Senaste nytt

Boka Standard dit och Flex hem (för att kunna boka om hemresan senare)?

Kom nu på att jag har gjort detta en gång på SAS longhaul. Resan var dock innan pandemin. Jag var i USA på jobb i flera veckor. Hade Plus Smart dit och Business Flex hem, dryg vecka innan hemresa bokade jag om hemresan 1-2 dagar tidigare. Gammal datapunkt, så ta det för vad det är.

• Gilla
Reactions: hco
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg exakt mitt scenario men vill minnas att jag hade gjort just detta, endast flex hem och då var det strul (kan ha varit att avboka och få refund och det är ju en annan grej vilket inte går). Det var dock precis då det var enormt strul med United som höll på att avsluta samarbetet så kommer tyvärr inte riktigt ihåg om det var det ena eller andra som vara problemet. Försök att få toktydligt svar innan.
Vill också flagga för att det kan finnas någon tidsgräns för att flytta fram hemresan. I precis detta nu måste jag utnyttja en ombokningsbar business eftersom det av någon anledning inte gick att flytta fram den. Har bokat om ett par gånger tidigare men när jag nu ville göra det ytterligare sa systemet ifrån. Support kunde inte se varför men gissade att det var nån gräns som slog till. Orkade inte gå till botten med det eftersom jag var ganska flexibel.

Jag ringde SAS idag och pratade först med en engelsktalande agent som gav uppenbart felaktig info (sa att Economy Flex inte ens finns, att det är extra avgift för ombokning även med Premium Flex) samt i allmänhet inte verkade förstå vad jag försökte fråga. Jag tackade då för hjälpen och ringde upp igen och valde att prata med en svensktalande agent och fick mycket bättre hjälp.

Hon sa först att det går att boka Economy Standard på utresan och Economy Flex på hemresan, men att hemresan då bara går att boka om innan påbörjad utresa, samt att den kan senareläggas till som längst ett år efter biljettköpsdatumet (dvs december 2026 om jag köper nu i december 2025).

Då frågade jag om transportvillkoren https://www.sas.se/juridisk-information/transportvillkor och följande stycke:

• 4.4.1 Om inte annat anges på biljetten, i dessa transportvillkor eller i tillämpliga biljettpriser (som kan begränsa biljettens giltighet, vilket då anges på biljetten) är en biljett giltig: (a) ett år efter utfärdandedatumet eller (b) ett år från biljettens första resdag, förutsatt att den första resan sker inom ett år efter utfärdandedatumet.

Efter att hon läst igenom det bad hon att få dubbelkolla med en kollega varefter jag var på hold i 20 minuter.

När hon kom tillbaka sa hon att de hade kollat upp det här tillsammans och meddelande följande (för oss positiva svar):

1. Det går att boka Economy Standard på utresan och Economy Flex på hemresan.
2. Hemresan kan bokas om och senareläggas till upp till inom ett år efter utresan, inte bara inom ett år efter biljettköpet.
3. Om hemresan bara består av SAS-flyg (inga partnerflyg) går det att boka om även efter att vi har påbörjat utresan.
4. Economy Flex kan ombokas mot eventuell prisskillnad, men det tillkommer ingen extra ombokningsavgift.

Överlag fick vi superbra hjälp av henne och nu har vi en bra plan.

För att vara extra säkra tänker vi vänta till mitten av december med att boka biljetterna och då boka utresan i Economy Standard till ungefär 2026-02-15 samt hemresan i Economy Flex till 2026-12-15, men med målet att senare boka om hemresan till ungefär 2027-02-10. Skulle det inte gå, eller bli för dyrt att boka om hemresan, så är det ändå okej för oss att åka hem i december 2027.

Tack också till alla i forumet för era svar!

Toppen