Senaste nytt

Ännu en ändring på hemresan (SAS), vad gäller?

Ersättning enligt EU261/2004 utgår ifrån hemresans tidpunkt inte när du åker ner.
Du har ju fortsatt rätt till en hel del saker med ombokning och liknande. SAS är skyldiga att boka om dig, alternativt kan du välja andra flighter som passar dig bättre men sas kommer vägra boka om dig till annat än med sas.

Men jag är samtidigt nyfiken på hur det fungerar rent rättsligt - dels det här med 14-dagars begränsningen, om den gäller tiden till avresa trots att hemresan är längre bort än 14 dagar. Och även också om jag nu kommer med önskemål om ändring t.ex via CPH med övernattning, om hurivida jag i en sådan överenskommelse isåfall ifrånsäger mig ekonomisk kompensation för förseningen genom att jag godtar en ändring/önskemål jag själv har?
Som sagt, ingen ersättning ekonomiskt utgår då din hemresa är mer än 14 dagar bort.
Skicka in dina krav på ersättning till sas efter resan om ni tvingas till extra hotell. Jag har fått ersättning för påtvingade hotellnätter.

Har sökt runt en del och det verkar tämligen svårt att ta sig hem överlag den 1:a juli. I stort sett allt jag får upp (givet jag bara söker SAS) är via ARN/OSL/CPH men antingen med övernattning eller extremt långa väntetider. Gissar dom redan satt mig på det "bästa möjliga"...
Som du skriver verkar det vara få bra alternativ från Alicante till Göteborg den 1 juli, men dagen före (d.v.s. 30 juni) går det ett direktflyg från Alicante till Göteborg med SAS sent på kvällen, som landar i Göteborg kl. 01.05 den 1/7. Visst är det trist att förkorta sin semester lite men kanske är det i slutändan ändå bättre att åka från Alicante sent på kvällen den 30/6 än åka från Alicante på morgonen den 1/7 och sedan sitta på Arlanda i 12 timmar?

Som du skriver verkar det vara få bra alternativ från Alicante till Göteborg den 1 juli, men dagen före (d.v.s. 30 juni) går det ett direktflyg från Alicante till Göteborg med SAS sent på kvällen, som landar i Göteborg kl. 01.05 den 1/7. Visst är det trist att förkorta sin semester lite men kanske är det i slutändan ändå bättre att åka från Alicante sent på kvällen den 30/6 än åka från Alicante på morgonen den 1/7 och sedan sitta på Arlanda i 12 timmar?

Där sa du något, tänkte inte ens på att kolla bakåt i tiden... Det kan mkt väl vara ett alternativ faktiskt. Tack för att du uppmärksammade mig på detta!

Toppen