Senaste nytt

Air Passenger Duty UK

Bokade biljetter både med BA via London och LH via FRA. Döm min förvåning när taxes + charges på GOT-LHR-MIA i F var 2017 SEK per person och motsvarande på JFK-FRA-GOT med LH i C var 3259 SEK per person.

Det där är varknen med UK APD eller flygskatter att göra. Det är pga högre bränsletillägg hos Lufthansa.

British Airways bränsletillägg på Göteborg-London-Miami enkel: 1.550 SEK
Lufthansas bränsletillägg på New York-London-Göteborg: enkel: 2.662 SEK
(summorna är baserade på biljettering enligt dagens datum)

Antag att A ligger i Sverige och B ligger i Storbritannien och man avser att resa A-B-A (helt vanlig tur-och-returresa) 2 gånger. Sparar man då en APD-avgift genom att istället boka A-B-A-B (på samma PNR)? Skulle någon vilja gå igenom några enkla exempel på när man betalar APD och när man slipper det?

Antag att A ligger i Sverige och B ligger i Storbritannien och man avser att resa A-B-A (helt vanlig tur-och-returresa) 2 gånger. Sparar man då en APD-avgift genom att istället boka A-B-A-B (på samma PNR)? Skulle någon vilja gå igenom några enkla exempel på när man betalar APD och när man slipper det?

A-B (byte inom 24 timmar)-A: Nej, det räknas som en T/R och därför måste man betala UK APD.

A-B (byte inom 24 timmar)-C (icke UK destination): Ja, det räknas som internationell anslutning därför du inte behöver att betala UK APD.

Med hänvisning till ovan regel, flyger du som A-B-A-B, får du betala UK APD en gång (du reser ut från Storbritannien en gång).

A-B (byte inom 24 timmar)-A: Nej, det räknas som en T/R och därför måste man betala UK APD.

A-B (byte inom 24 timmar)-C (icke UK destination): Ja, det räknas som internationell anslutning därför du inte behöver att betala UK APD.

Med hänvisning till ovan regel, flyger du som A-B-A-B, får du betala UK APD en gång (du reser ut från Storbritannien en gång).

Intressant. Hur mycket behöver C skilja sig från A?

Stämmer dessa exempel? Blir:
ARN-LHR-BMA, att betrakta som A-B-C? (utan APD)
ARN-LHR-HEL-BMA, att betrakta som A-B-C-D? (utan APD)
ARN-LHR-HEL-ARN, att betrakta som A-B-C-A? (med APD)

Intressant. Hur mycket behöver C skilja sig från A?

Stämmer dessa exempel? Blir:
ARN-LHR-BMA, att betrakta som A-B-C? (utan APD)
ARN-LHR-HEL-BMA, att betrakta som A-B-C-D? (utan APD)
ARN-LHR-HEL-ARN, att betrakta som A-B-C-A? (med APD)
Jag kunde inte kolla Stockholm Arlanda-London-Heathrow-Stockholm Bromma men jag kollade Paris Orly-London Heathrow-Paris Charles de Gaulle.
Det visade sig att co-terminals (Stockholm: Arlanda och Bromma, Paris: Charles de Gaulle och Orly) räknas som A-B-A.
Screenshot20151002_01.png

Även Göteborg-London Heathrow-Stockholm får man betala UK APD.
Screenshot20151002_02.png

Så det ser ut som att A-B-C handlar inte om stad utan land.
Om A och C är ett och samma land, måste man betala UK APD i alla fall.

Din tredje och fjärde exempel är A-B-C, så det spelar ingen roll om du sedan flyger vidare till ett annat land eller inte.

• Gilla
Reactions: olo
Jag kunde inte kolla Stockholm Arlanda-London-Heathrow-Stockholm Bromma men jag kollade Paris Orly-London Heathrow-Paris Charles de Gaulle.
Det visade sig att co-terminals (Stockholm: Arlanda och Bromma, Paris: Charles de Gaulle och Orly) räknas som A-B-A.
Visa bifogad bild 41976

Även Göteborg-London Heathrow-Stockholm får man betala UK APD.
Visa bifogad bild 41977

Så det ser ut som att A-B-C handlar inte om stad utan land.
Om A och C är ett och samma land, måste man betala UK APD i alla fall.

Din tredje och fjärde exempel är A-B-C, så det spelar ingen roll om du sedan flyger vidare till ett annat land eller inte.
Tack för ett pedagogiskt exempel! Då har jag lärt mig något även denna fredag. :)

Toppen