Senaste nytt

Air India 787-8, någon som har erfarenhet?

aruba1

Medlem
Vi flög AirIndia i slutet av Oktober, LHR-DEL-SIN. Båda flygen utfördes av AirIndia, första benet B787 och andra med A320. Det fungerade bra på det stora hela. Sliten kabin i båda planen, men bekväm stol i B787 och framförallt gott om plats. Överraskningen var amenity kit och skön pyjamas från Tumi. Maten var helt ok. Nog lite bättre än jag trodde, men jag hade också väldigt låga förväntningar. Jag tog kyckling som inte var stark. Champagne fick man också, en Laurent Perrier. Det fylldes på hela tiden.

Vi hade från början transfertid på 3:40 minuter och efter tre schedule change inom loppet av en månad före avresa (sista kom dagen innan avresa från LHR), hamnade vi på 3:05. Avgången från LHR blev försenad och plötsligt hade vi 2:20 i transfertid. Men kaptenen flög en del av tiden, men ca 20 min före landning sätts vid on-hold i ca 40 min, puuhh, tänkte jag. Vi landar till slut. Konstaterar att vi nu har 2 timmars transfertid.

Naturligtvis meddelar kaptenen att det inte finns ledig gate för vårt plan och efter 10 minuters taxi blir det apron. Buss skulle hämta oss. Nu var vi nere på 1:45, men AirIndia hade en dedikerad buss för biz pax . Efter ytterligare 8 minuter var vi framme i terminalen. Följer skyltarna och hamnar vid en dörr som är stängd plötsligt kommer personal fram och undrar var vi ska. Talar om att vi har boardingkort till SIN och att vi kom från LHR. Mannen börjar titta på våra boardingkort och sedan bläddra i en pärm och hittar våra namn, stämplar boardingkorten och öppnar dörren. Vi följer skyltarna och kommer fram till transferdisken där jag frågar om vi kan gå vidare. De tittar på boardingkortet och viftar oss vidare till security checken, som stämplar boardingkort igen. Efter 5 min är vi förbi och har ca 1:20 kvar till vår flight.

Har erfarit att man på Delhis flygplats kan påbörja boarding en timme innan och stänga gaten 20 min före avgång. Värt att ha det med sig när man gör transfer. Vår flight till Singapore däremot påbörjade boarding 30 min före avgång.

Har läst en del på flyertalk och 2 timmars transfer international-international ska funka utan problem om nu inte ankommande flyget blir alltförmycket försenat. Vi klarade det utan några som helst bekymmer på ca 20 minuter från det att vi steg av planet tills vi var igenom. Vi landade ca kl.10 på förmiddagen och det var inte mycket folk och inga köer.

Vi hade platserna 3H och 3J, men fick nya boardingkort i LHR eftersom 3H stolen var sönder. Vi fick 2D och 2F istället.

Lägger med några bilder.

c7a28dde6b379940c9f54d7a1eb38434.jpg

56633d20393bb1fe5c2e588e455350ba.jpg

d4f79f06f88fabf98b017e95f8e50261.jpg

1d7a1ba345e2e92ff3d6e77dd426b2f7.jpg

db2ea1b5036b578e362c8f67cde2ea43.jpg
 
Last edited:

lillemannen

Medlem
Vi flög AirIndia i slutet av Oktober, LHR-DEL-SIN. Båda flygen utfördes av AirIndia, första benet B787 och andra med A320. Det fungerade bra på det stora hela. Sliten kabin i båda planen, men bekväm stol i B787 och framförallt gott om plats. Överraskningen var amenity kit och skön pyjamas från Tumi. Maten var helt ok. Nog lite bättre än jag trodde, men jag hade också väldigt låga förväntningar. Jag tog kyckling som inte var stark. Champagne fick man också, en Laurent Perrier. Det fylldes på hela tiden.

Vi hade från början transfertid på 3:40 minuter och efter tre schedule change inom loppet av en månad före avresa (sista kom dagen innan avresa från LHR), hamnade vi på 3:05. Avgången från LHR blev försenad och plötsligt hade vi 2:20 i transfertid. Men kaptenen flög en del av tiden, men ca 20 min före landning sätts vid on-hold i ca 40 min, puuhh, tänkte jag. Vi landar till slut. Konstaterar att vi nu har 2 timmars transfertid.

Naturligtvis meddelar kaptenen att det inte finns ledig gate för vårt plan och efter 10 minuters taxi blir det apron. Buss skulle hämta oss. Nu var vi nere på 1:45, men AirIndia hade en dedikerad buss för biz pax . Efter ytterligare 8 minuter var vi framme i terminalen. Följer skyltarna och hamnar vid en dörr som är stängd plötsligt kommer personal fram och undrar var vi ska. Talar om att vi har boardingkort till SIN och att vi kom från LHR. Mannen börjar titta på våra boardingkort och sedan bläddra i en pärm och hittar våra namn, stämplar boardingkorten och öppnar dörren. Vi följer skyltarna och kommer fram till transferdisken där jag frågar om vi kan gå vidare. De tittar på boardingkortet och viftar oss vidare till security checken, som stämplar boardingkort igen. Efter 5 min är vi förbi och har ca 1:20 kvar till vår flight.

Har erfarit att man på Delhis flygplats kan påbörja boarding en timme innan och stänga gaten 20 min före avgång. Värt att ha det med sig när man gör transfer. Vår flight till Singapore däremot påbörjade boarding 30 min före avgång.

Har läst en del på flyertalk och 2 timmars transfer international-international ska funka utan problem om nu inte ankommande flyget blir alltförmycket försenat. Vi klarade det utan några som helst bekymmer på ca 20 minuter från det att vi steg av planet tills vi var igenom. Vi landade ca kl.10 på förmiddagen och det var inte mycket folk och inga köer.

Vi hade platserna 3H och 3J, men fick nya boardingkort i LHR eftersom 3H stolen var sönder. Vi fick 2D och 2F istället.

Lägger med några bilder.
Det är detta som gör businessclass forumet unikt. Tack @aruba1
 

AndersSt

Medlem
Här är en liten rapport från vår flygning med Air India, CPH-DEL på vår resa till Perth. Jag hade väldigt rimliga (lågt ställda) förväntningar, men hoppades förstås på att bli positivt överraskad. Låt mig börja med det positiva.

  • Poängresa, dvs vi hade inte betalt särskilt mycket
  • Lie-flat så man kunde sova, detta är en nattflygning med avgång 19:50.
  • Alltid spännande att testa ett nytt flygbolag, plus att jag fick en ny flygplats på min lista, DEL blev flygplats nr 105.
  • Amenity kit och trevlig pyjamas från Tumi, kommer garanterat att använda den fler gånger.

Men i övrigt var det värre. Vi hade valt 3H/3J, men vid incheckning visade det sig att 3H (fortfarande?) var trasig så det blev 3D/3F istället. Det första jag gjorde när vi boardat vara att testa våra stolar. Kabinen har 18 stolar och vad jag kunde se var minst 5 ur funktion. Varför lagar man inte bara dessa stolar? Det rådde total förvirring hos CC och man sprang fram och tillbaka och försökte fixa så gott man kunde.

En familj var seatade på 2A/2C och 3A/3C. När det visade sig att 2A var trasig flyttade man fram mamman till 1C och lät dottern i 7-8 årsåldern sitta kvar ensam på 2C. Den ensamresande mannen på 1A ville absolut inte byta plats, han kunde ju annars tagit 2C så mamma och dotter kunde suttit tillsammans på rad 1. Pappan i familjen var dessutom av den enkla uppfattningen att man inte behöver hålla för munnen när man skrällhostar, vilket han gjorde större delen av flygningen. Men det kan man ju inte gärna lasta flygbolaget för.

En annan passagerare satt på 2J och den stolen funkade delvis, ryggstödet kunde fällas men benstödet gick inte upp. Detta löste man efter en halvtimmes felsökning genom att samla ihop täcken och kuddar och palla upp så man fick en hyfsat plan yta, se bild.

IMG_0692.JPEG


Kabinen var rejält sliten, plötsligt ramlade en stor plastpanel loss från en stol, den slängde man bara upp i overhead bin. Många delar var klumpigt fastlimmade och det fanns flera lister och annat som satt löst.

IMG_0693.JPEG

Sen kom maten, jag hade valt kyckling curry som serverades med ris, chapati och helt sönderkokt daal. Jag åt nästan ingenting av det. Men champagne och annan dryck severades i alla fall utan knussel av den trevliga kabinpersonalen.
IMG_0689.JPEG


IMG_0688.JPEG

När det gäller transfer på DEL så var det också en märklig historia. Vi hade checkat in hela vägen från CPH och hade boardingpass för alla flyg. Vid transferdesken så invände man mot att boardingpass för DEL-SIN var printade med Air India-logga. De fick kalla på en representant från Singapore Airlines som kunde printa ut nya, exakt likadana, men med rätt logga. För övrigt var loungen på DEL riktigt trevlig med bl a kockar som lagade mat, allt var väldigt rent och prydligt.

Resten av resan var med Singapore Airlines och där fanns verkligen inget att anmärka på.
 
Toppen