Senaste nytt

Air France AF66 Paris - Los Angeles - nödlandning?

Sakta i backarna. Nu ska vi inte kalla det nödlandning innan det är bekräftat vad det är som har hänt. Oftast handlar det om hälsotillstånd hos pax när flygplan tvingas "diverta". Vad heter det på svenska? Omdirigeras.

Om det är hälsotillstånd hos pax så heter det nödlanda. I alla fall kallade piloten det för det när jag var med om det. Det är väl fullt rimligt också, för att få rätt prioritet på landningsbanan.
 
Troligen måste dom väl byta besättning efter det långa uppehållet på Island. Kanhända kommer en ny med FI 543 som är på ingång till KEF från CDG ?
 
Om det är hälsotillstånd hos pax så heter det nödlanda. I alla fall kallade piloten det för det när jag var med om det. Det är väl fullt rimligt också, för att få rätt prioritet på landningsbanan.

En pilot vars flygplan som befinner sig i akut fara, kan ropa Mayday eller deklarera nödläge vilket är samma sak. Piloten får då högsta prioritet i luftrummet.
Snäppet under Mayday heter Pan-Pan. Det används exempelvis när en passagerare är sjuk. Det är alltså inte ett nödläge, men likväl får piloten prioritet.

En nödlandning kan bland annat ske på vatten (exempelvis Hudson River), i skogen (exempelvis utanför Gottröra) eller på en landningsbana på en flygplats. Av säkerhetsskäl brukar passagerarna få luta sig framåt med huvudet mellan benen i samband med nödlandning.


OT: Här är en fantastisk video på en lyckad nödlandning på LAX för några år sedan. JetBlue 292 Jet Blue Emergency Landing - YouTube
 
Har det inte varit några nödkoder i transpondersvaret, vilket man ser på Fligth radar, har det nog inte varit någon allvarlig händelse. Exv China Airlines som gick ner på ARN för ett antal veckor sedan med motorfel och skulle till CDG skickade 7700, vilket är ett allvarligt fel. De andra nödkoderna är 7600 för radiofel och 7500 för kapning. På detta sätt har flygledningen lätt översikt om var flygplanet befinner sig och kan planera för en snabb landning.
 
Ju mer PAX, desto större risk för att någon drabbas av akut sjukdom vilket leder till att planet tvingas gå ner.
Vilket är ett utmärkt skäl att undvika A380 i allmänhet, och AFs kärror i synnerhet. Fler pax ökar inte bara risken för sjukdomsfall ombord, utan också för air rage, pax som inte dyker upp i tid till avgång (vars väskor sedan skall letas fram bland hundratals andra), och leder till längre köer vid pass/tull efter ankomst.

Johan
 
Toppen