Senaste nytt

SAS flyttar trafik från Köpenhamn Kastrup till Stockholm Arlanda tillfälligt?

- Och vi diskuterade EES kaos. Något sådant lär det inte bli på Arlanda.
Din analys om thailändare och turkar som reser till Arlanda ger jag inte mycket för. Svenska utlandsmyndigheterna i Thailand och Turkiet är de som utfärdar flest turist/besöksvisum (avslagsprocenten är inte särskilt hög) och att det inte är fråga om transitpassagerare i någon större utsträckning saknar betydelse för vilken kö de ska gå i.

Att du nu säger att det inte lär bli något kaos p.g.a. EES på Arlanda är tvärtemot vad du sagt tidigare. Du har bl.a. sagt:

"Och har man inte några e-kiosker så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det kommer bli kaos när stora mängder pax ska fotograferas och lämna fingeravtryck."

"Det kommer bli en shitshow, jag hade nog låtit bli att resa in/och ut ur Schengen om jag kunnat. Särskilt från Arlanda."

"Om de måste hantera samtliga icke-schengenbesökare manuellt kommer passkontrollen bli en mardröm. Blir att undvika Arlanda i typ tio år."

Du verkar ha ändrat åsikt?
 
Last edited:
Din analys om thailändare och turkar som reser till Arlanda ger jag inte mycket för. Svenska utlandsmyndigheterna i Thailand och Turkiet är de som utfärdar flest turist/besöksvisum (avslagsprocenten är inte särskilt hög) och att det inte är fråga om transitpassagerare i någon större utsträckning saknar betydelse för vilken kö de ska gå i.

Att du nu säger att det inte lär bli något kaos p.g.a. EES på Arlanda är tvärtemot vad du sagt tidigare. Du har bl.a. sagt:

"Och har man inte några e-kiosker så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det kommer bli kaos när stora mängder pax ska fotograferas och lämna fingeravtryck."

"Det kommer bli en shitshow, jag hade nog låtit bli att resa in/och ut ur Schengen om jag kunnat. Särskilt från Arlanda."

"Om de måste hantera samtliga icke-schengenbesökare manuellt kommer passkontrollen bli en mardröm. Blir att undvika Arlanda i typ tio år."

Du verkar ha ändrat åsikt?
Jag lägger mig inte i diskussionen i övrigt men vill bara påpeka att utlandsmyndigheten i Thailand utfärdar visum för medborgare i 8 länder i närområdet samt för 3e lands medborgare boende i Japan och Sydkorea.

Det innebär att bara för att de utfärdar många visum så kommer inte alla dessa beviljade visum att resa in i Sverige eller Schengen från Thailand utan mest troligt kommer de in genom andra vägar.
 
Har bara läst lite snabbt - men har vi glömt att Swedavia behövde sänka hastigheten på rulltrapporna och bygga ett nytt köområde ovanför rulltrapporna vid passkontrollen i F-piren för att det blev för mycket kö för några år sedan?

Arlanda, speciellt F-piren, skulle inte kunna hantera samma mängd transitpassagerare som CPH gör. De har en linje genom säkerhetskontrollen du behöver gå igenom för transit oavsett vilket land du kommer från om du ska non-Schengen -> Schengen. Majoriteten vet då inte heller att det i många fall går snabbare att gå ut genom tullen och använda den stora kontrollen.
 
Har bara läst lite snabbt - men har vi glömt att Swedavia behövde sänka hastigheten på rulltrapporna och bygga ett nytt köområde ovanför rulltrapporna vid passkontrollen i F-piren för att det blev för mycket kö för några år sedan?

Arlanda, speciellt F-piren, skulle inte kunna hantera samma mängd transitpassagerare som CPH gör. De har en linje genom säkerhetskontrollen du behöver gå igenom för transit oavsett vilket land du kommer från om du ska non-Schengen -> Schengen. Majoriteten vet då inte heller att det i många fall går snabbare att gå ut genom tullen och använda den stora kontrollen.
Arlanda har absolut haft sin beskärda del av köer i passkontrollen och flygplatsen är inte byggd för någon stor transittrafik heller. Den här tråden handlar dock om de köer som uppstått i Köpenhamn under relativt lång tid med timslånga köer som fått folk att missa sina flyg (vilket inte varit fallet på Arlanda). En förklaring till kaoset på Kastrup är underbemanning i passkontrollen och en annan det nya Entry-Exit-System som EU infört. SAS har bl.a. sagt att de övervägt att flytta avgångar från Kastrup till Arlanda p.g.a. att det fungerar så dåligt med passkontrollen på Kastrup. Men som många konstaterat är det sannolikt tomma hot från SAS, inte minst p.g.a. att det skulle bli väldigt meckigt att boka om alla anslutningar.
 
Last edited:
Din analys om thailändare och turkar som reser till Arlanda ger jag inte mycket för. Svenska utlandsmyndigheterna i Thailand och Turkiet är de som utfärdar flest turist/besöksvisum (avslagsprocenten är inte särskilt hög) och att det inte är fråga om transitpassagerare i någon större utsträckning saknar betydelse för vilken kö de ska gå i.

Att du nu säger att det inte lär bli något kaos p.g.a. EES på Arlanda är tvärtemot vad du sagt tidigare. Du har bl.a. sagt:

"Och har man inte några e-kiosker så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det kommer bli kaos när stora mängder pax ska fotograferas och lämna fingeravtryck."

"Det kommer bli en shitshow, jag hade nog låtit bli att resa in/och ut ur Schengen om jag kunnat. Särskilt från Arlanda."

"Om de måste hantera samtliga icke-schengenbesökare manuellt kommer passkontrollen bli en mardröm. Blir att undvika Arlanda i typ tio år."

Du verkar ha ändrat åsikt?

Jag vet inte varför du blandar korten. Vi pratar om hur EES påverkar köerna. Att normalstadiet på Arlanda i passkontrollen är kaos är en annan fråga. Naturligtvis kommer EES bidra till det kaoset och jag står fast vid vad jag skrivit om att jag undvikit att flyga in och ut ur Schengen i Stockholm. Det är inga konstigheter och ingenting som motsäger det jag skrivit tidigare. Men om du inte vill diskutera i "good faith" så är det inte så mycket mer att prata om.
 
Jag vet inte varför du blandar korten. Vi pratar om hur EES påverkar köerna. Att normalstadiet på Arlanda i passkontrollen är kaos är en annan fråga. Naturligtvis kommer EES bidra till det kaoset och jag står fast vid vad jag skrivit om att jag undvikit att flyga in och ut ur Schengen i Stockholm. Det är inga konstigheter och ingenting som motsäger det jag skrivit tidigare. Men om du inte vill diskutera i "good faith" så är det inte så mycket mer att prata om.
Jag skulle inte gräva djupare i den gropen om jag vore dig men visst - låt oss. Vi pratar alltså om hur EES påverkar köerna. I precis den frågan har du sagt:

"- Och vi diskuterade EES kaos. Något sådant lär det inte bli på Arlanda." (inlägg #30 i denna tråd) D.v.s. du säger att något EES-kaos lär det inte bli på Arlanda. I "Arlanda är sämst i Europa"-tråden har du sagt följande om just hur EES kommer att påverka köerna på Arlanda:

"Och har man inte några e-kiosker så behöver man inte vara raketforskare för att förstå att det kommer bli kaos när stora mängder pax ska fotograferas och lämna fingeravtryck."

"Om de måste hantera samtliga icke-schengenbesökare manuellt kommer passkontrollen bli en mardröm. Blir att undvika Arlanda i typ tio år."


D.v.s. det är ganska uppenbart att du både säger att det inte lär bli något EES-kaos på Arlanda som att det kommer att bli EES-kaos på Arlanda.

Med anledning av vad denna tråd handlar om - kaoset på Köpenhamns flygplats, även om du kanske tycker det är trist att diskutera att det är kaos i Köpenhamn - så är det ju också intressant att notera att du, just i frågan om EES och passkontrollen på Arlanda, sagt följande "Tur att det mesta interkontinentala går via Köpenhamn ändå så att folk slipper det värsta". Vi kan alla ha fel, det är mänskligt.
 
Last edited:
Toppen