Senaste nytt

Airbus skissar på modulbaserad inredning

Brandten

Medlem
Intressant men känns som att turn-around tiden skulle bli en mardröm och som vi alla vet tjänar inte flygbolagen pengar på flygplan som står länge på backen.

Hade ju varit kul om man körde en BC modul som vi kunde boka upp för oss själva. Välja lite egna stolar, bar area mm.

Vad tror ni?
Inside: Commercial airliner interior – Aviation for Aviators

Bildcred länk ovan.
def0d8849310fc499fc254b0f9c1ecec.jpg

Intressant men känns som att turn-around tiden skulle bli en mardröm och som vi alla vet tjänar inte flygbolagen pengar på flygplan som står länge på backen.

Hade ju varit kul om man körde en BC modul som vi kunde boka upp för oss själva. Välja lite egna stolar, bar area mm.

Vad tror ni?
Inside: Commercial airliner interior – Aviation for Aviators

Bildcred länk ovan.
def0d8849310fc499fc254b0f9c1ecec.jpg

Skulle nog krävas en massa lagringsplats med tanke på hur många moduler som kan behövas. Lagringsplats kan nog vara dyrt

Skulle nog krävas en massa lagringsplats med tanke på hur många moduler som kan behövas. Lagringsplats kan nog vara dyrt
Säkerligen. Å andra sidan hade nog mycket sparats på om flygbolagen vid covid hade kunnat plocka bort 4 av 5 moduler med säten och istället packa frakt där på ett enkelt och billigt sätt. Istället för att spänna fast kartonger i stolarna eller faktiskt montera ur dem.

Men någonstans finns det garanterat en balans i hur mycket dynamik som är rimligt. Men visst kunde det säkert bara intressant för bolag att kunna växla storlek på ekonomi vs business kabin mellan olika säsonger tex...

Airbus har ett befintligt koncept med "snabbt" omkonfigurerbara kabiner. Finnair har så vitt jag vet köpt det för flera av sina A330/350 kan rent teoretiskt "snabbt" ändra tex den lilla business kabinen till eco. Det har såvitt jag vet aldrig utnyttjats...

Något som jag tror kan vara mer intressant är att ha inredning för pax under högsäsong och frakt under lågsäsong. Då är det bara några gånger om året som man skiftar inredning, och med tanke på årets händelser så tror jag att en sådan lösning går att sälja till flygbolagen.

Något som jag tror kan vara mer intressant är att ha inredning för pax under högsäsong och frakt under lågsäsong. Då är det bara några gånger om året som man skiftar inredning, och med tanke på årets händelser så tror jag att en sådan lösning går att sälja till flygbolagen.
Hmm. Det riskerar ju att minska den otroliga tillgången på SAS bonusresor till Chicago på vintern! Inte bra!!

Toppen