Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Jorå, de finns kvar några. Bl.a. Budapest är en sån linje, ankomst Köpenhamn vid 23-tiden.(flygs också bara från Köpenhamn). Visst borde man kunna lösa det men alltjämt ser man att SAS lägger tidtabeller som omöjliggör anslutningar.
Fair. Jag hade snöat in och tänkte bara på longhaul.

Håller med.
SAS snack om "sekundär-hubbar" i ARN, OSL betyder inget. Ingen av de tre städerna har tillräckligt underlag för någon omfattande O/D trafik långdistans.
Kan ju till och med bli så att man gör bypass på ARN och OSL för en del kortdistanstrafik om Embraerflottan används för att mata CPH mfl hubbar.

Däremot tror jag att Danska statens intresse faktiskt ligger just i CPH. Visst, att bolaget ska vara lönsamt är väl bra, men det är bara ett medel för att skydda CPH. Det gäller arbetstillfällen och investeringar både i sas och infrastruktur (utan CPH ingen Öresundsbro tex, inga tåglinjer, metro eller motorväg på Amager) men också prestige och självbild. Köpenhamn må vara "wonderful" men 2 miljoner invånare (i ett land med 4 miljoner) är inte mer än en fluglort på kartan och motiverar inte i sig en flygplats för 40 miljoner passagerare och frakt (tänk DHL med kapacitet på 40 000 paket i timmen 24/7).
Begär inte att den skall vara omfattande men att de åtminstone kan flyga till en flygplats i USA som har någon form av transfertrafik från Nordens största stad vore tacksamt och troligtvis även lönsamt. De gav ju sken av att de hade sådana planer med det händer ju aldrig något. Innan det blir verklighet vill jag inte höra något om ”sekundärhubbar”.

Däremot tror jag att Danska statens intresse faktiskt ligger just i CPH. Visst, att bolaget ska vara lönsamt är väl bra, men det är bara ett medel för att skydda CPH. Det gäller arbetstillfällen och investeringar både i sas och infrastruktur (utan CPH ingen Öresundsbro tex, inga tåglinjer, metro eller motorväg på Amager) men också prestige och självbild. Köpenhamn må vara "wonderful" men 2 miljoner invånare (i ett land med 4 miljoner) är inte mer än en fluglort på kartan och motiverar inte i sig en flygplats för 40 miljoner passagerare och frakt (tänk DHL med kapacitet på 40 000 paket i timmen 24/7).

“Rønnebærene er sure sagde ræven” - hvilket er et ordsprog vi benytter i Danmark og som vel passer meget godt på dette totalt nedladende skriv - men det viser bare at der er succes med det vi gør i DK omkring København, CPH og turisme.

Og lav så lige et fakta-check på befolkningsstørrelsen i DK.

Toppen