Senaste nytt

Jakten på smaragden, Emerald. Eller, kul på KUL

henrik l

Medlem
Tänker att jag ska ta med er på en resa mot ett försök att försvara Emerald, top tier inom One World. Den här tråden lever nog fram emot december i år. I detta första inlägg finns det inte så många bilder, bara massa text.

Som nog alla vet så sabbade British Airways sitt program för ungefär ett år sedan, vilket innebar att man måste ut med ohemula summor för att försvara en status med vettiga fördelar. Sedan 2010-ish har jag lyckats kriga till mig Guld, hösta nivån. Först med dom klassiska resorna Taipe - Hong Kong – Jakarta i business med Cathay. Flög t o m till Manilla med Cathay på en vändande flight i business där crew sa typ ”you again” när jag boardade på returen. Tror vi är ett gäng här som har den upplevelsen. Sen fanns det lite mera galna vägval när jag skulle till Bangkok via Abu Dhabi, Colombo och Jakarta i business med Sri Lankan för en ”billig” peng med många Tire points för att försvara Guldet på BA, men den möjligheten försvann.

Sedan kom katastrofen och letande efter alternativ. Med tanke på mitt resmönster föll valet snabbt på Malaysia Airlies program Enrich. Uruselt för att dra in miles för bonusresor, men väldigt bra för att nå status om man flyger economy österut. Men programmet är nog inget för nybörjare och dom icke tålmodiga. Börjar med att försöka förklara hur intjänings strukturen ser ut. Dessutom gjorde man en enhancement inför 2026, som framgår av bild två.

Som ni ser tryckte man upp kravet för platinum med 40% f o m -26. Men kör man Zone 4 med ny tabellen så ökade man på den med mer 40% för economy och business.

Min lärdom är att flighter med Qatar, dom måste man efterkreditera, även man har gjort rätt från början. Finnair oh BA fungerar utan anmärkning, poängen är inne inom en vecka. Återkommer med Qatar strulet.

Jag började att samla poäng i juni, juli, med att Qatar och det var ett bök med att få dom efterkrediterade. Men målet för året var att, efter att ha nått silver (30 p) kunna maxa poäng som fördes över till nästa år. För att nå maximala 15 elitepoints, gav jag mig ut på ett mileagerun över dagen i början av december som skulle inkassera de sista 8 poängen: Bangkok – Kuala Lumpur – Kuching (Borneo) t & r. Några lärdomar. Fixa immigration appen när du byter på KUL. Du kan inte vifta med ditt Emerladkort från BA i Firstloungen i sateliten om du flyger inrikes, flyger du utrikes är det helt ok. Nu finns det vissa ändringar i reglerna som jag återkommer till.

Det som var intressant när man flög till Borneo, eller Sarawak som man också säger, var att det fanns en immigration in och ut. När jag skulle ut, efter några timmars besök i en modest tredjeparts lounge. Så var jag åter i immigration några timmar senare och skulle tillbaka så kom frågan i immigation: You just arrived and now you are going back. Jag: well I am among these crazy people collection frequent flyer miles. Immigration officer. Sounds insane, have a nice flight. Samma historia upprepade sig när jag kom till Bangkok samma kväll.

Sedan går det ju inte alltid som man har tänkt sig, men jag kämpar på…..

Dessutom, det finns ett sätt att komma upp till Sapphire i One World, en vissa lika bra som Euro Bonus Gold, för ca 12 kkr, genom att dra in 70 Elite points hos Enrich.

Attachments

• 1776367803334.png
    1776367803334.png
    273,1 KB · Visningar: 78
  • 1776367829096.png
    1776367829096.png
    107,3 KB · Visningar: 77
Last edited:
Som jag nämnde är ju Enrich ganska uselt om man ska samla poäng för att ta ut bonusresor. Men sitter man i One World gruppen och har ett Amex points plus, så samlar man ihop Aviosen hos British och sedan kan man flytta vidare till Finnair, Qatar, eller Iberia, beroende på var man vill ta ut en bonusresa. Undantaget Qatar är man generös med att ge förmånerna om man har One World status. Ett exempel på treenigheten är att jag har haft en Malaysian-biljett, haft deras program registrerat (där jag var statuslös) på biljetten, men när jag ska in i Catahy loungen i Bangkok har jag visat mitt Guldkort hos BA, och Welcome sir.

Vi fortsätter med att det till en början inte går som man tänker sig. Enrich har en ”carry forward” förmån. D v s när man har nått en nivå och fortsätter få poäng, men man når inte nästa nivå, så kan överskjutande poäng, upp till 50% av kval-gränsen, rullas över till kommande år. I mitt fall kvalade jag in för Silver, eller Ruby i One World, som krävde 30 elite points, vilket innebar att överskjutande poäng, upp till 15 kunde jag rulla över till nästa år. Därför drog jag på resan från Bangkok till Kuching, via Bangkok över dagen i december för att kunna rulla över 15 poäng. Som jag nämnde, när jag flugit Qatar har jag hittills varit tvungen att efter registrera, trots att mitt Enrichnummer har legat i bokningen. Detta innebar att poängen från min resa med Qatar i november/december till BKK inte var registrerade och jag hade 29 elite points vid nyår, fast borde haft 45. Efter maialande med kundtjänst fick jag mitt silver (Ruby), men inga carry forward poäng som jag borde ha fått. Men den striden ska jag driva vidare. Nu är ju Ruby inte helt värdelöst. Under min nuvarande poängsamlarodyssé har jag haft nytta av det. Business class check-in, inte så stor nytta eftersom jag knappt har varit landside under fyra dagar. Men boarding grupp 2, snabbt ombord så kabinväskan får plast i hyllan. 10 kg extra bagage har jag inte behövt utnyttja.

Sedan har Malaysian sin sweet spot, möjligheten att komma upp till Sapphire i One World, en vissa lika bra som Euro Bonus Gold, för ca 12 kkr, genom att dra in 70 Elite points hos Enrich. Får bli klipphängaren

Sedan har Malaysian sin sweet spot, möjligheten att komma upp till Sapphire i One World, en vissa lika bra som Euro Bonus Gold, för ca 12 kkr, genom att dra in 70 Elite points hos Enrich. Får bli klipphängaren
Kanske lite kvällstidningklipphängare:D Man måste ju positionera sig först.

Malaysian har något dom kallar ASEAN-Flypass, med tre olika zoner och köper man ett sådan fly-pass kan man flyga 3 tur och retur resor. Zon 1 och 2 är inte så intressanta, då kan man bara flyga olika långt bort från KUL. Men köper man Zon 3 börjar det bli intressant, då man köra tre T&R via KUL. Både Hanoi, Manila och Denpasar ligger mer än 1200 miles från KUL, vilket innebär att man drar in 4 Elite points per sträcka och 16 för en T&R, om man maxar det hela. Kostnaden för ett pass är 2699 MYR, ungefär är 6260 kr för 48 Elite points om man maxar flygen.

Om man bara är ute efter att maxa poängen så är Manila och Denpassar, via KUL bästa alternativen, eftersom det går tre flighter per dag. Tyvärr:D kan man inte boka med vändande flyg, men nästkommande funkar utmärkt. Det finns dock ett kryphål. Jag utnyttjade inte detta, men ena resan kan man boka till Denpasar, eller Manila och den andra resan från Denpasar eller Mailla. Dessutom går det att boka flygen, vågar inte säga hur när inpå, men p g a att jag hade ett digitalt möte som jag skulle vara med, fick jag boka om de två sista benen. Tänker att jag återkommer i nästa inlägg om min resa när jag brände av 2 av 3 T&R resor i ett svep, nästan, dvs, BKK-KUL-DPS-KUL-MNL-KUL-DPS-KUL-BKK.

Anlände till BKK ca kl 10 på måndag morgon med flighten LHR-KUL-BKK innanför västen. Han med ett besök i First loungen i satelliten för lite frukost. Runt 17 var det dags att börja utnyttja ASEAN-passet genom att flyga tillbaka till KUL. Skulle komma att spendera 4 nätter på KUL. Hade tre nätter planerat först, men ett digitalt möte gjorde att jag fick hänga kvar lite längre på DPS. För att få lite vettig sömn hade jag bokat första och tredje natten på Kepler capsule hotell airside. Inte jättebilligt, runt 900 kr men funktionellt och tillgång till dusch.

Kepler 1.jpg

Kepler 2.jpg

I efterhand visade det sig vara klokt med bokningarna på Kepler. Anlände till KUL strax innan 21. Senast, 2-3 år sedan, jag hade en övernattenvistelse på KUL och BA-Gold på boarding passet var det bara att knalla in i förstaklass loungen i Satelliten och övernatta där om man hade en morgonflyg dagen därpå. Nu visade det sig att man börjat följa reglerna, d v s, man måste ha en flight samma dag för att komma in. Var en lite halvbarsk loungedarke, men hon gjorde ett undantag och släppte in mig så jag kunde käka middag innan jag gick till min kapsel. I förstaklassloungen finns en separat ”restaurang” men dom har även använt en del av den ordinarie loungen för bordsservering. Tycker loungen är trevlig, men se till att ha med en extra tröja eller en kavaj, luftkonditioneringen går på max.

Lounge KUL.jpg

Efter en god sömn var det dags att ta sig tillbaka till first loungen och avnjuta standardfrukosten för andra dagen på raken. Skulle bli tre gånger till.

Frukost KUL.jpg

Toppen