Air Botnias och Blue1s rutter från Finland

%C3%85bobo

New member
Jag förstod aldrig vad SAS plan för KF var. Jag har samlat information om KF's destinationer och blev inte klokare. Några destinationer öppnades och stängdes flera gånger. Listan är inte fullständig och innehåller säkert fel. Men det är intressant att se att strategin ändrades ofta.



1998



Matartrafik planeras mellan Helsingfors och Villmanstrand, Kuopio, Varkaus, Jyväskylä, Vasa, Uleåborg.



1999



Trafiken till S:t Michel upphör.



Åbo-Köpenhamn, Uleåborg-Stockholm, Tammmerfor-Stockholm startar. Helsingfors-Oslo och Jyväskylä-Stockholm utökas till 3 flyg per dag men sträckan Kuopio-Jyväskylä upphör. Tammerfors-Uleåborg ökas.



2001



Helsingfors-Bergen-London, Mariehamn-Stockholm och Åbo-Uleåborg upphör.



2002



Björneborg-Mariehamn och Tammerfors-Uleåborg upphör.



De mest viktiga rutterna är Uleåborg-Stockholm, Jyväskylä-Stockholm, Tammerfors-Stockhom/Köpenhamn, Åbo-Stockholm/Köpenhamn, Helsingfors-Oslo/Göteborg. Dessutom öppnas rutten Helsingfors-Bryssel för första gången.



Den sista inrikesrutten Åbo-Mariehamn upphör senare.



2003



Rutterna Helsingfors-Düsseldorf och Helsingfors-Geneve öppnas.



2004



Helsingfors-Kuopio trafikeras från 2004 till 2013 och Helsingfors-Uleåborg från 2004 till 2012.



En ny rutt till Amsterdam börjas.



2005



De nya linjerna går till Aten, Barcelona, Dublin, Düsseldorf, London Stanstead, Madrid, Nice, Paris, Rom, Warszawa och Zürich



2006



Blue1 startar åter linjen till Bryssel och en ny rutt till Budapest öppnas.



2007

Rutten till Milano öppnas



2008



London Heathrow börjas. Rutterna till Berlin och Amsterdam slopas, men Blue1 kommer att fortsätta att flyga till Hamburg.



2009



Blue1 startar rutter till Biarritz, Dubrovnik och Split. En ny inrikesdestination Kuusamo trafikeras under vintersäsongen. Flygningarna till Kittilä ökas (nu även från Paris och Düsseldorf). Rutten från Moskva till Kittilä planeras men öppnas aldrig.



2010



Rutten till Bryssel och Berlin återöppnas. Nya kortlivade rutter till Tallinn och München öppnas.



2011



Nygamla rutterna till Amsterdam och Zürich öppnas och flygningar till Paris ökas. Vinterrutterna från Vasa och Kuopio till Kittilä samt Helsingfors-Geneva öppnas.



Rutterna till Berlin, London, Paris, München, Tallinn och Amsterdam upphör.



Sommarrutterna till Edinburgh och Pula öppnas.



Rutterna till Nice och Marseille öppnas.



Nya rutter från Köpenhamn till Uleåborg, Kuopio, Villmanstrand, Tammerfors, Åbo och Vasa börjas.



Nya rutter från Stockholm till Uleåborg, Karleby/Jakobstad.



En ny inrikesrutt Tammerfors-Helsingfors planeras, men förverkligas aldrig.



2012



Vinterrutterna Helsingfors-Östersund, Köpenhamn-Kittilä öppnas. Björneborg-Stockholm samt Karleby/Jakobstad-Stockhom öppnas. Sommarrutterna till Bologna och Budapest (ännu en gång) öppnas medan Villmanstrand-Köpenham upphör.



2013



Den sista inrikesrutten Vasa-Helsingfors upphör. KF återöppnar flygningar till Zürich. Köpenhamn-Vasa, Tammerfors och Uleåborg samt Björneborg-Stockholm slopas. Helsingfors-Paris upphör ännu än gång. Prag-Helsingfors upphör (minns inte när rutten började)



2014

Köpenhamn-Åbo upphör (flögs av SAS i det här skedet)



2015

Uleåborg-Stockholm upphör
 
Back
Top