henke12
Medlem
Dessvärre väldigt tyst
Dessvärre väldigt tyst![]()
I november 2025 vs november 2024 ökade iallafall antalet inrikespassagerare på Arlanda med 51% till närmare 375 000 passagerare!![]()
Fast den ökningen torde mest kunna hänföras till BRA`s beslut att lägga ner inrikes flyget på Bromma och istället flyga för SAS på Arlanda?
Ja det är väl inte så konstigt när det flyttades allt inrikesflyg från Bromma till Arlanda.Absolut. Men ökningen noterar att det är betydligt fler SAS passagerare på inrikes än för ett år sedan![]()
Viktigt för SAS och för Arlanda![]()
Ja det är väl inte så konstigt när det flyttades allt inrikesflyg från Bromma till Arlanda.
Totala inrikesflyget i Sverige har dock inte växt med några 51%.
I ekonomipressen brukar man hylla Gasell företag, de som har expanderat och växt mest, men då räknas bara organisk tillväxt.
Går den totala mängden inrikes passagerare ner så sjunker den på Arlanda med.Jag lägger ingen vikt vid om den totala mängden inrikes passagerare har gått upp eller ner. Det är däremot viktigt för Stockholms regionen att Arlanda får fler passagerare för att kunna fortsätta växa med annan trafik och locka till sig nya linjer/behålla linjer och då är inmatning av inrikes passagerare en viktig del i detta.
Den absoluta merparten av inrikes passagerarna på Arlanda flyger med SAS och det glädjer mig![]()
Går den totala mängden inrikes passagerare ner så sjunker den på Arlanda med.
Och jag välkomnar konkurrens och valfrihet vad gäller bolag. Vore inte bra att bara kunna köpa Gevalia kaffe......
Men alla är olika.
Jag ser hellre ett starkt SAS med bra tidtabell under hela dagen, än två eller fler bolag på samma linje med halvdåliga tidtabeller som går med förlust.