Senaste nytt

China Eastern har fått slottider i Köpenhamn (CPH) från Shanghai

Nu är vi där igen i den här diskussionen... Vill man inte stötta allehanda andra länder av olika politiska skäl gör man nog bäst i att stanna hemma, kanske tågluffa i Europa istället.

Nog är det tvärtom? EU m.fl. har förbjudit alla ryska flygbolag att flyga över sitt territorium (de enskilda länderna var först ut inom dagar efter 24 feb 2022, sedan kom ett gemensamt beslut), och då fattade Ryssland motsvarande sanktionsbeslut i retur, mot EU-baserade, brittiska m.fl. flygbolag.

Med tanke på Belarus "kidnappning/kapning" av ett Ryanair-flygplan 2021 var jag i och för sig förvånad att det fortsatte att flygas över Ryssland fram till början av 2022.

Ja, du har rätt, följande var flödet:
  • EU tog första steget: Den 27 februari 2022 beslutade EU att stänga hela sitt luftrum för alla ryska flygplan (inklusive ryskägda privatplan). Detta gjordes som en sanktion mot Rysslands invasion av Ukraina.
  • Rysslands motdrag: Dagen efter, den 28 februari 2022, svarade Ryssland med samma mynt genom att förbjuda flygbolag från 36 länder – däribland samtliga EU-länder – att flyga i ryskt luftrum.

China Eastern kanske kan lägga till en misil-kompenseringsknapp istället för klimat-kompensering. För varje 100 SEK i flygskatter som går till Ryssland köper man 200 SEK misiler till Ukraina.

På SAS hemsida står det att man kan använda eurobonuspoäng på China Eastern. Jag antar att det helt enkelt är fel?
1000037078.jpg

Jag uppfattade ekenas svar som ett antagande att överflygningsavgifter är en sån skatt/avgift som flygbolag lämpar över direkt på konsumenten vid bokning av bonusbiljetter. Så är det alltså inte?
Nej det är en kostnad för flygbolaget som inte redovisas. Före kriget fanns data på hur mycket Ryssland drog in (miljardbelopp i dollar) men nu är det väl ingen som vill berätta.

Jag trodde frågan var varför jag väljer att undvika bolag som flyger över Ryssland men om du syftar på att SAS borde skicka pengar till bolag som i sin tur skickar pengar till Ryssland (i de fall dess medlemmar vill använda sina poäng på det sättet) så börjar vi närma oss politik vilket inte hör hemma här.

Men jag personligen tycker verkligen att europeiska bolag bör göra den typen av ställningstagande. Alternativet är väl att själva börja flyga över Ryssland?
Nä, vi behöver inte dra till halmstrån som ”politik”.

Du säger ju själv att det är upp till var och en att bestämma vart de köper en biljett.
Varför är det inte upp till var och en hur de vill spendera sina poäng inom alliansen?

Vill jag köpa en China Eastern biljett så gör jag väl det, oavsett hur jag röstar.
Liksaså vill jag kunna utnyttja mina poäng på alla flygbolag inom alliansen.

Nä, vi behöver inte dra till halmstrån som ”politik”.

Du säger ju själv att det är upp till var och en att bestämma vart de köper en biljett.
Varför är det inte upp till var och en hur de vill spendera sina poäng inom alliansen?

Vill jag köpa en China Eastern biljett så gör jag väl det, oavsett hur jag röstar.
Liksaså vill jag kunna utnyttja mina poäng på alla flygbolag inom alliansen.

Nu har jag läst vad som skrivits ett par gånger och jag kan inte se att någon har ifrågasatt att man får spendera sina poäng var man vill.
Det enda @Fredah lyfte var ett ifrågasättande hur man överhuvudtaget, oavsett om man betalar med poäng eller pengar, vill välja att flyga med ett bolag som tar svängen över Ryssland eftersom det är pengar in i deras krigskassa.

Den frågan tycker jag att man får ställa, utan att det ska behöva bli politiskt. Det är trots allt också en parameter i att diskutera medvetet resande som är det övergripande syftet med detta forum.

Men om du eller andra väljer att flyga med dessa bolag så står det självklart var och en fritt. Ingen har sagt något annat.

Skulle vara intressant att se om China Eastern hade ett erbjudande typ CPH-PVG-BKK i Business för 13K, full intjäning till EB. Vilka här skulle banga? Rent hypotetiskt

Toppen