Senaste nytt

747s 2-3-2 eller 350s 1-2-1??

Alex H

Medlem
Nästan alla våra Asienresor har vi flugit business i 1–2–1-konfiguration, vilket varit perfekt när vi bara varit två vuxna. Nu när vi reser med vår dotter (7 år) tycker vi däremot att 1–2–1 är betydligt sämre, eftersom vi gärna vill kunna sitta alla tre tillsammans.

Jag har nu hittat ett flyg med Lufthansas 747 där Aerolopa visar 2–3–2 i business på nedre däck. Det hade varit perfekt för oss att ta de tre mittplatserna. Men jag kom på att vi flög LH 747 för två år sedan och då var säteskartan 2–2–2 när vi skulle välja platser.

Inför nästa resa står vi mellan LH 747 och A350, och då tycker vi att A350:s 1–2–1 är mycket bättre än 747:ans 2–2–2. Därför undrar jag om någon vet om just den här 747-konfigurationen verkligen är 2–3–2 i business? Om det stämmer skulle vi välja 747 före A350 enbart för att kunna sitta tillsammans i mitten.

Anledningen till att vi är så måna om att sitta ihop är att vår dotter har allergier och jag är den som har bäst koll på maten, samtidigt som jag är ganska åksjuk. Det är skönt om jag kan sköta henne vid serveringarna, medan min fru sitter bredvid och kan ta hand om henne resten av tiden.

Någon som har aktuell erfarenhet av LH 747-400 och kan bekräfta om det är 2–3–2 eller bara 2–2–2 i business på nedre däck?

Skärmavbild 2026-01-27 kl. 13.26.03.png
Skärmavbild 2026-01-27 kl. 13.27.15.png
Skärmavbild 2026-01-27 kl. 13.27.58.png

747-400 har 2-3-2 i den bakre businesskabinen på nedre plan. 747-8 har 2-2-2 så det var antagligen den ni åkte med förra gången.
Vet du om man får upp både övre och nedre däck när man ska välja platser? Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett säteskartor på två plan när jag gjort platsval tidigare.

AV-geeken i mig väljer 747 alla dagar i veckan, framförallt om det finns möjlighet att åka på övervåningen, men det är ju kanske inte högsta prio här.

Anledningen till att vi är så måna om att sitta ihop är att vår dotter har allergier och jag är den som har bäst koll på maten, samtidigt som jag är ganska åksjuk. Det är skönt om jag kan sköta henne vid serveringarna, medan min fru sitter bredvid och kan ta hand om henne resten av tiden.

Om det blir så ni bara kan sitta två tillsammans så är väl kanske en lösning att ni seatar din fru och och dotter tillsammans, och så byter du och din fru bara helt enkelt plats under matserveringen?

AV-geeken i mig väljer 747 alla dagar i veckan, framförallt om det finns möjlighet att åka på övervåningen, men det är ju kanske inte högsta prio här.

Om det blir så ni bara kan sitta två tillsammans så är väl kanske en lösning att ni seatar din fru och och dotter tillsammans, och så byter du och din fru bara helt enkelt plats under matserveringen?
Min åksjuka blir tyvärr värre så fort jag behöver röra på mig/byta plats, så själva flygandet är ingen njutning för mig. Jag dricker knappt något ombord bara för att slippa gå på toa. Förr var det mkt enklare utan barnet, bara att ta en åksjukstablett och sova igenom hela resan.

Om frugan och barnet sitter i mitten blir det dessutom krångligt när barnet ska på toaletten – då måste hon gå runt varje gång.

Min åksjuka blir tyvärr värre så fort jag behöver röra på mig/byta plats, så själva flygandet är ingen njutning för mig. Jag dricker knappt något ombord bara för att slippa gå på toa. Förr var det mkt enklare utan barnet, bara att ta en åksjukstablett och sova igenom hela resan.

Om frugan och barnet sitter i mitten blir det dessutom krångligt när barnet ska på toaletten – då måste hon gå runt varje gång.
Går inte en sjuåring på toa själv (ärlig fråga, mitt barn fyller 1 år nästa vecka så har ingen praktisk erfarenhet)?

Toppen