Senaste nytt

15 nya SAS linjer från Köpenhamn sommaren 2025

Tydlig markering om att företaget är delvis dansk ägt.
Den skandinaviska prägeln blir allt mindre.
Detta kommer upp gång på gång på forumet. Jag förstår inte riktigt argumentet här.

Med linjer från Köpenhamn har du ett upptagningsområde som inkluderar majoriteten av Danmark (skulle jag tro) samt Skåne med omnejd. Därutöver ligger Köpenhamn bra placerat för anslutningstrafik inte bara från Skandinavien utan även för norra Europa. Man kan alltså fånga upp resenärer som kommer från länder som England, Irland, Belgien, Polen, etc. även när de inte reser till Skandinavien.

Argumentet för Stockholm skulle vara dess upptagningsområde samt anslutningar från norra Sverige/Finland/Norge? För som allmän transferflygplats fungerar Stockholm i runda slag 30 min sämre per flyg (multiplicera med antal flyg på din resa) om man inte kommer norrifrån.

Min poäng är att SAS är ett vinstdrivande företag och kan därmed inte ta hänsyn till att lokala företag/politiker vill ha direktlinjer, såvida det inte betyder att rutten betalar för sig.

Tydlig markering om att företaget är delvis dansk ägt.
Den skandinaviska prägeln blir allt mindre.
Tydlig markering om att företaget fokuserar på Köpenhamn som hub. Det har man också gått ut och sagt officiellt att man gör. Det gör inte skandinaviska prägeln mindre.

Visst har det säkert lite med ett Sverige klev av som ägare att göra. De slipper nu den politiska dragkampen. Men det är snarare det faktum att Sverige klev av än att Danmark stannade som gör skillnaden.

Så snarare ett tydligt resultat av den tydliga markeringen från Sveriges regeringar att vi är ok med att Arlanda inte är huvud hub för något bolag.

Toppen