Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Så den saknade detaljen är att hon kanske inte borde ha fått ett turistvisum tidigare? Är ju ett ganska klent argument. Tar man samma risk om man har ESTA från 2024?

Nja, upprepade brott mot lagen är väl snarare kontexten skulle jag säga. Ljög du på din ESTA-ansökan från 2024? I så fall tar du antagligen samma risk ja.

Skillnaden mot tidigare verkar vara att man inte längre i samma utsträckning ser mellan fingrarna.

Skillnaden mot tidigare verkar vara att man inte längre i samma utsträckning ser mellan fingrarna.
Och ännu mer konsekvenserna när man inte gör det. Även tidigare hade man blivit satt i förvar och därefter deporterad (eftersom man inte kan bli avvisad direkt vid land gräns). Men dels hade det troligen skett inom ett par dagar (man vill ju bli av med dem) med första möjliga flyg till UK, och dela var förhållandena inte lika dåliga (även om det var långt ifrån hotellnivå på förvaret).

Nja, upprepade brott mot lagen är väl snarare kontexten skulle jag säga. Ljög du på din ESTA-ansökan från 2024? I så fall tar du antagligen samma risk ja.

Nu vet vi väl inte om hon ljög i sin visumansökan? Men absolut, i så fall är det en viktigt detalj.

Och ännu mer konsekvenserna när man inte gör det. Även tidigare hade man blivit satt i förvar och därefter deporterad (eftersom man inte kan bli avvisad direkt vid land gräns). Men dels hade det troligen skett inom ett par dagar (man vill ju bli av med dem) med första möjliga flyg till UK, och dela var förhållandena inte lika dåliga (även om det var långt ifrån hotellnivå på förvaret).

Ja, längden på vistelsen är ju lite anmärkningsvärd. Gissningsvis beror det på det allmänt höga trycket på verksamheten, så vet man med sig att man är i riskzonen givet tidigare overstays är det nog klokt att välja annan semesterdestination.

Du undrade om du tar samma risk med ESTA från 2024. Jag vet inte, men jag gissar att om du vet att det finns avvikelser så låter det klokt att vara försiktig.
Jag tror vi tolkade inlägget du postade på olika sätt. De förtydligade att visumet utfärdades under den tidigare administrationen, och det antyddes väl då att det inte är en garanti på att visumet längre är godtagbart. Jag har inget ESTA, ställde mer en hypotetiskt fråga. Men vi kan väl konstatera att ingen av oss vet, samt att 6 veckor i häkte är lite hårt mot en brittisk turist-tant, oavsett visumfusk.

Jag tror vi tolkade inlägget du postade på olika sätt. De förtydligade att visumet utfärdades under den tidigare administrationen, och det antyddes väl då att det inte är en garanti på att visumet längre är godtagbart. Jag har inget ESTA, ställde mer en hypotetiskt fråga. Men vi kan väl konstatera att ingen av oss vet, samt att 6 veckor i häkte är lite hårt mot en brittisk turist-tant, oavsett visumfusk.

Din hypotetiska fråga är ju hypotetiskt laddad med hypotetiska antaganden. Ett sånt hypotetiskt antagande är att ditt hypotetiska ESTA från 2024 inkluderar hypotetiska tidigare lagbrott, vilket det gjorde i det konkreta fallet. I så fall kan man ju hypotetiskt konstatera att svaret är ja, den hypotetiska ESTA-innehavaren bör kanske vara lite försiktig.

Som vanligt fick vi inte hela historian.
Visa bifogad bild 173135
Det här är verkligen en annan sida av historien, inte på något sätt ett neutralt konstaterande. Man presenterar "facts" men ger sen endast vag information med hyperboler och fingerpekande på förra administrationen.
Tyvärr är det svårt att se detta som annat än ett argument, snarare än information.

Last edited:
Så den saknade detaljen är att hon kanske inte borde ha fått ett turistvisum tidigare? Är ju ett ganska klent argument. Tar man samma risk om man har ESTA från 2024?
Det är väl ganska tydligt: om du har tidigare overstays så ja. Annars, nej, varför skulle man göra det?

Så länge man inte har det (eller andra brott) så hade jag inte varit orolig. Jag har ESTA från 2024 och är inte det minsta orolig över kommande vistelse i sommar. Men alla får fatta sina egna beslut.

Toppen