Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

Som baksätes-CEO tycker jag ju också att man borde satsa på en unik kabin i fronten när man nu går in och i skapar en hel E2-flotta.
Men jag ser ingen realistisk möjlighet att den händer. E2 är ju ett plan som också är stommen i KLM cityhopper osv så varför skulle SAS avvika från det?

KLMs E2 har visserligen en "dedikerad" business kabin om 4 rader och något bättre pitch och totalt 132 platser. Obekräftat verkar det som att SAS ska ha 136 stolar, dvs en rad mer än KLM så om det stämmer grusas även förhoppningen om bättre pitch. Och SAS har väl ändå ingen historik av att ha annan pitch på de första raderna, väl? De vill vara helt flexibla och kunna skapa en "kabin" genom att flytta gardinen mellan rad1 och rad 10 typ.

Jag läser därför "a new premium cabin" som att man gör någon sorts design som markerar "premium-kabinen", tex med annan färg på tyget som hänger över nackstödet men inga andra ändringar . Och att det verkligen är ordet "premium" som signallerar vad det blir - exakt samma koncept som Premium är idag, dvs inrikes-versionen av gamla plus.

Där ser man!

När i tidsplanen brukar man låsa ner den exakta kabinen? Det är nu mindre än 2 år till första leverans. Rimligen vill man väl börja prata om sina nya plan och kabiner i mer detalj åtminstone ett halvår före leverans, eller?

Där ser man!

När i tidsplanen brukar man låsa ner den exakta kabinen? Det är nu mindre än 2 år till första leverans. Rimligen vill man väl börja prata om sina nya plan och kabiner i mer detalj åtminstone ett halvår före leverans, eller?

Nu har jag bara hört om Airbus men misstänker att även Embraer kan jobba efter liknande. Airbus "låser" kabininredningen 1 år före leverans. Detta för att all inredning som flygbolaget valt ska vara redo vid rätt tillfälle under produktionen :)

Toppen