Senaste nytt

AI127 från Delhi till Chicago hade inga fungerande toaletter sista två timmar

Dr. Miles

Expert
Lite gammal artikel men det här är verkligen Incredible India!

Air India flight AI127 från Delhi till Chicago hade redan 4 trasiga toaletter av totalt 12 toaletter ombord när planet lämnade Delhi.

Problemet fanns redan kvällen innan när planet flög från Hyderabad till Delhi. Men Air Indias tekniker inte lyckades att åtgärda problemet tills Chicago flighten så de stängde de 4 toaletterna och hoppades på att resten av 8 toaletter skulle räcka för en 16 timmars flight.
Tyvärr, blev resten av andra 8 toaletter (totalt 12 toaletter) obrukbara ca 2 timmar före ankomst till Chicago! :eek:

Besättningen och Air Indias operationscenter övervägde att divertera till Toronto men de beslutade att fortsätta till Chicago.

Det kan inte ha varit en trevlig resa, oavsett vilken kabinklass man reste i...

Times of India skrev:
Choked toilets spell trouble on US-bound Air India flight

Saurabh Sinha | TNN | Updated: Mar 13, 2017, 10.25 AM IST

NEW DELHI: The wait for a long flight to land could never have been more desperate than for the almost 340 people on board Air India's Delhi-Chicago nonstop on Saturday. A Boeing 777 was released for the 16-hour journey with four toilets closed before take off itself and ALL the remaining eight others also packing up by the time it was a good two hours away from the destination!

Choked toilets on air india flight: Choked toilets spell trouble on US-bound Air India flight - Times of India

och det har hänt liknande (inte alla toaletter) även på Uniteds flight UA48 från Newark till Mumbai nyligen.

Times of India skrev:
A passenger on that flight, who requested anonymity , said, "Two lavatories in the economy class were shut, leaving only two toilets for the 100-odd passengers in that section. One of the four lavatories in the business class too was shut.There were long queues outside toilets in the economy class and many flyers tried to used the lavatories in the business section. When we asked the crew why the toilets were closed, they said flush systems were not wor king in those lavatories."
Now, toilet trouble on United Airlines' NY-Mumbai non-stop flight | Mumbai News - Times of India

Antagligen så att många indier spolar inte toaletten efter att ha uträttat sitt behov (det har jag bevittnat på min Air India flight till Tokyo....) och slänger saker annat än toalettpapper i toaletter.

Last edited:
Är ofta väldigt många oerfarna flygresenärer när jag flugit från Indien, har som tur är bara flugit New Delhi-Doha nonstop... Känns dock som att Air India borde vara väl medvetna om detta och informera sina kunder på ett effektivt sätt, på deras modersmål?

Air India borde vara väl medvetna om detta och informera sina kunder på ett effektivt sätt, på deras modersmål?

Languages of India - Wikipedia

Wikipedia skrev:
The 2001 Census recorded 30 languages which were spoken by more than a million native speakers....

Kan bli långa utrop... :)
De flesta pratar ju givetvis Hindi och/eller engelska, men troligtvis är det väl så att de som kommer från landsbygden eller andra bakgrunder där de är mer troliga att i stort sett bara tala sitt lokala språk (eller åtminstone inte vara så bra på de andra språken) även är de som mest sannolikt inte är så vana att använda den typen av toaletter.

eller kan det vara så att en viss folk i högre klassen (ej kabinklass) anser att andra ska spola toaletten efter dem?

eller kan det vara så att en viss folk i högre klassen (ej kabinklass) anser att andra ska spola toaletten efter dem?

Övertolkar nog ett försök till skämt, men jag tror inte det är något illvilligt bakom hur toaletterna används, och med hela min släkt i Indien och då ett av mina modersmål är ett av de större språken, så har jag svårt att jag "missat" något sådant tankesätt.

Det finns många sätt att informera som nog skulle fungera rätt bra, som att ge en info-broschyr eller liknande. I min högst personliga uppfattning så verkar de flesta folkslag i Asien vara rätt intoleranta mot varandra, och följaktligen finns det inga försök att hantera det faktum att grannländer har stora skillnader på toa-kutym och annat. AI tycks ignorera problematiken, medan alla andra flyg jag gjort ex-indien med QR eller TG så verkar crew förakta passagerarna. De bolagen som flyger till/från Asien får nog inse att kulturella skillnaderna är mycket större mellan grannländer än vad det är i västvärlden. Tror att info på 3-4 språk nog täcker in de flesta resenärer. Uppenbarligen leder ju detta till stora problem vid flygningarna, så det är nog mer praktiskt med längre utrop än utan toaletter i 2 timmar på en longhaul.

Lite off topic:

Även på gårdagens Air Indias flight AI167 från Delhi till Stockholm hade problem med toalett. Det var inte alla toaletter dock, tur nog...

Air India Economy Boeing 787 DEL-ARN, 04.jpg

Toppen