Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Promptade du en öppen fråga, eller gav du instruktioner typ att det ska passa in i SAS operationella struktur, kunna ha 24h rotation, ...?
(mest intresserad av om du fick ett LLM snömos av de mest citerade ideerna på nätet eller om den gjorde någon sorts analys av tillgängliga data och därefter gjorde sitt LLM-snömos ;) )
Jag bad om något som är kommersiellt optimerat, och med hänsyn till att flottan expanderar med 2-6 maskiner, och specificerade att det skulle vara ut från CPH.

Jag bad om något som är kommersiellt optimerat, och med hänsyn till att flottan expanderar med 2-6 maskiner, och specificerade att det skulle vara ut från CPH.
Jag tjafsade lite med just google ai search och "handledde" den genom att första fråga om strategier, närstående bolag inom ST, vilka nya plan som kommer osv osv.
Frågade sedan om vilken rutt som är troligast för 5 st begagnade A330. Fick svar om rutter som redan annonserats...
Frågade sedan specikt om rutter som inte annonserats, och fick den till sist att ange 1, Någon sekundär stad i kina, 2. SLC, 3. BKK

Repeterbarheten är ju som känt inte LLMs starka sida.

Självklart kan man det. Men sas kan inte matcha något av de bolagen i kostnad. Så de måste ha något annat -som du säger är det inrikes de kan dra med. Men både Emirates och Norwegian flyger även från Oslo, så de måste dra in den extra trafiken bara på "småstäder" i Sverige och Norge som är villiga att ta dubbla anslutningar.

Det är klart det går men det är nog inte det lättaste. Och med sas tunna långlinjenät känns det som det finns många andra destinationer de inte flyger på som är lättare.

Men - revenue management är svart magi så vem vet!
Network managers som jobbar med det, inte revenue :p Iaf på SAS! Nån får lära känna nån Network Manager och trycka mer på bra asiatiska rutter!

Här kom svaret,
Mycket turistfokus känns det som.
Men kul med nya linjer!!!

Ja, de har väl fått någon researrangör som köper platser.

Noterar också att man flyger till DWC, inte till DXB. Känns lite lagom lågbudget. De kan ju knyta an till sin enda andra allianskollega som flyger därifrån när de väl blir insläppta i värmen igen.

Och de trafikerar med A320. Finns inte en chans att jag skulle åka den linjen ens om jag fick betalt.

Blir intressant att se hur awards till Dubai prissätts.
Det är ju helt klart utanför Europa, men samtidigt relativt kort i jämförelse med deras ”riktiga” longhauls och jag såg att det även ska trafikeras med A320neo. I distans/tid är det väl hyfsat jämförbart med Kanarieöarna?

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen