Nog är det tvärtom? EU m.fl. har förbjudit alla ryska flygbolag att flyga över sitt territorium (de enskilda länderna var först ut inom dagar efter 24 feb 2022, sedan kom ett gemensamt beslut), och då fattade Ryssland motsvarande sanktionsbeslut i retur, mot EU-baserade, brittiska m.fl. flygbolag.
Med tanke på Belarus "kidnappning/kapning" av ett Ryanair-flygplan 2021 var jag i och för sig förvånad att det fortsatte att flygas över Ryssland fram till början av 2022.
Ja eller så lan man välja att stötta TaiwanChina Eastern kanske kan lägga till en misil-kompenseringsknapp istället för klimat-kompensering. För varje 100 SEK i flygskatter som går till Ryssland köper man 200 SEK misiler till Ukraina.

Överflygningsavgifter är en intäktskälla för staten vars luftrum används.
Trodde det var individen och inte företaget som betalade skatter vid bonusresor.
Nej det är en kostnad för flygbolaget som inte redovisas. Före kriget fanns data på hur mycket Ryssland drog in (miljardbelopp i dollar) men nu är det väl ingen som vill berätta.Jag uppfattade ekenas svar som ett antagande att överflygningsavgifter är en sån skatt/avgift som flygbolag lämpar över direkt på konsumenten vid bokning av bonusbiljetter. Så är det alltså inte?
Nä, vi behöver inte dra till halmstrån som ”politik”.Jag trodde frågan var varför jag väljer att undvika bolag som flyger över Ryssland men om du syftar på att SAS borde skicka pengar till bolag som i sin tur skickar pengar till Ryssland (i de fall dess medlemmar vill använda sina poäng på det sättet) så börjar vi närma oss politik vilket inte hör hemma här.
Men jag personligen tycker verkligen att europeiska bolag bör göra den typen av ställningstagande. Alternativet är väl att själva börja flyga över Ryssland?
Nä, vi behöver inte dra till halmstrån som ”politik”.
Du säger ju själv att det är upp till var och en att bestämma vart de köper en biljett.
Varför är det inte upp till var och en hur de vill spendera sina poäng inom alliansen?
Vill jag köpa en China Eastern biljett så gör jag väl det, oavsett hur jag röstar.
Liksaså vill jag kunna utnyttja mina poäng på alla flygbolag inom alliansen.