Senaste nytt

SAS plan försökte lyfta från taxibana

Verkar ha varit ganska stressigt att komma iväg. Kaptenen hade flugit i 28 år.
Klart det blir misstag om man har så långa arbetspass ;)

Piloten enligt uppgifter på Reddit. Han ska ha erbjudit alla passagerare personlig debriefing efteråt (!) och till någon förklarat att han uppfattade banan som avvikande avseende ljus etc och då direkt tog beslut att avbryta.

Visa bifogad bild 172513
Visa bifogad bild 172514
Av den texten låter det som att de kom närmre kanten än vad AvHerald rapporterade.

VASAviation var snabb på bollen som vanligt. Dock än så länge utan ATC.
Den visualiseringen verkar dock inte speciellt exakt. Dels uppger de 110kn (högre än andra köllor) dels markerar det att rejected takeoff sker senare.

Piloterna alternerar så det spelar ingen roll, den som inte styr övervakar den andre/system, system mm. det är alltid en som är ”flygande” pilot för att undvika missförstånd

Helt otroligt att det kunde hänga. Vilken tur att att det inte blev en värre avslutning på hela situationen. Frågan är om Piloten eller Styrman kommer få ratta ett plan igen?

Gav ATC ok för Cleared For Take-off?
Misstänker att de genomförde rullande start (rolling take-off), dvs går från taxi-hastighet till takeoff thrust så fort man har svängt. Sannolikt att både ATC och flightdeck skyndade på pga förseningen och slottid. Man har då mycket kort tid för alla checklistor, dubbelkoll med kabinen och sedan är det bokstavligen svänga och fullfart framåt, kolla att allt stämmer och hänger med. PNF är då absolut upptagen med kommunikation och system tills strax innan 100kt checken (eller 80 beroende på bolag), först då att PNF (pilot non flying) kollar upp igen. De fattade rätt beslut i den stunden.

Helt otroligt att det kunde hänga. Vilken tur att att det inte blev en värre avslutning på hela situationen. Frågan är om Piloten eller Styrman kommer få ratta ett plan igen?
Misstaget i sig själv tror jag inte resulterar i att de aldrig får flyga igen. Det är klart att man kan göra misstag (det är mänskligt att fela). Orsaken till att det hände är ju det viktiga att utreda så det blir säkert ett antal veckor/månader med både läkarkontroller, psykologsamtal och simulatorövningar, men om allt detta faller väl ut så får de säkert fortsätta flyga.

Man kan ju också vända på resonemanget lite. Om man accepterar det faktum att det är mänskligt att göra misstag, så är ju frågan snarare hur man hanterar situationen när man väl upptäcker misstaget. Här får jag ändå intrycket av att piloten/piloterna hanterat det bra och att man t o m lyckats gira i ganska hög fart. Inga skador på människor eller materiellt, åtminstone inte på omgivningen, så vitt jag förstår. Det kanske man trots allt kan tacka 28 års erfarenhet och regelbunden och professionell träning för.

Det här är ju också en lite mer "komplex korsning" på BRU. Ett halvenkelt sätt att skydda extra mot sånt här måste ju vara att inte ge så tidiga takeoff-clearances? Särskilt i en sån här miljö.

Självklart en allvarlig händelse, men jag har stor tilltro till flyget just eftersom man hanterar de misstag som händer väl. Utreda. Anpassa rutiner, manualer och arbetssätt konstant på ett lite mer prestigelöst sätt. Det är systemet och inte individen. Det är en stor del av det som skapar förtroendet för mig.

Misstaget i sig själv tror jag inte resulterar i att de aldrig får flyga igen. Det är klart att man kan göra misstag (det är mänskligt att fela). Orsaken till att det hände är ju det viktiga att utreda så det blir säkert ett antal veckor/månader med både läkarkontroller, psykologsamtal och simulatorövningar, men om allt detta faller väl ut så får de säkert fortsätta flyga.

Man kan ju också vända på resonemanget lite. Om man accepterar det faktum att det är mänskligt att göra misstag, så är ju frågan snarare hur man hanterar situationen när man väl upptäcker misstaget. Här får jag ändå intrycket av att piloten/piloterna hanterat det bra och att man t o m lyckats gira i ganska hög fart. Inga skador på människor eller materiellt, åtminstone inte på omgivningen, så vitt jag förstår. Det kanske man trots allt kan tacka 28 års erfarenhet och regelbunden och professionell träning för.
Hela industrin genomsyras ju av tanken att inte bestraffa för misstag, utan att misstag är situationer där man skapar/ändra processer för att bygga bort risken av misstag.
Målet är att piloter, styrmän, CC ska känna sig trygga i att självanmäla alla misstag, även sådana där man sedan korrigerat felet utan problem.

Tvärtemot är sannolikheten större att piloten kanske väljer att hänga upp hatten, än att han bli avstängd.
28 år är en imponerande karriär. Då har man börjat proffsflyga innan 9/11.

Toppen