Detta är vad SJ själva skriver:
"I 2 klass Lugn reser du bekvämt i en lugnare miljö. Här har du mobilen på ljudlöst, för dämpade samtal och i hörlurarna har du låg volym på musiken."
För mig är det tydligt att man inte pratar i mobiltelefon eller spelar musik i högtalaren. Och detta är största vinsten tycker jag.
Att köpa biljett i 2a klass lugn för en passagerare under 7 år är inte möjligt. Sedan kan man ju alltid fuska och ange fel ålder, men om det uppdagas så tänker jag mig att det borde få andra konsekvenser.
Jag reser vanligtvis i denna klass och små barn har jag faktiskt aldrig stött på där. Folk som glömmer bort sig och svarar i mobilen brukar vid en påminnelse antingen avsluta samtalet eller gå iväg till bistron eller åtminstone ställa sig i vestibulen.
Det svåraste är så klart defininitionen av ett "dämpat samtal", men oftast brukar ett samtal börja dämpat men med stigande engagemang kan det ibland spåra ur, men då brukar man kunna säga till så lugnar det sig. Detta händer ju oftast om det är ett sällskap som reser, men min erfarenhet är att de flesta i denna klass är ensamresenärer.
Det är möjligt att det kan variera beroende på tidpunkt på dagen, men jag reser vanligtvis från Malmö mellan kl 7 och 8 och då brukar det vara lugnt. Hemresan sker vanligtvis efter kl 17 och då brukar det också vara lugnt.