Senaste nytt

15 bolag utan status

Även om 1000 pers i Sydkorea klarar utmaningen, hur ska de nyttja poängen? De flesta svenskar bokar resor Europa till nordamerika eller Sydostasien, det är nog inte vad folk i Sydkorea kommer boka.
Jag tror många kör 10 olika flyg för att sedan använda dessa i Asien. Träffade en del personer när jag var i Bangkok som körde runt i Asien för detta.
 
Last edited:
Även om 1000 pers i Sydkorea klarar utmaningen, hur ska de nyttja poängen? De flesta svenskar bokar resor Europa till nordamerika eller Sydostasien, det är nog inte vad folk i Sydkorea kommer boka.


Rent ekonomisk kronor och ören är det nog extremt dåligt.
Tar man istället detta på marknadsföringsbudget så är det möjligt SAS bästa marknadsföringskampanj någonsin.

Nu har jag inte koll på vart helst sydkoreaner åker helst, men man kan väl ändå tänka sig att en hel del skulle vilja åka till Europa. Då konkurrerar vi i Europa som vill åka till Sydostasien på samma award-biljetter = mindre tillgänglighet och just dessa rutter verkar ännu svårare med SkyTeam än vad det var med Star. Men visst Sydostasien - Nordamerika är ju för våran del oftast ointressant. Tänker även att mer poäng i systemet, större risk för devalvering. Jag hoppas såklart jag har fel, men tror kampanjen fick mycket större genomslag gällande personer som faktiskt tagit sig an utmaningen än vad SAS räknat med. Men precis som du skriver är det nog SAS bästa marknadsföringskampanj någonsin!
 
Nu har jag inte koll på vart helst sydkoreaner åker helst, men man kan väl ändå tänka sig att en hel del skulle vilja åka till Europa. Då konkurrerar vi i Europa som vill åka till Sydostasien på samma award-biljetter = mindre tillgänglighet och just dessa rutter verkar ännu svårare med SkyTeam än vad det var med Star. Men visst Sydostasien - Nordamerika är ju för våran del oftast ointressant. Tänker även att mer poäng i systemet, större risk för devalvering. Jag hoppas såklart jag har fel, men tror kampanjen fick mycket större genomslag gällande personer som faktiskt tagit sig an utmaningen än vad SAS räknat med. Men precis som du skriver är det nog SAS bästa marknadsföringskampanj någonsin!
Ja någon påverkan kommer det vara, men sen kommer nog alla sydkoreaner också märka hur svårt det är att boka sas business om man inte har stenkoll på släpp mm. Finns ju andra skyteam bolag att flyga med så klart det påverkar där, men sas bokningsmotor lämnar ju mycket att önska för att kunna boka själv. Tror det blir minimal påverkan.

Att SAS missberäknat lite hur många som skulle hoppa på kampanjen är nog rätt givet, eller så har de full koll på detta och håller bara masken utåt.
Men att det skulle sprida sig så mycket utanför skandinavien var nog en överraskning. Men så blir det när det kommer en deal som är för good to be true.
 
China Eastern var sämsta flyget under hela resan. Som tur är sover jag varsomhelst så lyckades få ihop nästan 8 timmar under flyget. Men maten var urusel, servicen väldigt rak, stolen ok men man fick inte ens lurar till skärmen (hade egna men ändå). Första flyget som jag lämnade mesta av maten trots jag var relativt hungrig. Sen är alla kinesiska bolagen jobbiga med krav på o ta av hörlurar, kabinen förbereds typ en timme före landning (!) av ingen anledning, osv. Nej denna skippar jag nog framöver. Blev inte ens motiverad till o ta nån bild..

Men resan är i princip klar, sitter vid gaten o väntar på Norwegian till cph ska börja boarda. Återkommer med en mer fullkomlig recension av bolagen senare! :)
 
Fått poäng för samtliga flygningar nu så officiellt klar med denna challenge! :cool:

Här kommer en sammanställning av mina intryck av bolagen. Xiamen bör egentligen inte ingå p.g.a. där flög jag ju business, men övriga är ekonomi. Det är naturligtvis svårt att jämföra en trettio minuters flygning med UX och tolv timmar med MU, men jag får gå på datan som finns! I vissa fall finns det helt enkelt inte nog med data, då blir det -. Naturligtvis högst subjektivt också. Nu skriver jag rakt från minnet så håll till godo om jag blandar ihop några bolag..

Del 1

FlybolagRuttKomfortMatService
Air EuropaBCN-PMI-BCNStandard shorthaul EU/US--
AeromexicoSCL-MEX-LAXHel egen rad.. +++ :pGod mat!Bra service!
DeltaLAX-LASStandard shorthual EU/US-Mycket bra terminalpersonal, +
Virgin AtlanticLAS-LHRSmå o trånga säten, --Dålig mat överlag, -Trevlig kabinpersonal!, +
SASLHR-CPHStandard shorthaul EU/US-Standard SAS

Del 2

KLMCPH-AMS-OTPStandard shorthaul EU/USTråkigt macka. Mer än inget.Stressad personal
TaromOTP-ISTStandard ATR shorthaul-Ok, inget särskilt
SaudiaIST-JED-CGKKorta flygningen var kaos, långa twin seat, rätt bekvämtOätlig för det mesta, något var ok, --Kompetenta o trevliga, trots vissa passagerare...
GarudaCGK-KULBästa ekonomisätet shorthaulVäldigt bra mat för sträckanMycket bra +++
Vietnam AirlinesKUL-SGNStort men hårt säte-Helt OK
China AirlinesSGN-TPEA350, mycket bekvämt säteOtrolig mat för sträckan, +++Mycket bra service, +++
Korean AirlinesTPE-ICN330, standard long haul säteOKOK
XiamenICN-XMN-CAN"Riktig" business, inrikes var nyare kärraVäldigt bra även för business på dessa korta sträckorBusiness, +++
Kenya AirwaysCAN-BKK787, standard long haul säteÄtbart men inte specielltTrevlig kabinpersonal, +
China EasternBKK-PVG-LGWStandard short o sedan long haul säten, twin på långa, +Katastrof, ---Sämst av samtliga bolag

Överlag gav de flesta bolagen ett bättre intryck än jag hade förväntat mig (visserligen låg förväntningarna rätt lågt..). Positivt överaskad av Aeromexico, Garuda, China Airlines och Xiamen (i jämförelse med andra business produkter i t.ex. Europa). Virgin, Saudia och China Eastern kommer jag nog aldrig flyga igen, om inte det blir o prova deras business produkt kanske (och antagligen inte torra Saudia då heller ;)).

För att sammanfatta hela resan så hade jag väldig flyt överlag. Alla flyg var i tid, inget strulade någonstanns, behövde inte vänta i några längre köer för varken säkerhetskontroller (längsta var nog OTP) eller immigration. Kinesiskt visum, hade fixat VoA för Indonesien och visumfritt för oss svenskar i Vietnam hjälpte med detta. Hade precis nog med loungebesök via third party för de ställen jag behövde dem. Nu är det bara o vänta på miljonen in på kontot :cool:
 
Fått poäng för samtliga flygningar nu så officiellt klar med denna challenge! :cool:

Här kommer en sammanställning av mina intryck av bolagen. Xiamen bör egentligen inte ingå p.g.a. där flög jag ju business, men övriga är ekonomi. Det är naturligtvis svårt att jämföra en trettio minuters flygning med UX och tolv timmar med MU, men jag får gå på datan som finns! I vissa fall finns det helt enkelt inte nog med data, då blir det -. Naturligtvis högst subjektivt också. Nu skriver jag rakt från minnet så håll till godo om jag blandar ihop några bolag..

Del 1

FlybolagRuttKomfortMatService
Air EuropaBCN-PMI-BCNStandard shorthaul EU/US--
AeromexicoSCL-MEX-LAXHel egen rad.. +++ :pGod mat!Bra service!
DeltaLAX-LASStandard shorthual EU/US-Mycket bra terminalpersonal, +
Virgin AtlanticLAS-LHRSmå o trånga säten, --Dålig mat överlag, -Trevlig kabinpersonal!, +
SASLHR-CPHStandard shorthaul EU/US-Standard SAS

Del 2

KLMCPH-AMS-OTPStandard shorthaul EU/USTråkigt macka. Mer än inget.Stressad personal
TaromOTP-ISTStandard ATR shorthaul-Ok, inget särskilt
SaudiaIST-JED-CGKKorta flygningen var kaos, långa twin seat, rätt bekvämtOätlig för det mesta, något var ok, --Kompetenta o trevliga, trots vissa passagerare...
GarudaCGK-KULBästa ekonomisätet shorthaulVäldigt bra mat för sträckanMycket bra +++
Vietnam AirlinesKUL-SGNStort men hårt säte-Helt OK
China AirlinesSGN-TPEA350, mycket bekvämt säteOtrolig mat för sträckan, +++Mycket bra service, +++
Korean AirlinesTPE-ICN330, standard long haul säteOKOK
XiamenICN-XMN-CAN"Riktig" business, inrikes var nyare kärraVäldigt bra även för business på dessa korta sträckorBusiness, +++
Kenya AirwaysCAN-BKK787, standard long haul säteÄtbart men inte specielltTrevlig kabinpersonal, +
China EasternBKK-PVG-LGWStandard short o sedan long haul säten, twin på långa, +Katastrof, ---Sämst av samtliga bolag

Överlag gav de flesta bolagen ett bättre intryck än jag hade förväntat mig (visserligen låg förväntningarna rätt lågt..). Positivt överaskad av Aeromexico, Garuda, China Airlines och Xiamen (i jämförelse med andra business produkter i t.ex. Europa). Virgin, Saudia och China Eastern kommer jag nog aldrig flyga igen, om inte det blir o prova deras business produkt kanske (och antagligen inte torra Saudia då heller ;)).

För att sammanfatta hela resan så hade jag väldig flyt överlag. Alla flyg var i tid, inget strulade någonstanns, behövde inte vänta i några längre köer för varken säkerhetskontroller (längsta var nog OTP) eller immigration. Kinesiskt visum, hade fixat VoA för Indonesien och visumfritt för oss svenskar i Vietnam hjälpte med detta. Hade precis nog med loungebesök via third party för de ställen jag behövde dem. Nu är det bara o vänta på miljonen in på kontot :cool:
Snyggt jobbat!

Hur har det varit med poängregistering? Har du efterreggat eller fått poängen automatiskt? Har själv gjort utmaningen och haft mitt EB-nummer på alla boardingpass men inte fått poäng utbetalt från någon. Enda jag lyckats efterregga är China Airlines övriga ger felmeddelande. Hur har du gjort?
 
Snyggt jobbat!

Hur har det varit med poängregistering? Har du efterreggat eller fått poängen automatiskt? Har själv gjort utmaningen och haft mitt EB-nummer på alla boardingpass men inte fått poäng utbetalt från någon. Enda jag lyckats efterregga är China Airlines övriga ger felmeddelande. Hur har du gjort?

Jag fick alla automatiskt förutom China Airlines och Air Europa. Jag bokade alla resor via flygbolagets egen sida, reggade mitt nr där det gick, och där det inte gick kontaktade jag flygbolaget innan o såg till att de lade in mitt nr manuellt. Jag behövde inte lägga in numret hos någon vid incheckning utan det låg där hos samtliga bolag redan. China Airlines och Air Europa kunde jag retro-claim med hjälp av flyertalk scriptet som löste felmeddelandet, då fick jag poängen direkt vid claim.

Aeromexico och Virgin flög jag på bonusresa så kan inte svara på ifall dessa skapar mer problem tyvärr.
 
Toppen