Senaste nytt

Arlanda Express får ny ägare

Varifrån kommer de siffrorna? Passageavgiften är redan nu (2025) 147 kr, åtminstone när den debiteras SL-resenärer. (Tar SL extra snarare än att lägga på vad de får betala?) Att 1) avgiften blir lägre 2026, och 2) blodsugarna på A-Train i verkligheten skulle nöja sig med höjningar om 3 kr/ca 2% per år framöver tror jag inte ett ögonblick på!
Det där är vad tågoperatörerna får betala, sen antar jag att SL lägger på 6% moms på det och skickar det vidare med viss avrundning. Men detta är bara fr att använda stationen, sen så får SL också betala för att använda själva banan.

Talen kommer från Järnvägsnätsbeskrivning för Arlanda Link (som banan heter, dokumentet finns om man säker efter det på google). En intressant sak, talen kommer från dokumentet daterat 2025. Man kan också hitta ett dokument daterat 2023, och då var avgiften för år 2026 131,80 kronor, och i 2025 har avgiften för 2026 ökat till 145 kronor. De som räknar på detta kanske behöver köpa en ny kristallkula?
 
... En intressant sak, talen kommer från dokumentet daterat 2025. Man kan också hitta ett dokument daterat 2023, och då var avgiften för år 2026 131,80 kronor, och i 2025 har avgiften för 2026 ökat till 145 kronor. De som räknar på detta kanske behöver köpa en ny kristallkula?
Kanske den skäliga avgiften behövde uppdateras lite inför försäljning av bolaget?
 
  • Haha
Reactions: fcx
Kanske den skäliga avgiften behövde uppdateras lite inför försäljning av bolaget?
Ja, ett sätt att få upp beläggningen på expressen är ju att göra det så dyrt att ta pendeltåget att det är en ren besparing att ta expressen.

Mer seriöst, jag tror att vi får differentierade priser genom förbokning igen (som det var för några år sedan), grupprabatten blir inte alls lika förmånlig som idag om man inte har förbokat, men att priset för singelresenär som köper biljett samma dag kommer att fortsätta stadigt uppåt.

Kapacitet verkar finnas. Under alla de hundratals gånger jag åkt så har jag bara fått ståplats en (1) gång, och då blev resan "gratis" eftersom det var så trångt att de inte kunde gå runt och kolla biljetterna. Jämför med flygtåget i Oslo som kostar runt 230 SEK (och prisläget i Norge är ju rätt högt generellt) för ungefär samma distans. Där brukar man inte få ha sätet bredvid sig ledigt eftersom det fylls på med folk ombord, trots att det är 50% frekventare avgångar (i högtrafik), och jag har för mig att tågen tar fler passagerare också.
 
Den som har tråkigt i jul kan ju läsa om det Norska flygtåget, som byggdes ungefär samtidigt som det Svenska:

 
Tågtrafiken har alla möjligheter att öka totalt. Lyckas dom så tvingas dom sänka passageavgiften eller åtminstone låta bli att höja den beroende på hur stor ökningen blir.
 
Toppen