Senaste nytt

Reservera din plats på SAS första elflygning 2028

Skulle powerbanks vara utsatta för lika noggrann certifiering som flygplan skulle det nog inte vara några problem att få ta med dem ombord. Om du skulle ha råd med en.

Man får ta powerbanks ombord.
Jag har haft råd med många.

Med det sagt så bör man ju få ta med jetbränsle i handbagaget

Om olja går uppåt $150 fatet så kommer det inte finnas någon brist på investerare för denna teknologi.
Jag tror säkert att du har rätt i att det kommer att dyka upp lite mer investeringskapital i all alternativ energi när oljan blir dyrare, även om riskkapitalismens förlovade hemland just nu drivs utifrån mottot att grön teknologi är bluff och woke och efter sloganen "drill baby drill". :) Å andra sidan så beror ju priset just nu på faktorer som förhoppningsvis är övergående, d.v.s. beror på krig snarare än "äkta" oljebrist. (Dessutom kommer rätt mycket av dagens riskkapital att utraderas om oljepriset stannar på >150 USD under lång tid, för då har vi nog en global lågkonjunktur att se fram emot, med tillhörande börsfall, och sådana brukar inte åtföljas av alltför stor riskaptit.)

Men om vi talar om elflyg uppfattar jag att det i nuläget är mer brist på teknologi att produktifiera än brist på investerare, för annat än små flygplan på väldigt korta sträckor? Har inte Heart Aerospace utgått från bästa kända batteriteknologi (för denna tillämpning) när de kommit fram till att de nog kunde få till ett 30-personersflygplan som flyger 200 km på batteri, snarare än något större som flyger betydligt längre? Och sedan verkar det i nuläget rätt troligt att de misslyckats även med det? Några miljarder ytterligare till Heart lär inte innebära att SAS får några flygande ES-30 år 2028, gissar jag.

På de riktigt korta sträckorna betvivlar jag att kostnaden för flygfotogen är oöverstiglig vid 150-200 USD/fat, eftersom du ändå måste ha två piloter, ES-30 skulle kräva underhållskostnader för två parallella drivlinor (el och konventionell) med sammanlagt fyra motorer o.s.v.

På de riktigt korta sträckorna betvivlar jag att kostnaden för flygfotogen är oöverstiglig vid 150-200 USD/fat, eftersom du ändå måste ha två piloter, ES-30 skulle kräva underhållskostnader för två parallella drivlinor (el och konventionell) med sammanlagt fyra motorer o.s.v.
Här vore det intressant att se intäkt/lönsamhet på olika sträckor, man pratar ju ofta om att longhaul är där man gör pengar pga skalfördelar etc. Men att sen kunna dra i spakarna på att jämför lika-mot-lika på kortsträckor, om t.ex. Hearts hybrid kan kapa förbrukningen på stigningen så kan nyttan vara väldigt stor även på korta sträckor.
Och tittar man på kaoset med de nya regleringarna i F1 i år, där man istället för att köra fullt ut hela tiden nu måste taktikera när man laddar hybridbatterierna. Tänk ifall framtidens flygplan gör att man gör inflygningar på ett sätt där man till och med kan konvertera potentiella energin i ett plan på 25000 fot till el, eller att göra nåt effektivare än man gör idag?
(Piloter, fysiker och andra får gärna flika in här och påpeka vad min tankegång brister).

Sen vet jag inte tillräckligt (men ska söka) om Hearts hybridteknologi för att säga bu eller bä om hur mycket underhållskostnader eldriften lägger på. Elmotorerna blir troligtvis del av hela systemet, som redan är väldigt elektrifierat. Inte då jämförbart med att gå från ”två motorer till fyra.”

Sen vet jag inte tillräckligt (men ska söka) om Hearts hybridteknologi för att säga bu eller bä om hur mycket underhållskostnader eldriften lägger på. Elmotorerna blir troligtvis del av hela systemet, som redan är väldigt elektrifierat. Inte då jämförbart med att gå från ”två motorer till fyra.” ... Tänk ifall framtidens flygplan gör att man gör inflygningar på ett sätt där man till och med kan konvertera potentiella energin i ett plan på 25000 fot till el, eller att göra nåt effektivare än man gör idag?
Nej, ES-30-konceptet ändrades till två parallella drivlinor, som jag nämnde. Ursprungligen var det tänkt att vara en hybridlösning, d.v.s. enbart elvispar + en extra generator, men det gick de ifrån. Alltså två elvispar och två turboprop-vispar. Så full underhållskostnad för en turboprop-drivlina (och vikt för att släpa runt den) för att kunna flyga med el. Eldrivlinan har säkert mycket lägre underhållskostnader, men är en rejäl barlast, d.v.s. bränsleförbrukningen blir större när man väl kör på flygfotogen eftersom man måste släpa omkring på en massa tunga urladdade batterier.

Intressant idé med "motorbroms" på ett flygplan... I nuläget bygger ju inflygning med litet motorpådrag på att lägesenergin används för att "betala" för luftmotståndet med bibehållen hastighet. Ska man plocka ut mer energi utan att tappa hastighet så blir det rimligen brantare och kortare inflygning, vilket betyder att flygplanet måste hålla fullt motorpådrag längre. Så jag är inte säker på att det finns så mycket energi att tjäna på ett sådant upplägg. Men jag är inte aerodynamiker eller flygplatskonstruktör, bara någorlunda allmänbildad i fysik och energiteknik, så jag ska inte lova säkert.

Toppen