Senaste nytt

Strandad i Sälen - piloten ville inte landa

lorimar

Medlem
Jag och familjen spenderade kvällen på SCR (Sälen) i söndags i väntan på avgång hem (SK2270).
Dessvärre ansåg ankommande (SK2269) pilot att banan inte var säker att landa på.
En stor eloge till flygplatschefen och personalen där som gjorde en efter omständigheterna stor insats med att försöka hjälpa alla.
Initialt ombokade till nästa avgång - på torsdag. Långt senare istället från Oslo dagen efter.
Lite press kring händelsen:

Mäter man fortfarande friktionen med bil med ett "femte" hjul ?

Jag skulle tro det. Plogbilarna körde flera varv, därefter kom ”vanliga bilar” för att kontrollera.
Flygplatschefen var rätt så förbannad på SAS under kvällen, eftersom han inte kunde förstå beslutet. Övriga plan hade kunnat landa under dagen samt utmaningen att få fram boenden till alla mitt under sportlov och Vasaloppsveckan.

Jag skulle tro det. Plogbilarna körde flera varv, därefter kom ”vanliga bilar” för att kontrollera.
Flygplatschefen var rätt så förbannad på SAS under kvällen, eftersom han inte kunde förstå beslutet. Övriga plan hade kunnat landa under dagen samt utmaningen att få fram boenden till alla mitt under sportlov och Vasaloppsveckan.
Vilka var alla dessa andra plan? De ATR som SAS flyger med på andra avgångar, eller A320 som SAS flyger med till Köpenhamn?

Olika flygplan har olika krav på landningsbana, en A320 har betydligt högre krav på längd på banan jämfört med en ATR.

Jag skulle snarare vara glad att man sätter säkerheten först och inte chansar om det är lite osäkert.

Det var en mix av ATR och Airbussar till och från flera olika destinationer (2026-02-22)

IMG_6298.jpeg

Jag är glad att det är piloten som bestämmer och inte flygplatschefen som har kommersiella intressen i det hela (och fick extrajobb...).

Vilka var alla dessa andra plan? De ATR som SAS flyger med på andra avgångar, eller A320 som SAS flyger med till Köpenhamn?

Olika flygplan har olika krav på landningsbana, en A320 har betydligt högre krav på längd på banan jämfört med en ATR.

Jag skulle snarare vara glad att man sätter säkerheten först och inte chansar om det är lite osäkert.
Det säger ju dock inte direkt mycket då planet innan ankom typ 5h innan. Mycket kan förändras med både väder och bana på 5h.

Flygplatschefen borde hålla sig till sina uppgifter och låta piloter sköta sina uppgifter istället för att kasta skit på piloten till väntande passagerare.

Ja, vad ska man säga. Att det gick att landa några timmar innan säger ingenting om hur det är några timmar senare. Det är som att säga att det gick att landa här förra veckan.

Och förstår man inte det som flygplatschef så kanske man inte ska vara flygplatschef.

Att det gick att landa några timmar innan säger ingenting om hur det är några timmar senare.
Jag försöker ha kritiskt tänkande som en dygd, men jag får medge att jag tyckte att det verkade underligt när jag läste vad flygplatschefen hade uttalat. När nu fakta kommer fram om att det inte hade landat något plan på fem timmar så blir det obegripligt. Fem timmar är en ocean av tid i sammanhang där väderberoende förändringar kan inträffa inom ramen för minuter. Fullt stöd till kaptenen. Vi kan inte ha en ordning där kommentariatet på läktaren beaktas. Detta är helt och hållet kaptenens beslut.

Jag kan inget om detta så blir lite nyfiken. Piloten har ju själv inte varit på marken så jag antar att bedömningen kring halka denne gör är baserad på information piloten får från flygplatsen + eventuell allmän meteorologisk information kring närområdet?

För mig är det bara konstigt att diskussionen är ”men ett annat plan kunde ju landa fem timmar innan?” och inte ”vi rapporterade samma friktion till tidigare plan som valde att landa”.

Toppen