Senaste nytt

SAS mactchar Finnair & Air Baltic - Diamond till 2028 via challenge

intuition

Medlem
'The internetz' har haft en 'field-day' med denna. Där är en minimal challenge (9 segment på 6 månader för Diamond) och genom att starta ett helt nytt EB-konto får man då 24 månader status. Lite ovanligt att inkludera sin högsta nivå i en match. Finns heller ingen begränsning mot att matcha igen för den som tidigare matchat tex Finnair till SAS.

Spontant undrar jag om det här är en indikator på att något är på gång inom EB. Passar det ihop med någon större omgörning av nivåerna, tex för att pasa in i FB-strukturen?

Skärmavbild 2026-03-11 kl. 11.45.47.png

Många som väntar på att AFKL-dealen ska gå igenom så att styrelsen i Paris kan ta beslut om hur och när EuroBonus och Flying Blue slås ihop :)

Men håller med, lite märkligt att man inte tagit hänsyn till tidigare status matches i denna. Hade också förväntat mig att kravet för Diamond hade varit betydligt mer än bara 9 flyg.

Känns lite absurbt med Diamond för 9 flygningar, kontra 90 om man ska lösa det på vanligt sett. Vi vet att Guld varit lite urholkat ett tag men det här får det att se ut som att man försöker verkligen skrapa ut det sista av programmet.

Om något är det ju "åt fel håll" för att anpassa till FB. De klagar ju på att för många har Platinum idag, och nu gör sas det löjligt enkelt att få Diamond som väl rimligt är det som skulle bli Platinum i FB.

Iofs är EBD redan det nya EBG, så det kanske blir EBD->Gold, EBG-> Silver, EBS->Explorer...

Visar oneklingen att SAS inte själva tycker EBD är en speciellt hög statusnivå. Bara Pandion som räknas som det.

Känns som det är ett krav på status som fattas? De skriver "Elite status elsewhere?" men sedan inget om vad som krävs?

EDIT: Man behöver läsa FAQ

1773243864153.png

Och matchningen är strikt, dvs Platinum kan inte matcha till EBG med 6 segment, utan måste klara 9 till EBD.

Fast det här är ju inte bara i statusmatchning. SAS har ju dubblat statuspoäng samt gett hela 15000 statuspoäng i julkalendern. Tack vare detta tjänade jag ihop mitt diamant långt tidigare än jag beräknat. Har varit sådana (tacksamma) bonusar ända sedan covid.

Nei. Det funker. Matchet mitt AirBaltic VIP til EBG. Tok 3 dager. Men du får beskjed på 30 sec om statusmatchen er ok,og får da mail fra sas at du blir oppgradert innen 10 dager.

Attachments

• skny.jpg
    skny.jpg
    54 KB · Visningar: 27
Känns lite absurbt med Diamond för 9 flygningar, kontra 90 om man ska lösa det på vanligt sett. Vi vet att Guld varit lite urholkat ett tag men det här får det att se ut som att man försöker verkligen skrapa ut det sista av programmet.
Jag håller väl visserligen med dig men var det inte 6 flyg som LH krävde kontra 100 som krävs för senator?

Toppen