In short. AF opererar 562 CDG-Beirut i onsdags. En route bestäms att flighten inte ska landa i BEY pga oroligheter på motorvägen till/från flygplatsen. Man har Amman som alternate men bränslet räcker inte för att ta sig dit så flighten går till Damascus. I DAM kan inte crew att betala för refueling med kreditkort pga sanktionerna mot Syrien så besättningen börjar skramla cash bland passagerarna. I slutändan lyckas AF betala utan pengar från passagerarna, får lite bränsle i tankarna och flighten lämnar DAM till Larnaca för att där tanka fullt och når därefter slutdestinationen BEY.
Den mesta mediatäckningen handlar givetvis om det komiska i att fråga passagerarna om cash för bränslet (det tillhör inte vanligheterna för västeuropeiska flygbolag) men mer intressanta vinklar är de som, vad det verkar, på goda grunder ifrågasätter AFs sätt att operera flighten.
- AMM väljs som alternate men utan tillräckligt med bränsle för att faktiskt kunna ta sig dit.
- AMM väljs som alternate trots att det skulle krävas ett speciellt tillstånd för att ta sig dit genom syriskt luftrum kvälls/nattetid. En omväg runt Syrien hade krävt att ordentligt mycket mera bränsle funnits ombord.
- DAM är mitt i en zon nära definitionen inbördeskrig. Säkerheten på flygplatsområdet är inte tillfredsställande och i området runt flygplatsen finns mobilt luftvärn i händerna på mindre nogräknade personer.
Jag har sagt det förut och säger det igen. AF verkar ha någonting ruttet i sin säkerhetskultur och kulturen i vilken man driver bolaget.
Den mesta mediatäckningen handlar givetvis om det komiska i att fråga passagerarna om cash för bränslet (det tillhör inte vanligheterna för västeuropeiska flygbolag) men mer intressanta vinklar är de som, vad det verkar, på goda grunder ifrågasätter AFs sätt att operera flighten.
- AMM väljs som alternate men utan tillräckligt med bränsle för att faktiskt kunna ta sig dit.
- AMM väljs som alternate trots att det skulle krävas ett speciellt tillstånd för att ta sig dit genom syriskt luftrum kvälls/nattetid. En omväg runt Syrien hade krävt att ordentligt mycket mera bränsle funnits ombord.
- DAM är mitt i en zon nära definitionen inbördeskrig. Säkerheten på flygplatsområdet är inte tillfredsställande och i området runt flygplatsen finns mobilt luftvärn i händerna på mindre nogräknade personer.
Jag har sagt det förut och säger det igen. AF verkar ha någonting ruttet i sin säkerhetskultur och kulturen i vilken man driver bolaget.
Last edited: