Senaste nytt

Överbokad kabinklass, hur får man uppgradering?

Hej,

Ska inom kort flyga ARN - OSL - EWR. Är bokad i SAS Plus och på sträckan OSL - EWR vet jag med säkerhet att flyget (A321neo) är överbokat i SAS Plus. Vi är 17 personer som är bokade i SAS Plus och det finns 12 Plus-säten.

Så jag antar att 5 personer kommer bli uppgraderade eller nedgraderade. Vad tror ni är bästa strategi för att få en uppgradering eller undvika nedgradering? Ska man checka in och välja säte i Plus när check-in öppnar, eller dra ut på det så länge som möjligt? Är EBG om det spelar någon roll.

Uppgraderingar på SAS brukar mig veterligen ske så här:
1. OpUp: När din kabinklass är överbokad på grund av översålt, flygplansbyte, etc. och man är tvungen flytta passagerare
2. Betald uppgradering: Online eller på flygplatsen
3. Status-baserad: Diamanter, anställda, osv. som kan bli uppflyttade även om föregående två punkter inte uppfylls

Även om det är 5 personer för många i din kabinklass just nu så kanske läget är annorlunda när det väl är dags för ombordstigning. Kanske har folk avbokat sin biljett, låter bli att dyka upp, betalt för uppgradering, eller så är det anslutande flyget sent? Flygbolag vill för det mesta vänta tills det verkar troligt att det kommer behövas. Sedan kan förstås även kabinen ovan din vara full så att det blir tal om nedgradering eller nekad ombordstigning istället (kom då ihåg dina EU-rättigheter!).

För att förbättra dina chanser till uppgradering skulle jag:
1. Inte ha en sätesreservation: Då är det lättare att uppmärksamma dig och flytta upp dig
2. Vänta med att checka in tills du ser att alla platser i din kabin är tagna: För att se till att du inte blir tilldelad plats
3. Checka in så tidigt som möjligt: Ett lågt boardingnummer (BN) kan få dig att dyka högst upp på vissa skärmar
4. Klä dig snyggt: En bekant till mig blev tillsagd att han skulle få en uppgradering till affärsklass men endast om han bytte bort från jeans först (15 år sedan i Sydamerika) vilket han gjorde och fick uppgraderingen.
5. Fråga artigt vid porten: Något i stil med att "Jag hörde det var problem med säten, jag kan flytta på mig om det behövs för att någon annan ska få sitta tillsammans"
6. Gör inga specialbeställningar: Specialmat eller annat "ovanligt" kan begränsa att du blir uppgraderad
7. Gå på planet sent: Ifall saker skulle ändra sig sista minuten

Huruvida punkterna ovan fungerar på SAS kan jag inte uttala mig om. I praktiken tror jag att SAS har automatiska system för att prioritera uppgraderingar, och där ligger nog ditt EBG bra till. Så länge du inte förväntar dig något utan är nöjd med kabinklassen du köpt kommer nog resan bli bra :)

Rent generellt kommer sas uppgradera de 5 med högst status om det är överbokat med 5 personer.

Det troliga är dock att flera i plus budar på Business, och då väljer man dessa före ekonomi för att frigöra överbokning.

Vill du gambla och jag inte bryr dig om säte hade jag checkat in sent. Det kan dock bli backfire då den som checkat in sist ofta kan bli nedgraderad om det blir tal om det.
En EBG lär dock inte nedgraderas före en statuslös.

På SAS krävs det mycket till för att det ska bli en op-up. Plusgradebud som clearas, därefter eventuella diamantmedlemmar som får courtesy och därefter op-ups till EBG och lägre. Om business har minst fem lediga stolar så är sannolikheten större att man uppgraderar snarare än nedgraderar ifall Plus är överbokat.

Tack för era svar!

Glömde nämna att jag känner alla de 17 som är bokade i Plus (vi reser i ett sällskap). Så jag vet att ingen kommer avboka.

Tror ni op-up görs först i OSL eller innan avgång från ARN? Sist jag flög SAS hem från New York fick jag konstigt nog op-up trots att jag hade lagt bud på business med plusgrade. Det tyckte jag var lustigt

Jag har fått uppgraderingar hos SAS på shorthaul genom att säga till SAS-personalen "jag såg på seat-mappen att det verkar vara mycket folk på flyget, om det är överbokat och ni behöver någon som tar ett annat flyg så anmäler jag mig som frivillig". Detta förutsätter förstås att man faktiskt kan tänka sig att ta ett annat flyg om det behövs.

Tack för era svar!

Glömde nämna att jag känner alla de 17 som är bokade i Plus (vi reser i ett sällskap). Så jag vet att ingen kommer avboka.
Kul case, ser fram emot att få veta hur SAS kommer sköta det här. Köpte ni alla 17 var för sig era biljetter? Konstigt att det ens gick. Är ju inte ens omöjligt att några andra köpte platser i plus innan er.

Toppen