Senaste nytt

Air China First Class 777-ER Review

JohnnyWilde

Medlem
Air China CA961
PEK-MUC
Boeing 777-ER
Seat 2A
Dep. 02.00 Arr. 06.20


Den här segmentet var en del av en längre sommartripp och vi kastar oss in i handlingen när jag anländer från Singapore i SQ business class och har tre timmar till mitt förfogande innan äventyret ska börja.
Anledningen till att det blev den här flighten var flera. Dels var Lufthansa ruskigt snåla med att släppa Awards på helgerna hela sommaren och dels passade den oerhört bra tidsmässigt samt jag fick beträda okänd mark för de flesta av oss. Ja menar hur fel kan det bli?

IMG_20190629_231243.jpg


Ahh Stairway to Heaven - Air Chinas flaggskepps lounge.
Nu blir det flera timmars gottande och dekadens i form av sprängd anka och andra lokala specialiteter som mina kinesiska värdar antagligen vill showcase till världens samlade globetrotterelit!!

En öde Capital Airport speglades i första klass loungen som i det närmaste var nedstängd för dagen. Höjdpunkten blev en macka och några stänkare tillsammans med en jänkare med koreanskt ursprung som var dedikerad kristen så där som bara amerikaner kan vara. Ni vet!
Då vi båda var civiliserade varelser och gillade att snacka om olika värdering så försvann timmarna snabbt innan avgång men en dusch hanns med och till skillnad från FCL Munchen så fungerade varmvattnet.

Lagom till att boarding startade så mötte jag upp min flygbolagsrepresentant vid lobbyn och därefter påbörjades färden medelst golfbil till den avlägsna gaten.
IMG_20190630_012100[1262].jpg


Tråkigt nog enda fordonstransporten till eller från planet/loungen under hela resan även om jag kunde fått en delad bil i Jakarta men det kändes alldeles för småborgerligt.

Väl ombord möttes jag av en lättare armada av cabin crew där jag visades till min plats och hälsades välkommen.
Purser kom förbi och var grymt trevlig och sa att han var kass på engelska men skulle göra allt för att min flight skulle bli så bekväm som möjligt - Che che sa jag.


Och dra på trissor.....Jag var ensam i den spetsiga delen i natt vilket var endast 3 gången det skett för mig.

IMG_20190630_012831[1249].jpg


Stolen är ungefär samma som Thai har i sina A380 eller JAL.

IFE funkade ok men knapert utbud av filmer och knepig flight map som det tog mig nästan hela flighten att lista ut, sedan var den dock ganska cool.

IMG_20190630_013635[1261].jpg


IMG_20190630_013007[1247].jpg
IMG_20190630_013028[1248].jpg


Det serverades Bollinger Champagne innan take off och det fortsatte sedan under flighten.
Den kunde vara något mer kyld men annars dög den utmärkt för mina undermåliga smaklökar mitt i natten.
Då det var en sleeperflight så var det en mycket begränsad servering vilket inte bekom mig speciellt mycket.

En fin pjamas och Occitane slunga fick jag också. En riktigt mysig nattskjorta!

IMG_20190630_014722[1258].jpg


Har faktiskt inte riktig koll på vad det var jag åt men det slank ner


IMG_20190630_025622[1255].jpg

IMG_20190630_030220[1252].jpg

IMG_20190630_030949[1250].jpg


Petade i mig resten av Bollingern och gick sedan över på Glenfiddich 15 år för varva ner och min personliga flygvärdinna (antagligen hon med bäst engelska skills) frågade om jag inte ville ha lite glass till filmen. Che che sa jag.

Under måltiden hade en säng bäddats åt mig i stolen bredvid där jag sedan sov bort ett 5 timmar utan problem vilket är länge på ett flygplan för min del.
IMG_20190630_040220[1254].jpg


Noterbart är att säkerhetsbälteslampan aldrig släcktes under hela flighten vilket fick mig att känna mig som en riktig tonårsrebell när jag gick på toaletten.

Att telefon inte fick användas ens i flightmode var inte heller något som beivrades eller uppmärksammades av besättningen.

Innan landning nobbade jag frukost och tog en kaffe och H2O shot för att piggna till.

Inget mer pompa och ståt vid deboarding utan bara ett tack och hej. Inte heller stod det en buggy och väntade på mig vid gaten utan det blev apostlahästarna till loungen.

Flyget med Lufthansa var helt händelslös förutom det remarkabla att förutom några enstaka moln på Ölands norra udde var det helt klart hela vägen genom Europa och svenska östkusten.
Otroligt häftigt att följa sin rutt genom att bara kika ut genom fönstret och känna igen sig.
Till och med styrmannen uppmanade alla som hade möjlighet att passa på att njuta av inflygningen över Stockholms skärgård och stad.

Skulle jag göra om det? Ja absolut även om det finns bättre alternativ även i C klass.
Men passar tiderna och destinationen så tvekar jag inte en sekund.
 

Tonton

Medlem
Tillägg till tidigare. Jag ångrar faktiskt nu lite att jag:

1. Vaskade(!) en CA F på min septembertur
2. Bytte bort min andra CA F för LH F på min septembertur.

Ska se till att testa CA F inom snar framtid... Vill bocka av :)
 
Tack för en kul rapport (som alltid från dig)!
Air China tog bort förbudet att använda mobiltelefon i flight mode redan i januari 2018. Jag har inte haft problem med det när jag flugit Business med dem under 2018 och 2019.
Blev du tillsagd att inte använda mobilen?
 

JohnnyWilde

Medlem
:D:D

Tack för en bra rapport @JohnnyWilde - uppskattas!
Någon måste ju ta en för laget
Johnny Johnny Johnny!!!! Legend!
Amiiiiigoooo!!!
CA F var en sådan enorm upplevelse att det tog 4 månader att smälta intrycken och processa fram en rapport
Tillägg till tidigare. Jag ångrar faktiskt nu lite att jag:

1. Vaskade(!) en CA F på min septembertur
2. Bytte bort min andra CA F för LH F på min septembertur.

Ska se till att testa CA F inom snar framtid... Vill bocka av :)
Antar att du ångrar dig bittert nu!
Tack för en kul rapport (som alltid från dig)!
Air China tog bort förbudet att använda mobiltelefon i flight mode redan i januari 2018. Jag har inte haft problem med det när jag flugit Business med dem under 2018 och 2019.
Blev du tillsagd att inte använda mobilen?
Inte ett ljud från någon. De brydde sig inte om det alls!
Vilken underbar kommentar! :D
Tack också för den första rapporten jag läst om Air China first. :)
Det var därför jag skrev den separat så den blir enklare att hitta för framtida hugande spekulanter!
 
Tack för rapporten. Har CA F bokat på B747-8i PEK-FRA senare i år... Får se om man byter till LH F istället eller inte. Går från SQ F från SIN så kommer vara ett skift...
 
Toppen