Dr. Miles
Expert
Jag har flugit med Air China Economy class inrikes några gånger och det är en reserapport från en flight mellan Beijing och Weihai (WEH).
Jag kom till Beijing flygplats ca 90 minuter före planerad avgångstid. Trafiken i Beijing blir värre och värre varje dag den går. Jag tog Airport Express tåg från Dongzhimen till flygplatsen den här gången.
Resan med tåg tog ca 20 minuter och jag rekommenderar detta Airport Express varmt om man inte har stor resväska eller fler resväskor med sig. Det är mindre risk att hamna i bilkö och relativt billigt. 25 CNY per person.
Jag gick till Air Chinas Economy class check in disk för inrikes flygningar. Det var en enorm kö där.
Jag flyger nästan enbart i Economy class Kina inrikes förutom då jag lyckades klämma in First class flight med mina tidigare bonusresor.
Tack vare mitt SAS EuroBonus Gold kort, kunde jag checka in på Business class check in där de hade betydligt mindre kö.
Check in processen skötes snabbt och smidigt av Air Chinas personal, men utan leende. När kommer de att lära sig att de jobbar i serviceyrke?
Jag promenerade mot säkerhetskontrollen. Där var det också många långa köar.
Jag har inte träffat otrevlig säkerhetskontrollant på kinesiska flygplatser hittills. Det är någonting som jag gillar med kinesiska säkerhetskontrollen.
Efter säkerhetskontrollen promenerade jag raskt mot Air Chinas inrikes lounge för att ta lite frukost.
Air China loungevärdinna hälsade mig och bad mig att visa boardingkortet.
Jag sträckte fram mitt boardingkort och mitt SAS EuroBonus Gold (MasterCard).
Hon sa att jag kunde inte komma in i loungen med ett kreditkort och jag förklarade för henne att det var ett Star Alliance Gold kort som råkade att ha kreditkort funktion.
Efter manuell inmatning av mitt SAS EuroBonus medlemsnummer var jag välkommen till loungen.
Det var mycket folk i loungen men jag fick en ledig fåtölj vid soffan.
På buffen serverades enkla dim sum och ångkokta bullar samt smörgåsar.
Jag tog några ångkokta bullar och en kopp jasminté.
Jag hämtade National Geographic Traveler tiding kinesisk version från magasinhyllan.
De hade intressant artikel om privatjet och review av premiumkabiner hos olika flygbolag.
Den här är en artikel om British Airways First class.
och den här är en artikel om lyxig privatjet.
Efter en stund i loungen såg jag att min flight var ”Go to gate” på informationstavlan. Jag lämnade loungen och promenerade sakta mot gaten.
Väl vid gaten hade de inte börjat boarding än. Några människor ställde sig i kön för boarding redan dock. Eftersom jag kunde inte hitta sittplatser vid gaten gick jag bort till annat gateområde där det fanns lediga stolar.
Det var en sansad ombordstigning. Till skillnad från något skandinaviskt flygbolags Priority boarding fungerade Air Chinas Priority boarding utmärkt. En kö för First class passagerare samt statusmedlemmar inkl. Star Alliance Gold, en kö för de andra.
Efter en flygvärdinna ropade ”Boarding completed” kom en annan flygvärdinna till mitt säte och hälsade. Hon tackade mig som var Star Alliance Gold för att jag flög med Air China den dagen och delade ut några kinesiska tidningar.
Beijing-Weihai, CA1597 med Air China
Avgång: 12:15
Ankomst: 13:45
Flygplan: Boeing B737
Klass: Economy
Efter säkerhetsbältesskylten släkts kom flygvärdinnorna ut med drycksvagn och började servera läsk, öl, kaffe och te. Jag bad en av flygvärdinnorna om ett glas bubbelvatten, men det fanns inte. De hade i alla fall vanligt mineralvatten.
Planet var utrustade med många små uppfällbara TV skärmar från taket. Det visade reklam och kinesisk drama som handlade om en ung tjejs dröm om att hitta den rätte.
Trots kort flygtid serverade de en varm enkel måltid och det var en omletthamburgare.
Det smakade i stort sett ingenting men den var varm i alla fall. Obligatoriska jasminté till maten.
Seat pitch i Economy class på denna plan är 31”. Det är OK benutrymme för mig som är 170 cm lång.
Vårt plan flög över Weihai först sedan gjorde en vänstersväng för landning.
Weihai flygplats är också en militärflygplats därför finns det några stridsflygplan på plattan.
Många Mig-21(?) var parkerade med täcke på ena sidan plattan.
Folk började tränga sig framåt trots att dörren var fortfarande stängd. I och för sig det är inte någon unik syndrom i Kina.
Slutsats:
Det är omärkvärdigt men problemfritt flight. Det är helt okej för att vara en timmes flight. Jag fick min jasminté också.
Priority boarding fungerade och Air China är faktiskt ett av få flygbolag som utför status recognition (även status hos andra Star Alliance flygbolag) ombord även när man flyger i Economy class. Hur många andra flygbolag gör det i Economy class egentligen?
Jag kom till Beijing flygplats ca 90 minuter före planerad avgångstid. Trafiken i Beijing blir värre och värre varje dag den går. Jag tog Airport Express tåg från Dongzhimen till flygplatsen den här gången.
Resan med tåg tog ca 20 minuter och jag rekommenderar detta Airport Express varmt om man inte har stor resväska eller fler resväskor med sig. Det är mindre risk att hamna i bilkö och relativt billigt. 25 CNY per person.
Jag gick till Air Chinas Economy class check in disk för inrikes flygningar. Det var en enorm kö där.
Jag flyger nästan enbart i Economy class Kina inrikes förutom då jag lyckades klämma in First class flight med mina tidigare bonusresor.
Tack vare mitt SAS EuroBonus Gold kort, kunde jag checka in på Business class check in där de hade betydligt mindre kö.
Check in processen skötes snabbt och smidigt av Air Chinas personal, men utan leende. När kommer de att lära sig att de jobbar i serviceyrke?
Jag promenerade mot säkerhetskontrollen. Där var det också många långa köar.
Jag har inte träffat otrevlig säkerhetskontrollant på kinesiska flygplatser hittills. Det är någonting som jag gillar med kinesiska säkerhetskontrollen.
Efter säkerhetskontrollen promenerade jag raskt mot Air Chinas inrikes lounge för att ta lite frukost.
Air China loungevärdinna hälsade mig och bad mig att visa boardingkortet.
Jag sträckte fram mitt boardingkort och mitt SAS EuroBonus Gold (MasterCard).
Hon sa att jag kunde inte komma in i loungen med ett kreditkort och jag förklarade för henne att det var ett Star Alliance Gold kort som råkade att ha kreditkort funktion.
Efter manuell inmatning av mitt SAS EuroBonus medlemsnummer var jag välkommen till loungen.
Det var mycket folk i loungen men jag fick en ledig fåtölj vid soffan.
På buffen serverades enkla dim sum och ångkokta bullar samt smörgåsar.
Jag tog några ångkokta bullar och en kopp jasminté.
Jag hämtade National Geographic Traveler tiding kinesisk version från magasinhyllan.
De hade intressant artikel om privatjet och review av premiumkabiner hos olika flygbolag.
Den här är en artikel om British Airways First class.
och den här är en artikel om lyxig privatjet.
Efter en stund i loungen såg jag att min flight var ”Go to gate” på informationstavlan. Jag lämnade loungen och promenerade sakta mot gaten.
Väl vid gaten hade de inte börjat boarding än. Några människor ställde sig i kön för boarding redan dock. Eftersom jag kunde inte hitta sittplatser vid gaten gick jag bort till annat gateområde där det fanns lediga stolar.
Det var en sansad ombordstigning. Till skillnad från något skandinaviskt flygbolags Priority boarding fungerade Air Chinas Priority boarding utmärkt. En kö för First class passagerare samt statusmedlemmar inkl. Star Alliance Gold, en kö för de andra.
Efter en flygvärdinna ropade ”Boarding completed” kom en annan flygvärdinna till mitt säte och hälsade. Hon tackade mig som var Star Alliance Gold för att jag flög med Air China den dagen och delade ut några kinesiska tidningar.
Beijing-Weihai, CA1597 med Air China
Avgång: 12:15
Ankomst: 13:45
Flygplan: Boeing B737
Klass: Economy
Efter säkerhetsbältesskylten släkts kom flygvärdinnorna ut med drycksvagn och började servera läsk, öl, kaffe och te. Jag bad en av flygvärdinnorna om ett glas bubbelvatten, men det fanns inte. De hade i alla fall vanligt mineralvatten.
Planet var utrustade med många små uppfällbara TV skärmar från taket. Det visade reklam och kinesisk drama som handlade om en ung tjejs dröm om att hitta den rätte.
Trots kort flygtid serverade de en varm enkel måltid och det var en omletthamburgare.
Det smakade i stort sett ingenting men den var varm i alla fall. Obligatoriska jasminté till maten.
Seat pitch i Economy class på denna plan är 31”. Det är OK benutrymme för mig som är 170 cm lång.
Vårt plan flög över Weihai först sedan gjorde en vänstersväng för landning.
Weihai flygplats är också en militärflygplats därför finns det några stridsflygplan på plattan.
Många Mig-21(?) var parkerade med täcke på ena sidan plattan.
Folk började tränga sig framåt trots att dörren var fortfarande stängd. I och för sig det är inte någon unik syndrom i Kina.
Slutsats:
Det är omärkvärdigt men problemfritt flight. Det är helt okej för att vara en timmes flight. Jag fick min jasminté också.
Priority boarding fungerade och Air China är faktiskt ett av få flygbolag som utför status recognition (även status hos andra Star Alliance flygbolag) ombord även när man flyger i Economy class. Hur många andra flygbolag gör det i Economy class egentligen?
Last edited: