal tror 4-6 stycken 737-800 även någon MD80 som målades om och gick på vissa destinationer på SK nummer med SAS personal som flög dessa maskiner, du kunde även få en Snowflake målade maskin till ex. Umeå men det var en ordinarie SAS avgång
Till det destinationer som det var Snowflake avgång gällde inte Eurobonus förmåner
Försökte hitta något på AI men kammade noll.
Jag har för mig att konceptet snowflake senare blev bakersta kabinen i flygen, vilket senare blev Minus

Instämmer. Något som tangerar detta var en satsning SAS gjorde på 1990-talet som hette något i stil med "Nya inrikesflyget, enkelt att flyga". Man målade två-tre MD80 väldigt färgglatt med små små flygplan på. Inredningen i kabinen gick i samma stil. Därutöver skulle markpersonalen på SAS inrikes (de var en egen organisatorisk enhet på Arlanda) ha färgglada skjortor istället för vita skjortor till dem dåtida SAS-uniformen som var designad av Calvin Klein. Enfärgade skjortor i gälla färger. Markpersonalen sonika vägrade. Skjortorna packades aldrig upp ens och vart de tog vägen förtäljer inte historien...
1000034071.jpg

Last edited:
Personangrepp, herre min je. Det var en kommentar till Hachans inlägg om "mellanchef", inte till något du skrivit. Om man är i grunden negativ till SAS som företag, vilket han väldigt tydligt visat genom sina inlägg i flera år, blir det lätt osakligt när man siar om framtiden. Detsamma gäller för all del om man är väldigt tydligt positiv till SAS som företag.
Enligt min mening är du väldigt hård mot dom som inte tycker som du. Men inga problem jag bockar dig och återgår till att bara läsa. Saknar verkligen forumet som det var för 10 år sedan. Lev väl !

Har ytterst svårt att tro att de flesta VD:ar på bolag av SAS storlek skulle gå med på att bara vara en galjonsfigur. Har inte varit min erfarenhet av de större bolag jag jobbat på som ingått i koncerner.
I fallet Air France- KLM rapporterar vd för Air France respektive KLM till vd för Air France-KLM. Det är sannolikt att det blir vad vd för SAS också kommer göra. Den intressanta frågan vad de cheferna faktiskt gör och ansvarar för. De är på samma nivå som evp SAS integration och andra tjänster som tillsammans antyder att dotterbolagen mestadels arbetar med försäljning.

Instämmer. Något som tangerar detta var en satsning SAS gjorde på 1990-talet som hette något i stil med "Nya inrikesflyget, enkelt att flyga". Man målade två-tre MD80 väldigt färgglatt med små små flygplan på. Inredningen i kabinen gick i samma stil. Därutöver skulle markpersonalen på SAS inrikes (de var en egen organisatorisk enhet på Arlanda) ha färgglada skjortor istället för vita skjortor till dem dåtida SAS-uniformen som var designad av Calvin Klein. Enfärgade skjortor i gälla färger. Markpersonalen sonika vägrade. Skjortorna packades aldrig upp ens och vart de tog vägen förtäljer inte historien...Visa bifogad bild 169194
Ja det minns jag att jag såg på Arlanda några gånger! Fanns ett rött och ett ljusare blå också.

Toppen