Senaste nytt

5* Beijing

Jag rekommenderar Shangri-La China World Summit Wing. Hotellet ligger ovanpå ett köpcentrum och just Summit Wing är de våningarna högst upp, cirka våning 60-70, medan vanliga Shangri-La China World är nedanför. Bra frukost, rätt begränsad men trevlig lounge ingår, och rätt enkelt att ta sig till. Dock inte särskilt nära Förbjudna Staden jämfört med några av de andra hotellen du nämnt som faktiskt har gångavstånd dit.

Håller med @Golfkillen om Made in China. Åk dit och prova ankan!

Gällande muren går min röst också helt klart till Mutianyu framför Badaling.

När det gäller att ta sig mellan Shanghai och Beijing är nog höghastighetståget väldigt bra, men det kan vara svårt att boka (jmf med en flygbiljett) då man måste boka på plats eller anlita en turistbyrå som sköter detta åt dig mot avgift. Ta istället flyg till PEK (NAY är inte att rekommendera), och åker du från PVG, istället för SHA, kan du ta maglevtåg till flygplatsen och sedan förslagsvis fortsätta resan med Air China som kör widebody (A330?) på den sträckan.

Tågbiljetter bokas enkelt på Ctrip.com och hämtas upp på tågstationen behöver inte betala något extra till resebyrå :)

Det enda 5* jag har bott på i centrala Beijing är Regent hotel, det var för nått år sen då de fortfarande tillhörde Carlsson.
Hotellet var bra och prisvärt, bra läge, bra frukost och stora rum.Bodde i ett Excecutive rum, ca 45 m2, med gott om plats.
Ett rum där verkar ligga mellan 1000-1500/natt

Kom hem i torsdags efter fem nätter på Hilton Beijing Wangfujing med familjen. Läget är utmärkt, ca 100-150 m till shoppinggalleria, gå till höger när du går ut från hotellet, så blir det betydligt närmre än gå runt hotellet. Går man igenom gallerian så är man ute på shoppinggatan. Drygt 5 minuters gångväg till tunnelbana, finns två stationer på olika linjer på detta avstånd. Kanske 15-20 minuters gångväg till Förbjudna staden. Hotellet arrangerar diverse utflykter, vi utnyttjade dock inga av dessa. Vi hade bokat utflykt till Mutianyu via en svensk sida, men jag misstänker att vi fick betala ett överpris för detta, jämfört med att boka detta på plats. Vi var framme vid muren ca 9.30 och var i princip ensamma på muren, vilket var en fantastisk upplevelse. På hemvägen från muren besökte vi Minggravarna Changling, men skippa detta, är enligt min mening inget att se.

Vi fick ett Excecutive rum med två Twin beds, stort badrum och något som liknade en walk-in-closet, skulle uppskatta storleken till 50-60 m2. I loungen serveras det dricka och mat mellan 18-20. Vi åt frukost i loungen och var nästan ensamma där, så det var bra service från personalen. Från personalen fick vi tips på en restaurang, Lost Heaven, vilken jag verkligen rekommenderar. Kostar knappt 20 kinapengar med taxi dit. Supergod mat i trevlig miljö (gammal ambassadbyggnad sas det), och från ett västerländskt perspektiv, prisvärt. Tröttnar man på tempel så kan jag även rekommendera ett besök i OS-byn, vilket också är imponerande byggnader, ur ett nyare perspektiv.

Bokade en helg till Peking över Kristi himmelsfärd och har nu bestämt mig för att bo på Brickyardatmutianyu. Det blir alltså inte stan alls utan en lugn helg med en hike till muren och sen spa med massage. Kan rekommenderas om någon vill besöka muren vid den här stationen. Vet inte antal stjärnor.

Har precis bokat upp några dagar i Beijing i maj nästa år och tittade lite på var man kan tänka sig att bo och hittade lite fina tips i denna tråden. Hittade också Éclat Beijing som verkar trevligt. Särskilt rummen med terrass. Någon som testat eller har synpunkter på läget?

Har precis bokat upp några dagar i Beijing i maj nästa år och tittade lite på var man kan tänka sig att bo och hittade lite fina tips i denna tråden. Hittade också Éclat Beijing som verkar trevligt. Särskilt rummen med terrass. Någon som testat eller har synpunkter på läget?
Jag bokade allt via kineser, Hittade alla guider via Tripadvisers reseforum. Mycket mycket billigare än att köra via svenska sighter.

Har bott på Reneissance ett par gånger, mest för att det varit nära till de jobb jag haft. Helt OK och väldigt prisvärt tycker jag. De hade också en option vid checkin om uppgradering till exec floor med lounge för bara 140 yuan per natt.

Toppen