Fått poäng för samtliga flygningar nu så officiellt klar med denna challenge!
Här kommer en sammanställning av mina intryck av bolagen. Xiamen bör egentligen inte ingå p.g.a. där flög jag ju business, men övriga är ekonomi. Det är naturligtvis svårt att jämföra en trettio minuters flygning med UX och tolv timmar med MU, men jag får gå på datan som finns! I vissa fall finns det helt enkelt inte nog med data, då blir det -. Naturligtvis högst subjektivt också. Nu skriver jag rakt från minnet så håll till godo om jag blandar ihop några bolag..
Del 1
Flybolag | Rutt | Komfort | Mat | Service |
Air Europa | BCN-PMI-BCN | Standard shorthaul EU/US | - | - |
Aeromexico | SCL-MEX-LAX | Hel egen rad.. +++  | God mat! | Bra service! |
Delta | LAX-LAS | Standard shorthual EU/US | - | Mycket bra terminalpersonal, + |
Virgin Atlantic | LAS-LHR | Små o trånga säten, -- | Dålig mat överlag, - | Trevlig kabinpersonal!, + |
SAS | LHR-CPH | Standard shorthaul EU/US | - | Standard SAS |
Del 2
KLM | CPH-AMS-OTP | Standard shorthaul EU/US | Tråkigt macka. Mer än inget. | Stressad personal |
Tarom | OTP-IST | Standard ATR shorthaul | - | Ok, inget särskilt |
Saudia | IST-JED-CGK | Korta flygningen var kaos, långa twin seat, rätt bekvämt | Oätlig för det mesta, något var ok, -- | Kompetenta o trevliga, trots vissa passagerare... |
Garuda | CGK-KUL | Bästa ekonomisätet shorthaul | Väldigt bra mat för sträckan | Mycket bra +++ |
Vietnam Airlines | KUL-SGN | Stort men hårt säte | - | Helt OK |
China Airlines | SGN-TPE | A350, mycket bekvämt säte | Otrolig mat för sträckan, +++ | Mycket bra service, +++ |
Korean Airlines | TPE-ICN | 330, standard long haul säte | OK | OK |
Xiamen | ICN-XMN-CAN | "Riktig" business, inrikes var nyare kärra | Väldigt bra även för business på dessa korta sträckor | Business, +++ |
Kenya Airways | CAN-BKK | 787, standard long haul säte | Ätbart men inte speciellt | Trevlig kabinpersonal, + |
China Eastern | BKK-PVG-LGW | Standard short o sedan long haul säten, twin på långa, + | Katastrof, --- | Sämst av samtliga bolag |
Överlag gav de flesta bolagen ett bättre intryck än jag hade förväntat mig (visserligen låg förväntningarna rätt lågt..). Positivt överaskad av Aeromexico, Garuda, China Airlines och Xiamen (i jämförelse med andra business produkter i t.ex. Europa). Virgin, Saudia och China Eastern kommer jag nog aldrig flyga igen, om inte det blir o prova deras business produkt kanske (och antagligen inte torra Saudia då heller

).
För att sammanfatta hela resan så hade jag väldig flyt överlag. Alla flyg var i tid, inget strulade någonstanns, behövde inte vänta i några längre köer för varken säkerhetskontroller (längsta var nog OTP) eller immigration. Kinesiskt visum, hade fixat VoA för Indonesien och visumfritt för oss svenskar i Vietnam hjälpte med detta. Hade precis nog med loungebesök via third party för de ställen jag behövde dem. Nu är det bara o vänta på miljonen in på kontot