Senaste nytt

Businessklass mat inom Europa (inte SAS)

Finnair ARN-HEL. 4 rader business på en 320. Avgång kl 12.45. Normalt serveras smörgås men idag en väldigt stor morotskaka/bulle. Inte den bästa cateringen men den vägdes upp av servicen. Otrolig crew på en 45 min flight. Personlig service, 3-4 dryckesrundor och småsnack så där lagom. Bra jobbat.

Var det avgången som kom från Norge och mellanlandade på Arlanda på vägemn till Helsingfors? Undrar om det är ett annorlunda servicekoncept på de planen? För de som flyge rbägge sträckorna kan ju 2 smörgåsar bli en för mycket...

Har de dessutom bytt skumvin?

Lufthansa Business FRA-CPH 22:15 avgång (som bara med liten marginal lyckades lyfta före flygplatsens stängning 2300)
1:25 enligt tidtabell, verklig flygtid 1:00

Kall huvudrätt: Vulkan-skinka, torkad frukt och lins sallad, Taggiasca oliver, grön sparris, pinjenötter
Efterrätt: Chocklad-crunch cake med färska hallon

IMG20260518225115.jpg

En rejäl portion, jämfört med SAS rätter med tunnskivad skinka var det mer än dubbel mängd skinka. Linser är inte min favorit, men röran var god och frisk.
Inga problem heller med att hinna servera, så både på volym och val av rätt och servering för kortare flyg sätter det SAS business i ganska dålig dager.

På minus sidan var att exakt samma rätt serverades på anslutningsflyget (BOD-FRA) men där "slapp jag undan" - Jag satt på rad 3 och då räckte helt enkelt inte maten till. LH hade lastat 6 måltider och sålt 8 biljetter...

Lufthansa Business BOD-FRA, avgång 18:50
1:50 enligt tidtabell, 1:26 verklig flygtid.

Erbjöds en banan från en silver-bricka med duk på, så det var ju trevligt gjort men eftersom ingen hade förklarat att det saknades mat ombord föll det ändå inte i god jord. Purser verkade uppriktigt förvånad över situationen och trollade fram en wrap och en äppelkaka till oss två.
Hon tog personuppgifter till sin rapport och skulle också se till att customer care involverades - ingen aning vad det betyder i realiteten och har inte hört något mer från LH.

IMG20260518193052.jpg

Långt under förväntan för business, men wrapen var god och en rejäl portion. Jämfört med SAS business på tex CPH-SVG har SAS alltså ett sämre standard utbud än var LH kan skrämma fram i ett nödläge.

Toppen