Senaste nytt

Åka eller inte? Fågelinfluensan i Kina + Nordkorea

kexxcream

Medlem
Håller med tidigare skribenter, precis hemkommen från Peking och det var inga problem där förutom luftföroreningarna (kände det i luftkanalerna) och trafiken var ett problem. Alla växlar filer huller om buller och man får se sig om mycket mer än i Amsterdam när man ska kliva över en gata. Undvik mat som säljs på gatan och som är vanligt bland stora marknader. En nära vän till mig ville vara turistig och prova på men fick en del magproblem. Detta är kanske en isolerad händelse men i slutändan så är det upp till dig. Man hör varningar hela tiden vart man inte ska åka och ska man ta alla dessa på största allvar så kommer du aldrig iväg någonstans. Fick någon varning förra augusti när jag var på väg till Egypten (uppror) och Uganda (gerilla) men upplevde aldrig några bekymmer i respektive land.
 

linus

Medlem
Tack för alla svar och inputs, är personligen inte speciellt orolig, mer nyfiken på hur andra tänker kring frågan.

De eldrivna mopederna är livsfarliga :)
 

Axelzon

Medlem
Håller med om de kommentarer som nämnts på tråden, bor i Shanghai och har inte sett mycket varningar eller oro bland befolkningen eller kollegorna på kontoret. Det som förekommer är aningen mer nogrannhet med hygien på offentliga platser, köpcentrum, hotell etc.. Skyltar med förklaring på varför man erbjuder decinfektionsmedel. Vissa (inte många) restauranger har tagit bort fågel från menyerna. Befolkningen använder inte munskydd mer nu än de gjorde för en månad sedan eller bakåt.

Vad gäller Nordkorea och det som pågår där så tror jag inte att det finns någon chans att det påverkar ett besök i Kina. Även om det skulle hända något skulle Nordkorea aldrig våga låta en händelse påverka Kina negativt...

Notis: Föroreningarna i Kina har ju som bekant blivit ett allvarigare problem än tidigare, vissa dagar är det extremt smutsig luft. Notera dock att ett besök i Kina inte kommer ge några större men.

Min rekommendation till dig Linus: Flyg och var glad, välkommen till Kina :rolleyes:

/Axelzon
 
Toppen