Senaste nytt

90-års resa till Mauritius med Swiss (Edelweiss) och Turkish (del 1)

Kimmen00

Medlem
Och här kommer del 2 (hemfärden)...

Hemfärd

Då var det dags att flyga hem till barnen.. Vårt flyg gick kl 20:00 och tanken var väl att lämna hotellet vid 1645 (60 min resväg). Jag frågade om en extended check-out och Whit Lotus-killen svarade att "for our most values guests, you can have the room until you leave". Smutt! Så det blev en hel sista dag vis strand/pool.
20221006_141019.jpg


20221005_133325.jpg

De sista lättdruckna ölen i värmen..


Taxin skulle ta 60 min enligt google-maps men kort efter att vi åkt iväg med taxin blev det helt rött på google maps och trafiken stod i princip helt stilla. Det visade sig att i Port Louis bygger de en spårväg vilket gjorde att de behövde spärra av och leda om etc. Detta gjorde att tiden rann iväg och nervositeten steg. Inte förrän 1850 var vi på flygplatsen. Incheckning och dyl gick dock smidigt och en halvtimme senare var vi genom och då var det dags för boardning.. trodde vi. Visade sig att planet inte var städat och besättningen ej klar så det var bara att vänta. Då hann vi besöka loungen iaf! När vi checkade in fick vi två "lounge vouchers" att använda. Någon Star alliance-lounge finns inte utan loungen var till för Air Mauritius och diverse flygbolags businessclass-passagerare.

Air Mauritius Lounge
Loungen ligger en trappa upp i ena hörnet av flygplatsen. Det var en bra lounge med massa kall och varm mat. De hade även en bemannad bar som bl.a. gjorde drinkar. Fanns även en kyl där man kunde ta öl, läsk etc..
20221006_191629.jpg


20221006_191633.jpg


20221006_191637.jpg

En stor del av loungen bestod av flera rektangulära bord med tillhörande stolar, man får lite skolmatsalskänsla över det. Dessutom väldigt tråkig inredning med en massa stålbalkar som man fick kryssa runt. Gott men ocharmigt.

Efter en timme ungefär hade Turkish fixat allt strul och det var dags att gå ombord.

Turkish TK177 MRU-IST
Det var deras ”300th aircraft” som vi fick flyga till istanbul med. En A330 från 2016.
Clipboard01.jpg


Vi välkomnades och direkt när vi satt oss ner kom de och erbjöd (alkoholfria) drinkar. Vi tog Strawberry samt Limonat, mycket goda.
Amenitykit: vi fick två olika från Hackett, en krämfärgad för damen och en brungrå till mig. Mycket snygga, innehållet var strumpor, kam, mask, öronproppar, lipsyl samt ögoncreme.
20221006_195029.jpg


Det var fullt i C och efter take-off kom de ut med varma nötter och drinker, Jag valde Tattinger-champagnen.
20221006_205449.jpg


En stor styrka på Turkish (tycker jag) är maten. Det blir ju en rejäl 5-rätters om man tar allt.
20221006_200403.jpg

20221006_200423.jpg


Jag valde grillad getost med rödbetor och sen pumpasoppa till förrätt. Utmärkt val, riktigt gott! Efter det en enklare sallad innan huvudrätten. Det erbjöds grillad havsaborre, biff med grillade grönsaker eller gnocci med pepparsås. Det fick bli biffen. Även den var jäkligt god. Frugan tog seafoodmix och gnoccin och var lika nöjd hon.
Hela serveringen tog sin tid, säkert ett par timmar från början till slut. Service var bra och vår CC sprang och hämtade det vi bad om. Dock hade hon väldigt dålig koll när det gällde vinerna, hon visste inte vilka vinerna var och behövde ta hjälp av annan CC för att öppna flaskorna. När jag beställde portvin till osten såg hon väldigt förvånad ut och fick gå och fråga var det vad. Sen återkom hon med ett FULLT vinglas med Port.. eh ja.

20221006_211305.jpg

rödbetor med getost samt pumpasoppan

20221006_212701.jpg


20221006_220042.jpg

Efter maten blev det ostbricka, notera glaset med port till höger..

Vinmässigt så hade de en mycket god chablis och en bra Rioja och en god argentisk malbec som testade. De turkiska vinerna undvek jag. Portvinet var Grahams Late Bottled 2017, söt och god.

Efter middagen erbjöd CC att bädda för de som ville. Turkish har en bra madrass och deras nedfällda läge är ju mycket bättre än både Swiss och LH. Man ligger skönt och har plats!
Generellt tycker jag att Turkishsätena är riktigt bra! En stor ottoman som man kan vila fötterna på, breda bra säten. Visst, nackdelen är 2-2-2 så den som är längst in får kliva över grannen.

Turkish har oxå en väldigt bra IFE! Över 380 filmer och 100 tals tv-serier. Stor skärm, touchscreen och snabb respons. Finns inget att klaga på där.
De delade ut bra noise-cancelling lurar efter start men mina Bosé var bättre. En egenhet de gör på Turkish är att de samlar in lurarna typ 1 h innan landing och sedan ger de en billiga in-ear lurar istället.

Så småningom somnade vi in, vi hade bett om att ej väckas så vi sov båda över frukosten så den kan jag inte kommentera något om.

Miles and Smiles Lounge Istanbul
Vid 0530 landade vi på Istanbuls flygplats.
Egentligen skulle vår flight mot Stockholm gå vid 0830 men här slog dessa eviga om/runtbokningar i coronans spår in och den ställdes in så vi skulle ta 11:45 flyget hem. Detta gav oss typ 6+ timmar på flygplatsen.
Vi gick till Miles n Smiles Loungen och eftersom vi uppfyllde Turkishs olika krav för att få eget vilorum i loungen begav vi oss till deras Private Suites-område till höger om ingången.

Proffsig dam som gav oss två rum som vi kunde ha tills vid lämnade loungen. Duscharna låg mitt mot dessutom, väldigt smidigt.
20221007_054050.jpg


Det var utmärkt litet hotellrum med skön säng och mörkläggningsgardiner. Vi hade var sitt rum och sov direkt bort 3 timmar. Sedan var det dags för frukost!
20221007_052543.jpg



Loungen ligger en trappa upp (hiss alt rulltrappa) är ju riktigt stor och helt klart en av mina favoriter i Europa. Riktigt bra med mängder av sittplatser och olika matstationer.

De körde frukost när vi vid 0900 gick för att äta. Mängder av olika nybakade bröd, grönsaker, kallskuret, yoghurt/keso etc. Samt diverse turkish Mezé. En favorit blev Gözleme som var typ ett flat bread med ost. Otroligt gott!
20221007_094711.jpg


20221007_055707.jpg

Olika sorters nybakt bröd..

Loungen har olika områden, ett stort ”mörkt” rum där det visades film (ibland olika konserter) med en mängd vilostolar, ett ”fika-område” vid en te-station samt själva matsalen i mitten.
20221007_094650.jpg


20221007_095958.jpg

Bilbanan stängd...

Det finns även en golfsimulator för de som vill slå lite.
De har även en barnhörna med lekplats och myshörna och popcornmaskin med tv-apparater som visade Tom&Jerry. Bilbanan var dock tyvärr avstängd.

Dryckesmässigt så finns det bemannad kaffebar och olika kaffe/te-stationer runt om. Flera olika kylar med mängder av läsk, vatten samt Efes (öl).
Men tyvärr är all stark sprit borta från loungen. Det fanns några ”barvagnar” på olika ställen där det fanns flera olika storters rött och vitt för självservering. Men något starkare än öl och vin finns inte i loungen. Det (enda) minuset.
20221007_102124.jpg

En ensam stackare..

Det finns på flygplatsen en identisk lounge som ligger på andra sidan och den heter Turkish Business Lounge. Den är i princip likadan fast spegelvänd.
Det varierade verkligen hur mycket folk det var i loungen, ett tag var det nästan proppfullt men någon timme senare var det halvtomt.
Turkish har en riktigt bra lounge med rikligt med matutbud motsvarade restaurang samt att man kan få tillgång till Private Rooms är ju helt suveränt.
Europas bästa "gold"/businesslounger med minuset för starkfikat då..


TK1789 A321-200 IST-ARN
Resans sista flygning.
Turkish har helt klart de bästa business-sätena inom Europa. Stora och sköna stolar med bra pitch, man har ordentligt avstånd till stolen framför.
20221007_124914.jpg


20221007_115556.jpg


CC kom ganska omedelbart med de välkända strawberry alt liminette-drinkarna innan avfärd samt varm handduk och delade ut hörlurar.

Efter takeoff kom de med meny och även på ett ”kortflyg” var det komplett 4 (eller 5?)-rätters. Mezé, sallad, huvudrätt, ost samt efterrätt. Jag valde ”turkish style meatballs” som huvudrätt och det stämde inte alls. De som hade valt meat fick ”lamb shanks”. Jahaja? Nu gillar jag lamm och det var mycket gott men märkligt att man inte levererar rätt meny!
20221007_113949.jpg


20221007_122553.jpg
Blandad meze

20221007_124027.jpg

"Turkish meatballs" = lamm

IFE:n är av typen infällbar 10-tummare. Nästan samma utbud som på långflyget, dock ”endast” 280 filmer och inte 380 st så inte helt samma då. ;)
Men en helt OK IFE att sitta och se film på inom Europa.
20221007_112934.jpg


Det var en mycket bra flygning hem, med schysst crew, bra mat och sköna stolar.
På eftermiddagen landade vi hemma och där vad slutet på vår 90-årsresa.

Tack ni som läste!
 
Toppen