Senaste nytt

Okända resmål långt bort för semester

Håller med Traveleller Cook är fantastiskt.
Stannade två veckor under en rtw-trip för några år sedan. För att spara pengar hyrde vi en sommarstuga, typ Västkuststuga någon km från Muri beach. Relativt billigt samt väldigt praktiskt. Hyrde även en väldigt begagnad Toyota cab några dagar för att bunkra mat/dryck.
Udda undantag i försäkringen var att den inte gällde för skador orsakade av nedfallande kokosnötter :cool:
Men, det som blev höjdpunkten var besöket på Aitutaki,. Tog "backpackeravgångar" med Air Raro och hyrde in oss hos en australiensare som hade hyfsade bungalows. Sagolik ö. Överträffades bara av endagsutflykt till bland annat One-Foot Island, där första engelska Robinsonprogrammet spelades in. Vilken snorkling,
Så lägger man tid och pengar på så lång resa, stanna inte enbart på Raro.
Gjorde även ett stopp på Franska Polynesien på väg från Raro till LAX.
Vet inte men det var inget för oss jämfört med Cook

Tittade förresten själv på Cap Verde och São Tomé and Príncipe för ett tag sedan, São Tomé ligger mitt på ekvatorn.
TAP flyger till Cap Verde VXE

Hm, det har gått 14 år sedan jag skrev det där och jag funderar fortfarande, någon som varit dit?
Det dräller inte direkt av resebebärettelser.
Ligger mitt på ekvatorn inte lika osäkert som många andra afrikanska platser.
Går att ta sig dit med TAP

Hm, det har gått 14 år sedan jag skrev det där och jag funderar fortfarande, någon som varit dit?

@SeaPlanePilot var väl där för två år sedan? :cool: Har själv varit väldigt nyfiken på det.

Jag var på São Tomé & Príncipe för tre år sen. Var där i början av oktober vilket var precis i början av regnperioden. Kom en störtskur dagligen runt lunchtid i övrigt var det strålande sol och runt 25 grader varmt dygnet runt. Eftersom det var i slutet på högsäsongen så var det väldigt få turister.

Kändes som ett ställe som har nåt för de flesta (utom de som vill ha lyx kanske). Vacker och intressant natur, fantastiska stränder, intressant historia och för den som gillar choklad är det ett riktigt bra resmål.
Det var ganska häftigt att gå ner på stranden och att man var helt själv på vad som bara kan beskrivas som en paradisstrand med klarblått vatten, mjuk sand och vajande palmer.

Det är europeiska priser på det mesta sett till mat, hotell & liknande. Åtminstone där jag befann mig. Det är annars ett fattigt land med allt vad det innebär.
Jag kände mig dock alltid trygg, även när jag på eget bevåg gick rätt ut i djungeln på vad jag trodde var en vandringsled(det var det inte) och stötte på lokalbefolkning som befann sig där ute i ingenstans.

Maten var bra, mycket fisk, skaldjur & ris.

Personligen föredrog jag Principe över São Tomé men det är också ett ställe där en vecka definitivt räcker eftersom ön är liten och jag är inte den som ligger på stranden hela dagarna (då kan man definitivt stanna längre).

Jag flög dit med TAP i Business, helt ok men inget speciellt heller. Då gick flyget från Lissabon till São Tomé på morgonen så jag fick en övernattning i Lissabon. Det går flyg mellan São Tomé och Principe men det är också väldigt väderkänsligt, på resan tillbaka till São Tomé blev vi nånstans runt 6 timmar sena då flyget inte kunde lyfta från São Tomé pga vädret.

Summa summarum kan jag varmt rekommendera São Tomé & Principe.
Kan försöka svara på eventuella frågor ni har. :)

Jag kollade snabbt (vilket kan betyda att detta inte är hela sanningen

LIS-TMS
Flygtid från LIS 6:45 min (ibland längre för då görs ett stop i Accra)

De använder Airbus A321LR NEO men lite olika flygtider
23:40-05:25
11:40-17:25

Kan man boka med Eurobonuspoäng?
Det kanske man kan, men jag hittar inte en enda plats ens i ekonomi

Nya artiklar, från April/Maj 2026

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Förslag på aktivitet, bestiga Pico Cao Grande

David Attenborough:
Soaring nearly 400 meters above São Tomé island's rainforests in Africa, Pico Cão Grande is one of Africa's toughest climbs. Its near-vertical walls, formed from a volcanic plug, offer few easy routes. A Japanese team first climbed it in 1991, highlighting its formidable reputation.
Credit goes to the Respective-Owner

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen