Senaste nytt

3x Detroit (DTW) 2019

MXP

Medlem
Hej allihop,

2019 innebär en hel del resor för min del, bland annat tre besök till Detroit under året för utbildning. När jag spenderat de senaste tre dagarna letandes efter biljetter inser jag att det verkar vara en av platserna i USA som är mest osmidig att resa till, åtminstone om du som jag vill resa med SAS eller åtminstone Star Alliance. Därför tar jag gärna emot lite extra hjälp. För att göra det lite extra spännande utgår en av resorna från spanska sydostkusten.

Resa 1 mars 2019
  1. Varifrån vill du börja din resa? Malaga/Alicante/Almeria, Spanien
  2. Var är din destination? Detroit, DTW
  3. När vill/behöver du resa ut? 19/3 2019 (Behöver vara på plats senast kvällen 20/3)
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna senast 25/3, tidigast 24/3
  5. Hur länge vill du vara borta?
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • Premium Economy
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS alternativt bolag hos Star Alliance.
  9. Vad är din budget? (per person)
    Runt 10.000kr/person, 140.000 EBPoäng, 1st 2-4-1 Voucher. Priserna jag har hittat är runt 8000kr men då med resdagar på över 24 timmar vilket jag helst vill undvika.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kortare restid
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
Resa 2 - juli 2019

1. Varifrån vill du börja din resa? Östersund/Arlanda
  3. När vill/behöver du resa ut? 9/7 (Behöver vara på plats senast 10/7) 2019
  4. När vill/behöver du komma hem? 14-15/7
  7. I vilken kabinklass?
    • Premium Economy
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? SAS alternativt bolag hos Star Alliance.
    Runt 14.000kr/person, 140.000 EBPoäng, 1st 2-4-1 Voucher. Priserna jag har hittat är runt 10.000kr för SAS Go.
    • Kortare restid
Resa 3 - Oktober 2019

1. Varifrån vill du börja din resa? Östersund/Arlanda
  3. När vill/behöver du resa ut? 15/10 2019
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna senast 20-21/10
  7. I vilken kabinklass?
    • Premium Economy
    • Economy
    Runt 14.000kr/person, 140.000 EBPoäng, 1st 2-4-1 Voucher. Priserna jag har hittat är runt 10.000kr.
    • Kortare restid

Last edited:
Kan du tänka dig ett extra byte är en variant att köra Köpenhamn-Toronto-Detroit. Men med start i Östersund blir det tufft...

Detroit är ju en stor delta hub. Tyvärr svagt med star Alliance överlag där. Men det finns ju mer star där än det finns skyteam I Östersund.

Sas via new york kan också funka men är ofta dyrare. Så i slutändan håller jag med @Senator, Lufthansa via FRA borde vara bäst.

Eftersom du ska vara borta en hel vecka kanske hyrbil kan vara trevligt? Isåfall kan du ju t ex flyga till Toronto och köra därifrån till Detroit, ca 4h. Eller 5h från Chicago om du vill åka SAS.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan du tänka dig ett extra byte är en variant att köra Köpenhamn-Toronto-Detroit. Men med start i Östersund blir det tufft...

Detroit är ju en stor delta hub. Tyvärr svagt med star Alliance överlag där. Men det finns ju mer star där än det finns skyteam I Östersund.

Sas via new york kan också funka men är ofta dyrare. Så i slutändan håller jag med @Senator, Lufthansa via FRA borde vara bäst.

Jo, Östersund gör det mesta svårt. Vanligen innebär det avresa dagen innan med en natt på något av hotellen på Arlanda. Tack för tipsen, Frankfurt verkar se bra ut.

Eftersom du ska vara borta en hel vecka kanske hyrbil kan vara trevligt? Isåfall kan du ju t ex flyga till Toronto och köra därifrån till Detroit, ca 4h. Eller 5h från Chicago om du vill åka SAS.

Jag har faktiskt tittat på möjligheten via Chicago. Utbildningen hålls på en plats och det ingår transfer från flygplatsen så en extra flight känns enklare i slutändan.

Jag har faktiskt tittat på möjligheten via Chicago. Utbildningen hålls på en plats och det ingår transfer från flygplatsen så en extra flight känns enklare i slutändan.

Körde Detroit - Chicago förra året, inte superspännande direkt. Visserligen bra vägar men inget direkt kul att se på och det tog cirka 5h.
Är det årstid när det är risk för dåligt väglag skulle jag avråda ifrån det, då det är väldigt trafikerat.

Har även kört Detroit - Toronto, lite roligare väg, och har man lite mer tid tar man vägen förbi Nigarafallen och får en upplevelse för livet. Man tar lätt resan Toronto - Detroit under en dag och hinner med några timmar vid fallen.

Körde Detroit - Chicago förra året, inte superspännande direkt. Visserligen bra vägar men inget direkt kul att se på och det tog cirka 5h.
Är det årstid när det är risk för dåligt väglag skulle jag avråda ifrån det, då det är väldigt trafikerat.

Har även kört Detroit - Toronto, lite roligare väg, och har man lite mer tid tar man vägen förbi Nigarafallen och får en upplevelse för livet. Man tar lätt resan Toronto - Detroit under en dag och hinner med några timmar vid fallen.

Tack för infon. Det får bli flyg hela vägen kort och gott.

Toppen