Senaste nytt

Korean Air köper Asiana Airlines

Vi får se hur länge Asiana får flyga longhaul under eget varumärke. I nuvarande tidtabell ligger man på runt 40 avgångar i veckan till Europa, hoppas det fortsätter så.
Tidigare artiklar säger att Asiana avvecklas som varumärke 17 december 2026.
Så att de lämnar *A just 16 december är väl helt enkelt en del av denna avveckling. Men det lär finnas kvar Asiana-målade flygplan även ett tag efter detta datum, som flyger Korean-flighter. Frågan är om de redan har lämnat ifrån sig de slottar som krävdes av konkurrensmyndigheterna eller om det blir en uttunning av longhaul-trafiken just i samband med övergången till Korean? (Går säkert att kolla, men känner mig för lat just nu.)
 
  • Gilla
Reactions: hco
Tidigare artiklar säger att Asiana avvecklas som varumärke 17 december 2026.
Så att de lämnar *A just 16 december är väl helt enkelt en del av denna avveckling. Men det lär finnas kvar Asiana-målade flygplan även ett tag efter detta datum, som flyger Korean-flighter. Frågan är om de redan har lämnat ifrån sig de slottar som krävdes av konkurrensmyndigheterna eller om det blir en uttunning av longhaul-trafiken just i samband med övergången till Korean? (Går säkert att kolla, men känner mig för lat just nu.)
Maskinerna fortsätter "de" ju att äga, och någonstans måste de flyga. 43 widebodies försvinner ju bara inte för att man går upp i Korean.
 
Fler bolag till Skyteam, fler lounger bl.a.
Fler bolag, ger det mervärde? Förutom skrytfaktorn för ST?
Lounger kan tänkas i fall där man köper upp ett bolag med hemort i annat land eller andra hubbar i hemlandet, men här är det väl lite si och så. Knappast hade ett samägt Korean-Asiana drivit separata lounger på samma flygplatser? Och där ena bolaget har lounge och andra inte, förväntar jag mig att man behåller och rebrandar till Korean om det är Asiana? Time will tell.

Sen att ifall flygbolaget behåller lite egen stil, väljer egna business-kabiner etc etc så är det ju kul, se på typ AF-KLM. Men då försvinner väl också lite skalfördelar. I LH-gruppen gör man detta lite på ytan med servering etc, men mycket körs ju samstämmigt visst?

Intressant diskussion detta.
 
Fler bolag, ger det mervärde? Förutom skrytfaktorn för ST?
Lounger kan tänkas i fall där man köper upp ett bolag med hemort i annat land eller andra hubbar i hemlandet, men här är det väl lite si och så. Knappast hade ett samägt Korean-Asiana drivit separata lounger på samma flygplatser? Och där ena bolaget har lounge och andra inte, förväntar jag mig att man behåller och rebrandar till Korean om det är Asiana? Time will tell.

Sen att ifall flygbolaget behåller lite egen stil, väljer egna business-kabiner etc etc så är det ju kul, se på typ AF-KLM. Men då försvinner väl också lite skalfördelar. I LH-gruppen gör man detta lite på ytan med servering etc, men mycket körs ju samstämmigt visst?

Intressant diskussion detta.
Tycker det är roligt att testa olika bolag, och tycker det är bra med en allians med många medlemmar.
 
Hade hoppats på att Asiana kunde fortsätta som "eget" bolag likt bolagen i Lufthansa-group.
Men Brussels Airlines, Swiss, Austrian och ITA är ju flygbolag/dotterbolag i andra länder än LH själv, med andra hubbar. Så är ju inte fallet med Korean och Asiana. När ett flygbolag driver två "varumärken" i samma land brukar det väl alltid vara rätt olika profil på dem, kanske oftast ett lågprisbolag, men ibland ett inrikesbolag? Och då är väl lågprisbolaget normalt inte med i fullprisbolagets allians, tänker t.ex. på Eurowings och Edelwiss inom LH-gruppen, men även Singapore kontra Scoot och AF kontra Transavia. I fallet Eurowings kör de också andra hubbar/baser än LH.

Jag har extremt svårt att se vad den affärsmässiga poängen är med att driva två fullservice nätverksbolag med samma hubbar, inom ramen för samma koncern!
 
Fler bolag till Skyteam, fler lounger bl.a.
Kan absolut hålla med att det kunde vara kul om de kör olika koncept men det känns osannolikt tyvärr.
Dock lär väl olika kabiner leva vidare ett bra tag men vet inte om det är någon fördel, tycker OZ börjar ha rätt slitna sådana.
Lounger har de väl redan slutat med? Iaf när jag var på ICN senast så var det Korean loungen som gällde både för OZ och SK.
 
Toppen