Senaste nytt

Ditt reseår 2025

1. Hur många flygningar har du gjort? 20
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 32 596
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, VS, AI, AS, OS, AY
  4. Nya flygplatser besökta under året? SEA, LAX
  5. Nya flygbolag testade under året? VS, AS
  6. Nya besökta länder? Nej
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 17
  8. Bästa hotellvistelse? Shangri-La Colombo
  9. Sämsta hotellvistelse? Inte jättekass men sämst var nog Marriott Seattle torts utsikten.
  10. Bästa reseminnet? LTG, Vegas med polaren. Mycket trevliga chaufförer och guider när vi gjorde utflykter på Sri Lanka. Pink Door Restaurant i Seattle. Förbannat goda ostron. Boeingfabriken utanför Seattle. Flightmuseum, Seattle.
  11. Sämsta reseminnet? Byta plan i New Delhi där de checkar av en på utskrivna papper manuellt. Servicen i Business Class på Air Indias flight till FRA. Kan sägas dock att det var Vistarabesättning och inte AI's egna. Blir inte klok på VS porrbelysning i kabinen. Varför?
  12. Största överraskningen? Fick ett doftljus som minne för först flighten till SEA.
  13. Annat "första gången" under året? VS i Business class på nattflygning från USA. Se rika Amerikaners hus brinna upp från luften. Först på BC med att flyga SAS till Seattle.
  14. Mål för 2026? Inte mycket, blir inte så mycket flyga numera då poängen inte kommer in i samma takt och omständigheter som gjort att resurserna har behövts på annat håll. Om SAS lanserar en ny Long-Haul rutt så kanske målet är att åka med på en sådan. Vi får se hur det blir med Mumbai. Den ligger lite dumt i tid bara.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Uppblåst ego när någon klickar like på ens BC-post.
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Malmöträffen. Hatten av till @Ricci.
  2. Bästa loungen? Air France, LAX
  3. Sämsta loungen? Inte kass men minst bra var nog Araliya Lounge, Colombo.

1. Hur många flygningar har du gjort? 57 flest någonsin under ett år
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 104,774 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Lufthansa, Swiss, Austrian, Qatar, Air Canada,Singapore, Air France, British Airways, Brusells, KLM, JAL, United, Eurowings,
  4. Nya flygplatser besökta under året? Dusseldorf, Manchester
  5. Nya flygbolag testade under året? Eurowings
  6. Nya besökta länder? Paraguay
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 49
  8. Bästa hotellvistelse? 2 bedroom suite Luxor Hotel i Lasvegas gamalt hotel men enormt rum
  9. Sämsta hotellvistelse? Inte helt kass men Hyatt Centric Arlington, bokade en 1 bedroom suite, fanns inget extra i rummet, inte ens glas till tandborsten så lite besviken
  10. Bästa reseminnet? Jorden runt på poäng där första benet var La Premier med Air France, riktigt trevligt att få möjlighet att prova det
  11. Sämsta reseminnet? Inget
  12. Största överraskningen? Besökte Manchester och det var en trevlig stad samma med Dusseldorf, vet inte vad jag hade väntat mig men båda kändes som trevliga överraskningar som jag gärna åker tillbaka till
  13. Annat "första gången" under året? Air France La Premier,
  14. Mål för 2026? Behålla hög status med SAS eller One World bolag
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Vet ej
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Air France La Premier i Paris
  3. Sämsta loungen? Ingen riktigt kass besökt under 2025
Har under året varit på total 10 kryssningar med Princess, Virgin Voyages, Royal Caribbean, Holland America och NCL, totalt 99 dygn så mycket kryssning i år 3 Atlant korsningar ingår där

1. Hur många flygningar har du gjort? 52
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 52393 + 3500 tjänstemil i bil
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, AF, KLM, VN, VJ
  4. Nya flygplatser besökta under året? -
  5. Nya flygbolag testade under året? VietJet
  6. Nya besökta länder? -
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 85
  8. Bästa hotellvistelse? Sofitel Saigon Plaza
  9. Sämsta hotellvistelse? Någon av de 10 Best Western övernattningarna i USA/Kanada , men det var det värt med tanke på poängkampanjerna, +10K för var tredje natt och trippla poäng på alla.
  10. Bästa reseminnet? Alla, men Seattle /Vancouver var en höjdare.
  11. Sämsta reseminnet? De enorma skogsbränderna i Kanada som gjorde att vår resväg fick justeras dag för dag.
  12. Största överraskningen? Vancouver
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2026? Australien hade varit trevligt men svårt med business biljetter för poäng bara.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Mycket man inte upptäckt och alla trevliga medlemmar man inte träffat.
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? BC träffarna i Malmö, Barcelona och i Köpenhamn är årets verkliga höjdpunkter, tack till Er som ordnar dessa.
  2. Bästa loungen? Sofitel Saigon Plaza
  3. Sämsta loungen? Någon av Skyteamloungerna i Asien dessa sticker verkligen ut negativt.

Last edited:
  1. Hur många flygningar har du gjort? 77
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 83388
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa, Austrian Airlines, Malaysia Airlines, Garuda Indonesia, LOT, SAS, Ryanair, Air France, Vietnam Airlines, Vietjet Air, Air Asia, Singapore Airlines, British Airways, Scoot
  4. Nya flygplatser besökta under året? Riga RIX, Sibiu SBZ, Sofia SOF, Danang DAD, Phu Quoc PQC, Malaga AGP, Alicante ALC
  5. Nya flygbolag testade under året? Air France (!), Scoot.
  6. Nya besökta länder? Lettland och Rumänien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 81
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Bali var bra med fin uppgradering och bättre lounge än tidigare och bra bad.
  9. Sämsta hotellvistelse? Bunglow Ha Long på Phu Quoc var inte så bra men för 1400 kronor för 13 nätter var det som förväntat.
  10. Bästa reseminnet? Hyrde en scooter på Phu Quoc och besökte många fina stränder över hela ön.
  11. Sämsta reseminnet? Strömavbrott i över ett dygn på Phu Quoc var lite jobbigt.
  12. Största överraskningen? Phu Quoc värt att besöka igen.
  13. Annat "första gången" under året? Har blivit SAS Lifetime gold och kvalificerat mig för Hilton Lifetime Diamond
  14. Mål för 2026? Bli SAS EBD pga dubbla poäng kampanjen i julkalendern. Ett par resor till sydostasien får det bli. Gå på en BC träff igen.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025?
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Cathay Pacific första klass loungen på Heathrow.
  3. Sämsta loungen? Korean loungen i ICN Terminal 2 innan Vietnam Airlines flyg var riktigt dålig. Garuda loungen på Bali var också inte bra.
Screenshot 2025 flyg.png

1. Hur många flygningar har du gjort? 77
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 96,434 km (troligen mer då man flugit till och från Asien runt Ryssland.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Finnair, Ryanair, Lufthansa, LOT, ANA, Swiss, China Airlines, Vietnam Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året? Hanoi, Nuuk
  5. Nya flygbolag testade under året? China Airlines, Vietnam Airlines
  6. Nya besökta länder? Grönland
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Inte räknat, men ca 60-70 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Garden inn Vilnius, för priset på 62 EUR natten med frukost som inkluderar barista kaffe & omelett kock.... Löjligt bra och kräver inte superlyx utan att man ser vad som är "bäst"
  9. Sämsta hotellvistelse? Servicemässigt, well bodde på Hostel i Nuuk men det var inte dåligt, bara att det var ett hostel och inte hotell :eek:
  10. Bästa reseminnet? En weekend i Nuuk, Grönland
  11. Sämsta reseminnet? Starten på December semestern i Thailand som började på sjukhus, magbakterie.
  12. Största överraskningen? Vilnius, vilken trevlig stad med restauranger i världsklass.
  13. Annat "första gången" Eurobonus Lifetime Diamond
  14. Mål för 2026? Utforska mer av världen
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Eurobonus Lifetime Diamond, tack vare över 13 år som medlem på BC forumet har jag lyckats flyga in en flyg status jag aldrig trodde jag skulle ha som närmare tonåring när jag började resa.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Att fortfarande "random" springa på folk runt i världen för "en öl" eller bara spontant i en lounge
  2. Bästa loungen? ANA Business class lounge Tokyo Haneda
  3. Sämsta loungen? "The business lounge" på Belgrade flygplats, katastrof och ifrågasätter hur man ens kan kalla det en lounge. "Utrymmet" är intryckt i bakre korridorerna av flygplatsen. Kändes som jag gått in i en gammal sovjetisk matsal, man hade typ plockat alla överblivna vitvarorna varav hälften inte fungerade och därför inte användes. Utöver det var det så mycket överbliven disk som personalen inte plocka undan utan snarare valde att sitta och fnittra i receptionen.
1767290603426.png

1. Hur många flygningar har du gjort? 106
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 83388
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Lufthansa, Austrian Airlines, LOT, SAS, Air France, KLM, Korea Air, Swiss, Cathay och Eurowings
  4. Nya flygplatser besökta under året? Sofia, Linköping
  5. Nya flygbolag testade under året? Korea Air, Cathay och Eurowings
  6. Nya besökta länder? Bulgarien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 80-85
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad Hong Kong
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet? LH First betald kampanjresa FRA-PVG
  11. Sämsta reseminnet? Häller på med en försäkrgingsärede med Moderna (MC försäkringsbolag) där handläggaren vill ha samma uppgifter trots att jag har skickat in dem 2 ggr tidigare.
  12. Största överraskningen? Loungen på LPI
  13. Annat "första gången" under året? Har blivit Senator och åter kvalificerad till feb 2027
  14. Mål för 2026? Försöka dra ner på resandet, och inte läsa och skriva så mycket på BC, hur det nu skall gå till.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Inte rest alla resorna, jag är för lättövertalad när folk ringer och frågar skall du inte hänga med på ………….

Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Reserapporterna som har skrivits av @Kris, @jonatan79 och @Robert flysas insamlingar till barnen i Lettland samt alla trevliga BC medlemmar jag har fått nöjet att resa med och de som jag har träffat under året! samt alla som ger goda råd och information här på forumet.
  2. Bästa loungen? FCT på FRA
  3. Sämsta loungen? KLM på AMS Schengen loungen ångestskapande vid besöken.

1. Hur många flygningar har du gjort? 44
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 66426
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SK, AY, DL, VY, OS, KL, AF, WM, BA, AM
  4. Nya flygplatser besökta under året? MEX, GDL, SXM, SBH, GEO, AGS,
  5. Nya flygbolag testade under året? Aero Mexico, Vueling, Winair
  6. Nya besökta länder? Sint Marteen, St Barth
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Gissar på ca 30-40
  8. Bästa hotellvistelse? Inget som sticker ut direkt, men värdet för hotellet på Sint Marteen var svårslaget. Lägenhetshotell på 80 kvadrat och balkong mot inflygningen vid Maho beach.
  9. Sämsta hotellvistelse? Inget ont om hotellet i övrigt (Meson de Mita, Punta Mita), men vattentrycket i duschen i Mexico kan diskuteras.
  10. Bästa reseminnet? Helt klart resan över nyår 24/25 till Mexico på så många olika sätt
  11. Sämsta reseminnet? Samma resa till Mexico och Montezumas Revenge. Tack för såna där tabletter som hjälper till att inte behöva spendera ett dygn på muggen.
  12. Största överraskningen? Mängden Tequila i lounger i Mexico på morgonen, och att det finns god tequila :)
  13. Annat "första gången" under året?
    Bli totalt ignorerad som EBD av SAS när de ställer in flyg och vägrar att boka om till AF samma dag för att SAS har flyg dagen efter, samt vägrar boka om till AY och ljuger om att de inte har några avtal. Slutade med att jag fick köpa en egen biljett, ärendet pågår fortfarande hos SAS så vi får se hur det utvecklar sig. Lite tragikomiskt att Finnair flighten de inte kunde boka om till blev försenad pga så många sas resenärer som bokades om sent till den flighten och bagage skulle med mm.
    Öl i 3 delstater samma dag i USA (2 nya delstater)
  14. Mål för 2026? Dra in EBD igen (ska vara klart med de kampaner som är i Q1), hålla ner flygandet till liknande nivåer som i år.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Bärs i Bryssel med lite forum-folk, frokost i Köpenhamn
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Reseraporter, Barcelonaträff mm
  2. Bästa loungen? Ingen lounge som sticker ut, men SAS loungen på ARN har ryckt upp sig. Och för lite perspektiv från en 10-åring så var han helt lyrisk över första besöket och tyckte maten var utsökt och tog flera portioner.
  3. Sämsta loungen? AF loungen på ORD får en överkryssad geting, tveksam mat och dåligt utbud på dryck och en bartender som onekligen aldrig jobbat i en bar. Hade högre tankar om kvalité på en AF lounge. Delta var inte bättre, de hade stängt loungen på ORD på nyårsdagen (ja jag vet att det är 2026)

1. Hur många flygningar har du gjort? 22
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 23.908
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Ryanair, Air Serbia, Iberia, KLM, Singapore Airlines, Malaysia Airlines, Firefly Airlines.
  4. Nya flygplatser besökta under året? Belgrade (BEG), Tallinn (TLL), Madrid (MAD), Venedig (VCE), Scandinavian Mountains Airport / Sälen (SCR), Kuala Lumpur International (KUL), Subang / Kuala Lumpur (SZB), Penang (PEN), Langkawi (LGK)
  5. Nya flygbolag testade under året? Air Serbia, Iberia, Malaysia Airlines, Firefly Airlines
  6. Nya besökta länder? 3
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 71
  8. Bästa hotellvistelse? Efter att andra barnet anlände är inte längre hotell lika optimalt som tidigare, prisvärda lägenheter får prioriteras. By The Sea, Penang, Malaysia ett lysande sådant.
  9. Sämsta hotellvistelse? Boutique Rooms, Belgrade. Hotellrum vägg-i-vägg med hisschakt är aldrig fördelaktigt.
  10. Bästa reseminnet? Splash-parken i KLCC parken, Kuala Lumpur. optimalt med vattenlek i mitten av en huvudstad.
  11. Sämsta reseminnet? Har klarat mig förvånansvärt bra från dåliga reseminnen i år.
  12. Största överraskningen? Uppgradering som Gold hos Accor (shareholder) till rum med egen bastu på Mövenpick, Tallinn.
  13. Annat "första gången" under året? 50 minuters Connection i Köpenhamn och incheckade bagaget kom Faktiskt med, första gången och andra gången för mig. Måste ha haft otur tidigare.

1. Hur många flygningar har du gjort? 19
2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 31499
3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Pegasus
4. Nya flygplatser besökta under året? Budapest BUD, Milano MXP, New York JFK, Toronto YYZ, Rhodos RHO, Washington D.C. IAD
5. Nya flygbolag testade under året? Pegasus Airlines
6. Nya besökta länder? 1
7. Antal hotellnätter/övernattningar? 27
8. Bästa hotellvistelse? Settecento Hotel i Ponte San Pietro - Perfekt hotel för en vecka på sommaren
9. Sämsta hotellvistelse? Hotel Poma, Milano - Man får vad man betalar för ;)
10. Bästa reseminnet? Milano var fint, men även upptäcka New York under en vecka för första gången. Niagara fallen i samband med Toronto, listan kan göras lång!
11. Sämsta reseminnet? Felaktig ändring/avbokning av hotellet på Fairmont Royal York vilket ledde till mycket svett och nära till gråt, smått oförskämda var de också, med tanke på hur jag kände mig så avundas jag inte min 6åriga sons känslor kring händelsen.
12. Största överraskningen? Alla resor har sin charm, men t.ex. att låta en Turo hyrd Tesla köra mig (FSD) från IAD till hotellet utan att jag rörde ratten en enda gång innan parkering i garage skulle ske.
13. Mål för 2026? EBD säkras i år igen, snart så ;) Besök i bade Mexico & Shanghai & Florida, Kanske något mer kul som kan dyka upp!

1. Hur många flygningar har du gjort? 21
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 27.097 fick jag det till.
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Sky Express, Norwegian och Ryanair
  4. Nya flygplatser besökta under året? Inga men för 2024 blev det BLQ (Bologna)
  5. Nya flygbolag testade under året? Ryanair. Inget jag suktat efter men vi hade sådan flax att de flög LPA - VIE just den dag vi behövde ta oss den sträckan.
  6. Nya besökta länder? Nej, men under 2024 blev det äntligen ett besök i Monaco.
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Får det till 37 men det är inkl enklare pensionat i Grekland.
  8. Bästa hotellvistelse? Gillar alltid att bo på Hotel Diplomat men i övrigt har vi våra favoriter i Grekland som är små, enkla ställen.
  9. Sämsta hotellvistelse? Inget tror jag för 2025.
  10. Bästa reseminnet? Som alltid, veckorna i Grekland.
  11. Sämsta reseminnet? Dels en lördagskväll på T-Bar (Hotel Diplomat) där allting gick fel med servicen (vet inte vad som hände men inget fungerade, har aldrig råkat ut för det tidigare och vi har ändå bott där säkert 30 gånger) och dels att mitt Amex och min inloggning på Booking.com blev kapat så att jag åkte på ett par tusenlappar. Moment 22, Amex säger att Booking hävdar att jag gjort bokningen och Booking hävdar att jag gjort betalningen via Amex. Jag gjorde ingetdera :mad: så nu är det hejdå till Booking för gott. Att tjafsa med dem är slöseri med energi men jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på det. Amex är kvar med nytt kort ;).
  12. Största överraskningen? Att jag klev upp på guld igen. Har bara lyckats med det en gång tidigare och det var när man fick x 4. Men insåg rätt som det var att med lite fix var guldet inom räckhåll (även om jag nu, ähum, köpte till de sista poängen för jag orkade inte vänta).
  13. Annat "första gången" under året? Flög med Ryanair som sagt. Intressant boarding på LPA, de började släppa på passagerare utan att de sista att klivit av planet...
  14. Mål för 2026? Behålla guldet. T o m sambon, som inte bryr sig så mycket om det här, börjar tycka att fast track på CPH är ganska trevligt när det är lång kö till security. Vill även resa utanför Europa igen, det har vi inte varit sedan 2019. Vi måste tillbaka till Thailand. Däremot får det stora landet i väster vänta på återbesök från vår sida.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2025? Eurobonus Guld :).
Bonusfrågor:

1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Reserapporterna, så klart! Önskar bara att vissa äntligen tar sina i mål...
  2. Bästa loungen? SAS-loungen på CPH tycker jag är helt ok.
  3. Sämsta loungen? Tyvärr är loungerna på ATH sisådär.

Toppen