Senaste nytt

Åka till Paris med Swiss, Eurobonus

DavveP

Medlem
Hej! Jag har hittat billiga biljetter med Swiss till Paris i Business med mellanlandingar i Zurich. Och hoppas någon har lite bätte kolla än mig.

1) Vad ger det för EB-poäng om det är bokningskod Z och P? Och utifrån flygmiles? Står från 600 på SAS hemsida...
2) Ena sträckan är SAS från Zurich till Stockholm, får jag då ordinarie EB poäng plus 25%?
3) Är Gold loungerna i Zurich bra? Och någon som har åsikt vilken som är bäst?
4) Är Swiss Business något att uppleva på Europa? Antar det är mat mm? Kan tänka mig få lite lägre poäng om det är en upplevlse utöver SAS Plus... Jag älskar att flyga så mellanlandingar och loungehäng gillar jag.

Mitt alternativ är SAS Plus med mellanlandningar som ger närmare 6 000 poäng med Eurobonus Guld.

Mången Tack på förhand!
 

Taggen

Medlem
1) Gå in på Great Circle Mapper och knappa in mellan vilka två flygplatser du flyger så får du sträckan. Är den kortare än 600 miles får du 600 miles, är det längre så multiplicerar du med %-satsen i tabellen.
2) Beror på vem som ställt ut biljetten. Är det SWISS så gäller enbart generella *A-förmåner och då är inte Guldbonusen aktuell. Specifika program på enskilda sträckor är svårt att applicera online. Det går i Amadeus men jag misstänker att du måste göra det via resebyrå.
3) Det är SWISS Senator-loungerna du skall sikta på. I A-piren är den nyrenoverad och du kan säkert hitta info i någon tråd här eller besöka tråden ”Hälsningar från loungen”. E-piren har en bra whiskey bar men då behöver du extra tid då den ligger bakom en pass-kontroll.
4) Många här som tycker det är värt det. Hör med @Senator t.ex.
 

mha321

Medlem
2) Beror på vem som ställt ut biljetten. Är det SWISS så gäller enbart generella *A-förmåner och då är inte Guldbonusen aktuell. Specifika program på enskilda sträckor är svårt att applicera online. Det går i Amadeus men jag misstänker att du måste göra det via resebyrå.
Det är väl ändå fel? Så länge flygningen utförs av SAS, så brukar man väl få guldbonusen? I Star Alliance är det ju operating carrier som styr, och det skulle i det här fallet vara SAS.

4) Är Swiss Business något att uppleva på Europa? Antar det är mat mm? Kan tänka mig få lite lägre poäng om det är en upplevlse utöver SAS Plus... Jag älskar att flyga så mellanlandingar och loungehäng gillar jag.
Swiss Business är enligt mig en av de mninst dåliga inom Europa. Det är hyfsad mat. En bra låda i SAS Plus är bättre för det mesta, men en av de mediokra lådorna i SAS Plus är sämre. Men Swiss håller betydligt högre klass än t.ex. Lufthansa.

Den riktigt stora vinsten är att mittensätet är blockerat så att du faktiskt får plats att äta. Får man det i SAS Plus står den sig rätt bra, men du har inga som helst garantier där.

Har du inte gjort det förut och inte har något akut behov av den högre poängsatsen du får hos SAS, så skulle jag ta Swiss business -- om inte annat för en chans att bilda dig en egen uppfattning!
 

FF#1

Medlem
Du for guldbonus på sas sträckan, problemet är att du inte vet vad det blir för boknings klass på den sträckan om Swiss ställer ut biljett. Kan bli Z=Y
 

Taggen

Medlem
Du for guldbonus på sas sträckan, problemet är att du inte vet vad det blir för boknings klass på den sträckan om Swiss ställer ut biljett. Kan bli Z=Y

Intressant, då har jag helt klart blivit blåst av SAS/Lufthansa för då jag bokade med dem senast hade jag ett SAS-ben som inte gav guldbonus trots mitt inlagda EBG i bokningen.
 
Du for guldbonus på sas sträckan, problemet är att du inte vet vad det blir för boknings klass på den sträckan om Swiss ställer ut biljett. Kan bli Z=Y

Om det är codeshare. En variant till är ju att Swiss ställer ut biljetten men med en SK-kod och då gäller ju den bokningsklassen man ser.
 
Toppen