Senaste nytt

Nya flygnummer på sträckan Stockholm-London

AABack2ARN

Medlem
Triggervarning: Nörderi på hög nivå.

Noterade att då sommartabellen startar i slutet av mars byter BA nummer på flygen mellan Stockholm och London. Förvisso inte speciellt mycket men tillräckligt för att skapa oro i min trygga värld där alla förändringar är av ondo ;)

Kvar är dock BAs vilja att blanda och ge med tider och frekvenser.

För vecka 17 (20APR-26APR) är det följande frekvenser

M: 4 avgångar
Ti: 3 avgångar
O: 5 avgångar
To: 3 avgångar
Fr: 5 avgångar
Lö: 3 avgångar
Sö: 3 avgångar

Flygnumren utgår nu helt från London med BA770, BA772, BA774, BA776 och BA778. Returen får oftast motsvarande nummer +1. Morgonflyget från Stockholm kommer i fortsättningen bli BA779 (och inte BA771 som gällt de senaste åren). BA780/781 försvinner nu för gott :(

Tyder också på att BA nu anser att 5 plan är max vad som behövs per dag på sträckan till Stockholm - och det kan ju stämma men 3 avgångar på tisdagar och torsdagar.

Utmaningen med dessa hoppiga scheman är att det blir svårare och svårare att hitta anslutningar via London (vilket är vanligt förkommande om man vill resa med oneworld) eller så får man helt omöjliga anslutningar i London. Dessutom kan man notera att det sista planet från Stockholm till London på tisdagar och torsdagar verkar gå 15:00 eller 15:50

Nu borde SAS verkligen kunna ta andelar på sträckan, både med sin business-kabin och vad jag tror är ett bättre catering-erbjudande efter att BA dragit ner på maten under vissa tider...

Detta är anledningen till att jag nu flyger Finnair för det mesta till och från NY. Helgerna har varit helt hopplösa med vintertid tabellen.

Detta är anledningen till att jag nu flyger Finnair för det mesta till och från NY. Helgerna har varit helt hopplösa med vintertid tabellen.
Det skulle ju faktiskt kunna vara en del av anledningen. De har ju JV med Finnair, och Finnair behöver mer Nordamerikatrafik efter tappet not Asien.

Det skulle ju faktiskt kunna vara en del av anledningen. De har ju JV med Finnair, och Finnair behöver mer Nordamerikatrafik efter tappet not Asien.
Kanske det. Jag antog att det mest rör sig om slottider där BA på LHR har hittat bättre destinationer än Stockholm som genererar mer pengar.

Men det påverkar ju även andra bolag inom oneworld som är starka på London (exempelvis Cathay Pacific och Qantas) som nu behöver hitta alternativa lösningar med SAS, KLM, Air France, Lufthansa och liknande bolag via andra flygplatser i Europa. American ingår ju i JV så för dem spelar det kanske ingen roll om trafiken slussas via Finnair och sedan sista sträckan med AA inom USA.

För att jämföra Arlanda vecka 17 med andra skandinaviska flygplatser: Köpenhamn har mellan 3 och 6 dagliga flighter till Heathrow med BA och Oslo har 3 flighter varje dag utom måndag (2) och Göteborg har två flighter per dag utom torsdag då det är en extra flight.

Nu borde SAS verkligen kunna ta andelar på sträckan, både med sin business-kabin och vad jag tror är ett bättre catering-erbjudande efter att BA dragit ner på maten under vissa tider...
Heathrow är ju en hårt slotbegränsad flygplats, så några fler SAS-flighter är väl inte direkt att vänta. Det är väl bara fördelningen av flighter LHR-CPH/OSL/ARN som SAS har att laborera med, beroende på efterfrågan.

Kanske det. Jag antog att det mest rör sig om slottider där BA på LHR har hittat bättre destinationer än Stockholm som genererar mer pengar.
Right, det var lite det jag menade. Inte att de gjorde de för att explicit driva Finnair. Men att Finnair såpass bra täcker behovet från Stockholm för connections att det finns andra destinationer som är bättre och man har bibehållen tatl income tack vare jv.

Heathrow är ju en hårt slotbegränsad flygplats, så några fler SAS-flighter är väl inte direkt att vänta. Det är väl bara fördelningen av flighter LHR-CPH/OSL/ARN som SAS har att laborera med, beroende på efterfrågan.
SAS har väl till och med sålt några slotstider på LHR för några år sedan, en utnyttjades till ARN och den andra till SVG destinationer
Tråkigt med BA780, den flögs med en Europa inredd Boeing 767
Även SAS har använt 767 på LHR, självklart finns det lite diskussioner om det på BC

Nä det tror jag inte heller. Men åtminstone från Stockholm verkar SAS flyg betydligt mer anpassade för tjänsteresenärer som vill resa över dagen från ena eller andra hållet. BA har ju skjutit sig själva i foten med förändringarna i bonusprogrammet och nu också med catering som vissa tider övergår till det (av bland annat mig) hatade Afternoon Tea. Och då dessutom erbjuda sista hemresa från Stockholm till London 15:00 på tisdagar eller 15:50 på torsdagar verkar inte riktigt genomtänkt - enligt mig.

P.S. Underbara gamla BA780/781 är numera på sträckan till Oslo.

Toppen