Bokade en tor resa med SAS, ARN-AGP och tilltänkt avgång för hemresan Malaga-Stockholm var den 2:a maj klockan 11:40 - 15:50. När vi anlände till flygplatsen så sköts flighten upp i flera omgångar och slutligen meddelade det att den var uppskjuten till 09:00 den 3 maj. Fick hotellnatt av SAS för att sedan anlända till Stockholm drygt 22h sent. (SAS (SK) #1584 ✈ 02-May-2018 ✈ AGP / LEMG - ARN / ESSA ✈ FlightAware
Den förklaring vi fick på plats var att det var en brandlarmsindikator som inte fungerade. De lyckades heller inte få fram några reservdelar med kort varsel vilket påverkade avgången.
Jag sökte ersättning enligt EU förordningen och trodde väl att detta inte skulle vara några problem. Men fick nedan svar av SAS:
"Tack för er förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK1584 blev emellertid försenad till följd av fågelstridsreparation, vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall."
Är det rimligt efter en 22h försening att det inte fanns något som de kunde göra för att lösa eller påskynda detta?
Den förklaring vi fick på plats var att det var en brandlarmsindikator som inte fungerade. De lyckades heller inte få fram några reservdelar med kort varsel vilket påverkade avgången.
Jag sökte ersättning enligt EU förordningen och trodde väl att detta inte skulle vara några problem. Men fick nedan svar av SAS:
"Tack för er förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK1584 blev emellertid försenad till följd av fågelstridsreparation, vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall."
Är det rimligt efter en 22h försening att det inte fanns något som de kunde göra för att lösa eller påskynda detta?