Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

1000011340.jpg

CPH-SVG nu ikväll. A320. Inga skyltar nånstans. Men minsann ett härligt plastglas till "middagen". Mums!

Jag börjar känna tydligt hur SAS skalar tillbaka sin sastning på business.
Samma mål som såg ut så här i april
1000037183-jpg.174326

är nu så här:
IMG20260515120817.jpg

ARN-CPH SK1425 avgång 11:55
Det som tidigare var en fylld skål med huvudrätt är nu en sked potatissallad, 3 skivor skinka och en nypa "örter" ffa ärtskott.
Efterrätten är samma, fast antalet blåbär har reducerats från 6 till 3.

Skinkan var god. Potatissalladen var så där, känns över-designad med kummin och annat krafs i. Det gröna var otroligt trött, torrt och visset. Ost-krämen passade inte in i rätten överhuvudtaget.
IMG20260515122051.jpg

Servicen var inte fokuserad på business-kabinen. Mat ut först. 5 minuter senare kom vagnen som gick förbi alla och direkt till ekonomi. Efter en stund gick en av flygvärdinnorna tillbaka till rad 1 och frågade efter dryckesval. Sedan gick den personen fram och tillbaka mellan business och ekonomi för att hämta drickan till var och en från vagnen.
Ingen ombjudning på någonting, ingen separat kaffe-tur.

Jag börjar känna tydligt hur SAS skalar tillbaka sin sastning på business.
Samma mål som såg ut så här i april
1000037183-jpg.174326

är nu så här:
Visa bifogad bild 174991

ARN-CPH SK1425 avgång 11:55
Det som tidigare var en fylld skål med huvudrätt är nu en sked potatissallad, 3 skivor skinka och en nypa "örter" ffa ärtskott.
Efterrätten är samma, fast antalet blåbär har reducerats från 6 till 3.

Skinkan var god. Potatissalladen var så där, känns över-designad med kummin och annat krafs i. Det gröna var otroligt trött, torrt och visset. Ost-krämen passade inte in i rätten överhuvudtaget.
Visa bifogad bild 174993

Servicen var inte fokuserad på business-kabinen. Mat ut först. 5 minuter senare kom vagnen som gick förbi alla och direkt till ekonomi. Efter en stund gick en av flygvärdinnorna tillbaka till rad 1 och frågade efter dryckesval. Sedan gick den personen fram och tillbaka mellan business och ekonomi för att hämta drickan till var och en från vagnen.
Ingen ombjudning på någonting, ingen separat kaffe-tur.
Helt sjuk portionsstorlek på senaste. Känns som en väldigt löjlig grej att spara pengar på om det är anledningen bakom det hela.

Helt sjuk portionsstorlek på senaste. Känns som en väldigt löjlig grej att spara pengar på om det är anledningen bakom det hela.
Jepp, jag reagerade direkt när jag fick målet. Och sedan när jag av slumpen såg bilden från april så blir det så tydligt att samtliga delar är nedskalade rejält. Kan inte vara en naturlig variation utan måste vara ett medvetet beslut. Sedan om det är kostnad eller hållbarhetsskäl vet man ju inte.

En gång i tiden var det någon som sa: "Jag tycker TV3 ska börja med nyhetsprogram eller sluta med det" som en pik till att det som kallades nyheterna inte var det.

SAS börjar komma dit nu på de kortare linjerna. Antingen gör det ordentligt överallt eller lägg ner business klass på linjerna ni inte klarar av det. Det här gör ingen glad

CPH-BOD, schemalagd tid 2:35, verklig flygtid 2:00
Avresa kl 16:05, dvs middagstid, och det serverades ett "Hot Light meal":
Lemon gnocchi, sorrentina tomato sauce, mozarella, basil. Val mellan surdegsbrödet och annat.
IMG20260515171752.jpg

Mättande och en rejäl portion. Inte ett drömmål men helt OK.

Helt klart måste man upp i det längsta bandet av flygningar för att få ett mål mat i business. Verkar ha betecknignen INT4/5 så jag började fundera på om det finns dokumenterat vilka rutter som har vilken nivå på serveringen. Verkar alltså finnas 5 band av flygningar, där av menykorten att döma 4 och 5 är sammanslaget till samma. Bläddade i ekonomi-menyn och hittade
IMG20260515092726.jpg

Om det är samma indelning skulle i så fall indelningen vara så här (med slutsatsen att det är tveksamt att köpa business-biljetter om flygtiden är 2:20 eller kortare)
BeteckningFlygtid
SH-INT1Under 1h
SH-INT21:01 - 1:20
SH-INT31:21 - 2:20
SH-INT4/52:21 och längre

CPH-BOD, schemalagd tid 2:35, verklig flygtid 2:00
Avresa kl 16:05, dvs middagstid, och det serverades ett "Hot Light meal":
Lemon gnocchi, sorrentina tomato sauce, mozarella, basil. Val mellan surdegsbrödet och annat.
Visa bifogad bild 175007

Mättande och en rejäl portion. Inte ett drömmål men helt OK.

Helt klart måste man upp i det längsta bandet av flygningar för att få ett mål mat i business. Verkar ha betecknignen INT4/5 så jag började fundera på om det finns dokumenterat vilka rutter som har vilken nivå på serveringen. Verkar alltså finnas 5 band av flygningar, där av menykorten att döma 4 och 5 är sammanslaget till samma. Bläddade i ekonomi-menyn och hittade
Visa bifogad bild 175008

Om det är samma indelning skulle i så fall indelningen vara så här (med slutsatsen att det är tveksamt att köpa business-biljetter om flygtiden är 2:20 eller kortare)
BeteckningFlygtid
SH-INT1Under 1h
SH-INT21:01 - 1:20
SH-INT31:21 - 2:20
SH-INT4/52:21 och längre
Samma som serveras idag mellan PMI och CPH.
Bra måltid, men synd att det är så ojämnt med besättningens vilja att proaktivt erbjuda påfyllning. Inga problem om man själv frågar, men fru Lorimar menar att det ska frågas proaktivt, annars kan det va!
Vi får se hur resan avslutas. 1:20h kvar - mitt under Eurovision-finalen på livestream.

Attachments

• IMG_7279.jpeg
    IMG_7279.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 45
  • IMG_7281.jpeg
    IMG_7281.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 46
  • IMG_7284.jpeg
    IMG_7284.jpeg
    278,1 KB · Visningar: 36
Toppen