Senaste nytt

2. klass lugn - en felsatsning?

Vart i mitt inlägg klagar jag om såna som sitter och viskar?

Japp, en klar försämring mot tyst kupé.

Vad är poängen med att sälja 2 klass ”lugn” om det oftast inte är lugnt? Ta bara bort och gör om till vanlig 2 klass.

De som tidigare rest i tyst kupé tror det är samma koncept. Och sen finns de det som tycker det är bra med lugn kupé så de kan ta hand om sitt småbarn eller ha Teamsmöte i lugn och ro.

Detta är vad SJ själva skriver:
"I 2 klass Lugn reser du bekvämt i en lugnare miljö. Här har du mobilen på ljudlöst, för dämpade samtal och i hörlurarna har du låg volym på musiken."

För mig är det tydligt att man inte pratar i mobiltelefon eller spelar musik i högtalaren. Och detta är största vinsten tycker jag.

Att köpa biljett i 2a klass lugn för en passagerare under 7 år är inte möjligt. Sedan kan man ju alltid fuska och ange fel ålder, men om det uppdagas så tänker jag mig att det borde få andra konsekvenser.

Jag reser vanligtvis i denna klass och små barn har jag faktiskt aldrig stött på där. Folk som glömmer bort sig och svarar i mobilen brukar vid en påminnelse antingen avsluta samtalet eller gå iväg till bistron eller åtminstone ställa sig i vestibulen.

Det svåraste är så klart defininitionen av ett "dämpat samtal", men oftast brukar ett samtal börja dämpat men med stigande engagemang kan det ibland spåra ur, men då brukar man kunna säga till så lugnar det sig. Detta händer ju oftast om det är ett sällskap som reser, men min erfarenhet är att de flesta i denna klass är ensamresenärer.

Det är möjligt att det kan variera beroende på tidpunkt på dagen, men jag reser vanligtvis från Malmö mellan kl 7 och 8 och då brukar det vara lugnt. Hemresan sker vanligtvis efter kl 17 och då brukar det också vara lugnt.

Detta är vad SJ själva skriver:
"I 2 klass Lugn reser du bekvämt i en lugnare miljö. Här har du mobilen på ljudlöst, för dämpade samtal och i hörlurarna har du låg volym på musiken."

För mig är det tydligt att man inte pratar i mobiltelefon eller spelar musik i högtalaren. Och detta är största vinsten tycker jag.

Att köpa biljett i 2a klass lugn för en passagerare under 7 år är inte möjligt. Sedan kan man ju alltid fuska och ange fel ålder, men om det uppdagas så tänker jag mig att det borde få andra konsekvenser.

Jag reser vanligtvis i denna klass och små barn har jag faktiskt aldrig stött på där. Folk som glömmer bort sig och svarar i mobilen brukar vid en påminnelse antingen avsluta samtalet eller gå iväg till bistron eller åtminstone ställa sig i vestibulen.

Det svåraste är så klart defininitionen av ett "dämpat samtal", men oftast brukar ett samtal börja dämpat men med stigande engagemang kan det ibland spåra ur, men då brukar man kunna säga till så lugnar det sig. Detta händer ju oftast om det är ett sällskap som reser, men min erfarenhet är att de flesta i denna klass är ensamresenärer.

Det är möjligt att det kan variera beroende på tidpunkt på dagen, men jag reser vanligtvis från Malmö mellan kl 7 och 8 och då brukar det vara lugnt. Hemresan sker vanligtvis efter kl 17 och då brukar det också vara lugnt.
Exakt.

Det är ju sällskap om 2 eller fler som oftast är i gasen och pratar högt, till synes helt ovetandes om att de sitter i sk ”2 klass lugn”.

Säger också till ibland. Men när det händer så ofta orkar man inte agera polis varje gång man åker. Jag får inte betalt för att säga åt folk att inte prata i telefon eller ha Teams konferens i lugn klass.

Hade uppskattat om SJ förtydligade vad som gäller och var hårdare i efterlevnaden av dessa regler, eller bara tog bort klassen.

Inplastade vegan-mackan som alla får till frukost är inget kul heller. Lite frallor som man värmer i ugn/mikro, sen ha pålägg som man hämtar själv i bistron. Lätt, hade varit hundrafalt godare.

Den definitionen tillåter telefonsamtal (dämpade och med ringsignal på ljuslöst), teamsmöten mm. Vilket det verkar som att några här inte tycker är tillåtet, så uppenbarligen är definitionen inte tillräckligt tydligt.

Den definitionen tillåter telefonsamtal (dämpade och med ringsignal på ljuslöst), teamsmöten mm. Vilket det verkar som att några här inte tycker är tillåtet, så uppenbarligen är definitionen inte tillräckligt tydligt.
Det är en tolkningsfråga. Så här står det:

Screenshot from 2025-06-14 22-40-17.png

Jag tolkar det faktiskt som att man ej ska prata i mobilen. "Dämpade samtal" tolkar jag som samtal mellan resenärer i vagnen resande tillsammans.

Men nog är det lite oklart vad som egentligen gäller.

Fast här borde det vara SJs definitions som styr kan jag tycka.

Som andra påpekat är det inte alls klart vad som menas och det är fri tolkning som gäller.

Med andra ord absolut ingenting man kan klaga på som konsument.

Tyst avdelning där samtal inte är tillåtna och det ska råda tystnad är väldigt tydligt. På samma sätt som rökförbud eller pälsdjursförbud. Tar någon sin hund med sig in i andra avdelningar än djuravdelningen och tågpersonalen inte gör något kan du reklamera din resa för du har bokat djurfritt och SJ inte fullföljt sitt kontrakt.

Med lugn så luddigt definierat kan du inte klaga alls. Det är helt medvetet från SJs sida. Tro inget annat.

Det är en tolkningsfråga. Så här står det:

Visa bifogad bild 165758

...
Mening två refererar till mobil-användning. Mobilens ringsignal ska vara på ljudlöst, jag ska föra dämpade samtal i den och volymen i lurarna ska vara låg om jag lyssnar på musik.
Samtal är tillåtna. Jag kan tänka högt när jag argumenterar för och emot medelhavsdieten, jag kan hålla ett dämpat samtal med stolsgrannen, med någon i telefon eller med 300 i ett teamsmöte.

Att skriva "Lugn och ro i hela vagnen" leder naturligtvis till förväntningar bland resenärerna men SJ har inte förbjudit samtal med någon som inte sitter i samma vagn.

Toppen