Helt sjuk portionsstorlek på senaste. Känns som en väldigt löjlig grej att spara pengar på om det är anledningen bakom det hela.Jag börjar känna tydligt hur SAS skalar tillbaka sin sastning på business.
Samma mål som såg ut så här i april
Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa
Noterade idag en flaska med återförslutande propp i främre galley. Dock oklart om den åkt på mellan serveringar på samma flight, eller om den var återförsluten från tidigare flight. Efter diskussionen på forumet frågade jag purser förra veckan på väg in mot Köpenhamn. Proppar var på gång dock...www.businessclass.com![]()
är nu så här:
Visa bifogad bild 174991
ARN-CPH SK1425 avgång 11:55
Det som tidigare var en fylld skål med huvudrätt är nu en sked potatissallad, 3 skivor skinka och en nypa "örter" ffa ärtskott.
Efterrätten är samma, fast antalet blåbär har reducerats från 6 till 3.
Skinkan var god. Potatissalladen var så där, känns över-designad med kummin och annat krafs i. Det gröna var otroligt trött, torrt och visset. Ost-krämen passade inte in i rätten överhuvudtaget.
Visa bifogad bild 174993
Servicen var inte fokuserad på business-kabinen. Mat ut först. 5 minuter senare kom vagnen som gick förbi alla och direkt till ekonomi. Efter en stund gick en av flygvärdinnorna tillbaka till rad 1 och frågade efter dryckesval. Sedan gick den personen fram och tillbaka mellan business och ekonomi för att hämta drickan till var och en från vagnen.
Ingen ombjudning på någonting, ingen separat kaffe-tur.
Jepp, jag reagerade direkt när jag fick målet. Och sedan när jag av slumpen såg bilden från april så blir det så tydligt att samtliga delar är nedskalade rejält. Kan inte vara en naturlig variation utan måste vara ett medvetet beslut. Sedan om det är kostnad eller hållbarhetsskäl vet man ju inte.Helt sjuk portionsstorlek på senaste. Känns som en väldigt löjlig grej att spara pengar på om det är anledningen bakom det hela.
Helt sjuk portionsstorlek på senaste. Känns som en väldigt löjlig grej att spara pengar på om det är anledningen bakom det hela.
Efterrätten är samma, fast antalet blåbär har reducerats från 6 till 3.
| Beteckning | Flygtid |
| SH-INT1 | Under 1h |
| SH-INT2 | 1:01 - 1:20 |
| SH-INT3 | 1:21 - 2:20 |
| SH-INT4/5 | 2:21 och längre |
Om det är samma indelning skulle i så fall indelningen vara så här (med slutsatsen att det är tveksamt att köpa business-biljetter om flygtiden är 2:20 eller kortare)
Föredrar att den är på när man har beställt specialmåltid så man vet att rätt bricka är framför en. Brukar oftast vara på också.Visa bifogad bild 174907
Alltså hallå Crew. Är det inte rimligt att ta bort denna innan servering?!
Samma som serveras idag mellan PMI och CPH.CPH-BOD, schemalagd tid 2:35, verklig flygtid 2:00
Avresa kl 16:05, dvs middagstid, och det serverades ett "Hot Light meal":
Lemon gnocchi, sorrentina tomato sauce, mozarella, basil. Val mellan surdegsbrödet och annat.
Visa bifogad bild 175007
Mättande och en rejäl portion. Inte ett drömmål men helt OK.
Helt klart måste man upp i det längsta bandet av flygningar för att få ett mål mat i business. Verkar ha betecknignen INT4/5 så jag började fundera på om det finns dokumenterat vilka rutter som har vilken nivå på serveringen. Verkar alltså finnas 5 band av flygningar, där av menykorten att döma 4 och 5 är sammanslaget till samma. Bläddade i ekonomi-menyn och hittade
Visa bifogad bild 175008
Om det är samma indelning skulle i så fall indelningen vara så här (med slutsatsen att det är tveksamt att köpa business-biljetter om flygtiden är 2:20 eller kortare)
Beteckning Flygtid SH-INT1 Under 1h SH-INT2 1:01 - 1:20 SH-INT3 1:21 - 2:20 SH-INT4/5 2:21 och längre