Senaste nytt

Air India - Copenhagen to Bengaluru via Delhi

Bra input att man kan skippa kön till transit hissarna, det ska jag definitivt göra nästa gång.
Jag såg ingen annan väg upp men nu när jag tänker på det så måste det ju finnas en annan väg för de som inte kommer via transit.

Jag hade bokat transitservice, och de tog mig direkt till ankomsthallen och upp via trapporna – så ärligt talat märkte jag inte ens att det fanns en disk och hissar! När man går in via trapporna blir promenaden lite längre, man måste gå hela vägen ner till motsatt ände från där man kommer ut. Det står fortfarande en person vid trappan som skannar ditt boardingkort, men det var ingen kö alls.


Angående hemresan, så har jag fått flera mail från Air India om att uppgradera till First det erbjuds dock enbart på sträckan MAA-DEL.
Igår kostade det dryga 8 tusen INR och nu när jag kollat dryga 10 så det verkar vara dynamiska priser (är via plusgrade).
Jag har dock inte hoppat på det, ser inte riktigt vad jag får för pengarna? Hade det varit en nattflygning kanske det vore något att få ett par timmar sömn (flygningen är 2h 45min).

Inrikes första klass är ganska trevlig. På de flyg jag åkte med var det inga lie-flat säten, men riktiga business class-säten, liknande dem man ser i USA med 2-2-konfiguration. Du får priority på flygplatsen vid incheckning, säkerhetskontroll, ombordstigning och tillgång till lounge. Jag sov gott i en timme på min resa till Bengaluru i fönsterplatsen. På vägen hem provade jag maten, som också var riktigt bra – de erbjöd fyra olika huvudrätter. Observera att det inte serveras alkohol på inrikesflyg. Om det är värd det är nog individuellt.
 
Inrikes första klass är ganska trevlig. På de flyg jag åkte med var det inga lie-flat säten, men riktiga business class-säten, liknande dem man ser i USA med 2-2-konfiguration. Du får priority på flygplatsen vid incheckning, säkerhetskontroll, ombordstigning och tillgång till lounge. Jag sov gott i en timme på min resa till Bengaluru i fönsterplatsen. På vägen hem provade jag maten, som också var riktigt bra – de erbjöd fyra olika huvudrätter. Observera att det inte serveras alkohol på inrikesflyg. Om det är värd det är nog individuellt.
Är du säker på att du åkte första klass på inrikes benen? Köpte du uppgraderingen via Plusgrade då?
På utresan DEL-MAA åkte jag business i en A320, där var rad 1-2 i 2+2 configuration (och resterande i 3+3), jag fick åka i den främre delen. Likt domestic first i USA eller som TK’s A320 business kan man säga.
På hemresan MAA-DEL åkte jag business i en B777, där såg det ut som att first var i 1+2+1 configuration och business (där jag satt) var i 2+3+2 configuration, dessa stolar var sämre än de på B787 CPH-DEL men ändå fully flat verkar det som.

På flygplatsen, hemresa från DEL var det samma kö för både business & first och det gick riktigt smidigt, ingen före i kön när jag kom dit varken i passkontrollen eller säkerhetskontrollen.

Det som möjligen skulle gjort det värt att uppgradera för min del (eftersom jag inte prioriterade bättre stol och mat på en så kort resa) skulle kunna vara att, när vi ankom DEL dryga timmen sent så blev det buss till terminalen och det verkade som att dom som åkte first fick egen transport och slapp trängas på bussen. Men det kunde jag ju inte veta i förväg så jag är ändå nöjd med att ha sparat pengarna.
 
Är du säker på att du åkte första klass på inrikes benen? Köpte du uppgraderingen via Plusgrade då?
På utresan DEL-MAA åkte jag business i en A320, där var rad 1-2 i 2+2 configuration (och resterande i 3+3), jag fick åka i den främre delen. Likt domestic first i USA eller som TK’s A320 business kan man säga.
Ah ja - det var ju så. Det var business class i A320 på inrikes benen, inte första klass.
 
Toppen