Senaste nytt

24 tim försening pga missad connection - vad claimar jag ?

plover

Medlem
Hej, första gången som jag missat en resa ARN-WAW-IST-ZNZ, det var LOT som checkade in bagaget oxh alla ben två med dem och detsista med TK. Nu blev det en övernattning på WAW och så fortsätter vi med TK i morgon, hotell och middag utan kostnad, men vem claimar jag ett dygns försenad semester/kostnader för hotellet som jag förbetalt . Är det mot kvitton eller finns någon schablon ? Första gången detta händer på välsigt många år :)

Det är för det som det finns en schablon, och det claimar du mot det bolag som orsakad förseningen, gissningvis LOT. Baggaget har i sig inget med saken att göra.

Man får ingen direkt ersättning för kostnader man har haft för saker man inte kan dra nytta av. Om du själv hade behövt betala för hotell och middag så hade du haft rätt att få tillbaka det mot kvitton, men om LOT stod för den kostnaden redan från början så är det ju redan hanterat.

Beroende på anledningen till förseningen så kan du eventuellt ha rätt till förseningskompensation enligt EU 261/2004.

tack flrsnabba svar, det var sent ankommande flyg till ARN som ställde till det, men tänker att jag betalt för ett dygn på destinationen pga detta.

tack flrsnabba svar, det var sent ankommande flyg till ARN som ställde till det, men tänker att jag betalt för ett dygn på destinationen pga detta.
Det är totalt irrelevant om du tänker på EU261/2004 ersättning. Vad du betalat på destination finns inget att hämta där.

Du kanske har någon hem eller reseförsäkring som täcker det?

Tack @palmen, jag har elite och även hemförsäkring, har aldrig behövt dem tidigare, men fick något svhablonbelopp för flera år sedan då SAS var toksena typ lver 4 timmar på en korteuropaflygning.

Uppdatering: ville sig inte bättre än att frugan ramlade och skadade foten på flygplatsen så illa att vi avbryter, jag har ärende via hemförsäkringen och fått medicinsk avrådan dåfiten måste undersökas och det gör vi bäst på hemmaplan, inte nete i Afrika/Zanzibar. Fick besked av jouren på Amex försäkringsbolag att det är hemförsäkring som gälker i flrsta hand, ev överskjutande claims som de inte tar kan man vända sig till dem.

Last edited:
Uppdatering: ville sig inte bättre än att frugan ramlade och skadade foten på flygplatsen så illa att vi avbryter, jag har ärende via hemförsäkringen och fått medicinsk avrådan dåfiten måste undersökas och det gör vi bäst på hemmaplan, inte nete i Afrika/Zanzibar. Fick besked av jouren på Amex försäkringsbolag att det är hemförsäkring som gälker i flrsta hand, ev överskjutande claims som de inte tar kan man vända sig till dem.
Usch! Det var tråkigt att höra!

Krya på er, kommer alltid nya chanser!

Toppen