Mr Basic
Medlem
Okej då.Skriv skriv skriv!
Man får ändå inte nöjesresa och det visas i princip ingen sport på tv. Tom gymmet är stängt. Lika bra att skriva en reserapport mao.
Resan skedde i november 2019 och jag kommer dela upp den i fler delar.
Innan resan skapade jag nedanstående tråd och fick där många bra tips. I första inlägget finns dessutom länkat till 3 eminenta reserapporter jag hade stor glädje av. BC när det är som bäst.
https://www.businessclass.se/forum/threads/tips-för-att-resa-runt-i-sydamerika.97961/
Första delen var en händelselös resa Uppsala-Arlanda vilket följdes upp av smidig incheckning och säkerhetskontroll. Blev lite snacks och ett förvånansvärt gott vitt vin i SAS business lounge.
SK533 ARN-LHR A20N 2A+B
En smidig flight utan förseningar, vilket var det viktigaste, och bra service. Kuben som jag normalt sett tycker är ok smakade direkt illa, likaså det vita vinet. GT och praliner smakade dock utmärkt.
Usch!
Gott!
United Lounge LHR T3
Efter tips från BC valde vi denna lounge och det var väldigt lugnt och skönt. Maten var ok och när jag bad bartendern att jag ville ha ngt ”syrligt och svalkande” fixades detta med den äran.
Stor bar, lite folk.
AV121 LHR-BOG B788 3D+E
Mkt smidig prioboarding med en lång separat fålla som tog oss förbi hela eko-kön.
Har tidigare försökt undvika ”herringbone” då jag upplevde det som både trångt och obekvämt på en flight med AC B777. Efter denna flight får jag omvärdera detta då jag både satt och sov bra. Menyerna var elektroniska och mest som info då man valde för- och huvudrätt när de passerade med matvagnen. Åt lamm med potatismos till huvudrätt och till detta dracks en Malbec, mkt gott. Till efterrätt serverades glass med tillbehör och en ok cappuccino. Sedan sov jag gott. Frukosten var ok. Service och bemötande var överlag bra även om jag upplevde CC som lite avvaktande då jag inte talar spanska.
Plats 3E Avianca B788
Fördrink (minns ej vad det var ) och necessär nr 1.
Innehåll.
Elektronisk meny (som info, det var hederligt ”pling” om man ville beställa ngt).
Lamm, potatismos och ngn tomatkompott. Mkt gott.
Glass till efterrätt, bättre finns ej (ni som tycker annorlunda har fel ).
Frukost, helt ok.
Avianca SALA VIP-Lounge BOG
En helt ok lounge och vi var i princip själva då vi anlände ca 04.00 lokal tid. Efter frukost nr 2 begav vi oss mot gate och sista etappen av vår utresa.
(inga bilder tyvärr)
AV115 BOG-SCL A320 1A+C
Fullt fungerande prioboarding även här. Flygtiden ca 5,5 timmar och här intogs frukost nr 3 och vi erhöll också necessär nr 2. Exakt samma utbud i IFE som flighten LHR-BOG men med betydligt mindre skärm. Jag kollade på ”Once upon a time in Hollywood” och vips så var över halva flygningen genomförd. Servicen var professionell och vi erbjöds med jämna mellanrum ngt att dricka. Innan landning serverades en lättare lunch som jag varken minns som bra eller dålig.
Väl på marken tog immigration lång tid. Därefter blev det en Uber till hotellet.
Plats 1C Avianca A320.
Necessär nr 2 (likadant innehåll nr 1).
Frukost nr 3, helt ok.
Hotel Casa Madero Boutique Santiago de Chile
Litet hotell som ligger inrymt i en större villa.
Bra:
Läge/område
Hjälpsam personal
Rent och fräscht
Sköna sängar
Wifi
Ok:
Frukost
Sämre:
Tog 5-10 minuter att få varmvatten i duschen
Plockade bort utemöbler redan 15.00 (kan iofs ha berott på det rådande situationen i Santiago?)
Ingen bar/möjlighet att köpa öl/vin.
Skulle gärna bo här igen dock.
Frukostmatsalen.
Utemöblerna undanställda, bara att sitta på ändan då.
Hur tänkte vi om att turista i Santiago de Chile. Genom en bekant, som bor ca 20 minuter norr om Santiago, hade vi ständiga uppdateringar om läget. Drygt en vecka innan vår avresa hävdes utegångsförbudet (gällde efter 18.00) och vi beslutade oss för att åka. Vi hade dock garderat oss. Resan var en business award Open jaw (ARN-LHR-BOG-SCL // EZE-BOG-MUC-ARN) med separat flyg Santiago-Montevideo (enkel full flex) och båt Montevideo-Buenos Aires. Så om situationen vid landning i Santiago försämrats igen var planen att boka om och flyga vidare direkt till Montevideo. Så blev det inte.
Hotellets läge var som sagt mkt bra och precis intill Barrio Italia med många trevliga restauranger och barer. Hotellet hade också försett oss med en karta med tydligt markerade ”no-go-zoner”. Vi valde att promenera till Bellavista som också det är ett område med barer och restauranger. Vi hade planer på att besöka parken Zoológico och dess Madonna-staty men den var stängd. Vi bestämde oss då för att ta en längre promenad mot parkens östra del och därefter vidare mot Costanera Center och deras Sky View. På vägen stannade vi till på en servering och fick där veta (Frk Basic talar hyfsad spanska) att alla parker och museum är stängda tillsvidare. Då antalet turister, och chilenare, som rörde sig ute var högst begränsad fick man som regel utmärkt service överallt. Costanera Center skulle iaf vara öppet så vidare dit tänkte vi.......och vi var inte de enda som tänkt så.
När vi närmade oss såg vi en oroande stor mängd kravallpolis och avstängda gator. Vi pratade med en kravallpolis och vi förstod att även Costanera Center var kört. Då även demonstranter (även de hade skyddsvästar och gasmask) började samlas beslöt vi oss för att skyndsamt avvika, och vilken gata var mer passande (svar finns nedan)? Skall dock tilläggas att vi aldrig kände oss hotade av varken kravallpolis eller demonstranter.
Middag intogs sedan på en mkt bra sushi-restaurang, Rice and Roll Providencia.
Efter frukost följande dag tänkte vi ge Costanera Center en ny chans. Efter att vår kontakt och hotellet kollat verkade man nu ha öppet igen så vi tog en Uber dit.....men då hade de morgonpigga demonstranterna dykt upp. Själva drabbningen var över när vi kom dit men tårgasen låg kvar. Efter en öl och utmärkt burgar-lunch (El Honesto Mike med ett grymt utbud av craft beer, rekommenderas!) tog vi beslutet att centrala Santiago var över för vår, nu fick det bli förorten. Vi gick en sväng förbi svenska ambassaden också men de hade stängt.
Tog en Uber till förorten och museum ”Villa Grimaldi”. Detta var tidigare ett (av många) ställen där militärdiktaturen torterade och mördade oliktänkande. Väl värt ett besök. Efter detta tog vi Uber hem till våra bekanta i en annan förort. Där bjöds det på grillfest och många flaskor vin, mycket trevligt!
Promenad i Santiago, varmt och torrt.
Vätskepåfyllning.
Madonna-statyn i Zoológico, närmare än så här kom vi inte.
Lunch med fördrink, Pisco sour.
Därefter en god öl till maten.
Lång promenad med Costanera Center i bakgrunden, kommer visa sig omöjligt att besöka.
Vätskepaus.
Mer vätska.
Så nära men....
....här var det stopp!
Uppladdning.
Urladdning, dags att dra.
Självklart valde vi denna gata för vår ”flykt”.
Tillbaka ”hemmavid”. Mkt god sushi.
Efter lite ”morgon-tårgas” blev det en öl som tröst.
Så här såg det ut på de flesta ställen, stängt och igenbommat.
Grymt god burgare och....
...craft beer.
Meningslös skadegörelse.
Thatchers kompisar?
Detta var vår sista kväll i Santiago, därefter fortsätter resan till Uruguay/Montevideo. Tack för att ni läst.
Fortsättning följer......
Attachments
Last edited: