Senaste nytt

50-årsdag/Silverbröllopsresa Australien - EuroBonus Award

Layzedad

Medlem
Nästa år är ett stort år då jag både fyller 50 och firar silverbröllop. Jag tänkte fira med min första resa i F och skulle behöva forumets hjälp att planera och boka detta.
Varken jag eller fru Layzedad har varit i Australien men vi har det båda på vår bucket list.
Jag har frågat runt lite och fått flera samstämmiga tips om att man bör besöka Whitsundayöarna samt nationalparker runt Darwin, tar gärna emot fler förslag. Enligt samma källor börjar regnen i dessa områden i Oktober så det styrde mig mot att tänka September för resan.
Förutom Australien så stannar vi gärna både på vägen ut och hem, första delen får gärna vara ombokningsbar till Lufthansa F.


Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  • Var är din destination? Australien (Sydney, Melbourn)
  • När vill/behöver du resa ut? Början av September 2017
  • När vill/behöver du komma hem? Slutet av Oktober 2017
  • Hur länge vill du vara borta? 4 - 5 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2
  • I vilken kabinklass? First eller Business, om det krävs Eco/Eco plus.
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  • Vad är din budget? 345 000 eurobonuspoäng (just nu) och 3 st amex 2-4-1
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Vi vill ha stop på vägen, har själv tänkt på Tokyo och Bankok men är öppen för förslag Seoul, Singapore etc, stoppen bör vara 3-4 nätter så man hinner se något och inte riskerar att missa nästa flight om nått händer. Utresan får gärna gå att ändra till Lufthansa F om det släpps biljetter
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Layzedad

Medlem
Om ni vill stanna mer än 24 timmar på vägen måste det bokas som två olika resor.
Jo det vet jag, har som sagt poäng och tre stycken 2-4-1 vouchers så det är inget problem med två open jaw bokningar.

De har ju tre vouchers tillgängliga så det bör fungera! :)
I mars lär jag ha en till voucher och ytterligare ett par poäng så man kanske kan förbättra resan :)
 

MartinH

Medlem
För mest flexibilitet och för att kunna få in fler destinationer så blir det bäst med 2 bokningar.
T.ex.
GOT---TYO Lufthansa F
BKK---GOT Thai/Asiana/ANA/Air China F
190000 poäng och 1 voucher
TYO---SYD ANA/Asiana/Air China/EVA/Thai/Singapore C
MEL---BKK Thai/Air China C
110000 poäng och 1 voucher
Jag misstänker att double open jaw, som den andra resan är, inte är ok. Men det går ju att lösa genom att lägga till ett ben till TYO, men hoppa av i BKK.
Går såklart att resa i F till Australien också, men då är ni låsta till BKK-SYD t/r.
Vill ni flyga för flygandets skull så går det att mecka hur mycket som helst med dessa varianter.
Om ni ska till Darwin mitt i allt detta så får ni ta er dit på egen hand, verkar inte finnas några Star Allianceflyg dit. Om ni ändå ska dit, så kanske ta hemresan Perth-Bangkok? Eller Bali-Bangkok?
Om i tar er från Darwin till Bali och/eller Jakarta så kan det ju vara värt att ta F till Australien, BKK-SYD ena hållet, sen Jakarta-TYO med Singapore+ANA/Thai F.
 

ACervin

Medlem
För att flyga in till Australien i First så blir det Sydney eller Melbourne som gäller med få undantag. Etihad har first till Brisbane. Inrikes finns inget tillgängligt med Star Alliance. Resan till Darwin får bokas med pengar på Qantas, Jetstar eller Virgin Australia. September är en bra tid in norra OZ innan det blir för varmt och vått. Oktober går bra lite längre söderut i landet.
 

Layzedad

Medlem
Då har jag bokat något preliminärt som jag ändå är rätt nöjd med. Det blev Göteborg-Frankfurt-Seoul-Sydney-Bangkok-Frankfurt-Göteborg i F förutom Seoul - Sydney och Göteborg - Frankfurt t/r som blev C
Totalkostnaden blev 340 000 poäng, två vouchers och knappt 10 000 SEK för två personer.
För övrigt verkar det finnas en mycket god tillgång på awards på dessa destinationer i September 2017 om någon är sugen
 
Toppen