Senaste nytt

Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

Jag gillar denna Light meal, ARN-CPH.

IMG_2502.jpeg

LPA–CPN med SAS Connect igår. Fem rader business. Tvååringen somnade halvliggandes innan takeoff och sträckte ut sig till helliggandes på E–F så fort säkerhetsbälteslampan släcktes. Efter champagne och påfyllning serverades middag, med specialmaten först, inklusive den sovande dotterns förbeställda child meal. Hon sover ju, kan vi inte spara den undrade jag? Nej det går inte, åtminstone går det inte att värma den igen. Jag fick veta att jag borde informerat crew i förväg om att den uppenbart tungt sovande dottern inte ville ha sin måltid vid ordinarie servering. Det brukar ju inte behövas, men då får jag väl tänka på det nästa gång. Hennes måltid såg ut att vara ungefär samma skivade kycklingfilé som tidigare.

57deadd4e709d4adfa8c6d7809cfe67d.jpg

Något oklart vad jag åt, då menykort saknades. Rökt vit fisk med nåt som liknade gräddfil till förrätt. Kompakt presterad gratäng med potatismos och kyckling till huvudrätt. God kladdkaka med okänd gul marmelad till efterrätt.

Dagens förmiddagsflygning CPH–ARN. Kanske gömde det sig några frön under bladen, men så långt ner i den intetsägande salladen kom inte jag. Kallskuret är inte riktigt min grej, men detta får ändå anses lite väl lätt för en huvudrätt tycker jag, med en enstaka tunn skiva skinka. Inget smör till hårdbrödet. Inget mjukt bröd.

2c2f992557cb8be730b82fb94f72ee84.jpg

Till skillnad från vuxenmåltiden erbjöds fransk smörkorv till barnmåltiden (dock med omdömet ”äckligt” av tvååringen). Inga bestick, men det gjorde inte så mycket för den var inget nån av oss kände för att äta. Undrar vilken snofsig omskrivning SAS hade gjort av kall ravioli med kalla ärtor om det funnits ett menykort. Var det meningen att man skulle ha ketchup på detta?

6f9ceba8f601a626bb7803f04612568d.jpg

Attachments

• IMG_9026.jpg
    {memory} MB · Visningar: 71
Malaga–København
SK588 avg. kl. 19.35
Tre rader, fördrink erbjöds rad för rad. Champagnen rumsvarm, man fick cashewnötter till. Spansk catering, faktiskt goda rätter även om det var en del hårda potatisbitar i det annars smakliga moset. Varmt bröd och spanskt smör. Alert och vaken service hela turen. Det gick bra att få en Dumlesnack. Innan landning erbjöds någon form av mjuk croissantbulle.

IMG_8550.jpeg

IMG_4686.jpeg

Veganska valet på AMS-ARN i onsdagskväll. Frågade på vägen ner vad det skulle kunna vara, då drogs crew handboken fram på iPaden som korrekt informerade skulle vara Tempeh med rostade grönsaker. Ganska gott. Jag föredrar vegetarisk/vegan om jag äter sent, annars sover jag dålig.

Vid fråga om choklad till kvällsteet fick jag allt: Dubai chokladen, Dumle och mjölkchokladen (sista tackade jag nej till). Bra service från Connect åt båda håll.

Ser den där rätten konstant. Är det någon typ av kostnadsbesparing?
Den känns väldigt mycket som en kostnadseffektiv rätt, ja. Inte bara att ingredienserna är simpla, rätten går lätt att koka ihop i 2000-liters tankar och applicera i porslinet via ett sprut-munstycke på löpande bana. Ost på, snabb värmestrålning för gratinerad effekt och droppa 4 rädisbitar. Jag tror den går att göra helt maskinellt utan mänsklig inblandning .

Jag hoppas verkligen folk lämnar feedback på den, jag hoppas den snart är historia. Kommer att lämna den orörd nästa gång.

Toppen