Senaste nytt

Inte slutföra Sas Bonusresa Palma-Stockholm-Helsingfors

Tack Jane Insane för att du ryckte ut. Det värmer! Känner mig rätt skamsen efter alla tillrättavisningar men det är väl det som är meningen. Har flera gånger bett om ursäkt för att jag inte lyckades checkade ut sista sträckan. Försökte på flera sätt och jag tycker att det är en stor brist att det inte går att göra i appen även som det ser ut så. Skulle självklart aldrig medvetet försöka försena ett plan.

Ville mest ha en bra dialog om ett viktigt ämne som Skiplagging. För många kan det kanske kan vara helt avgörande för att ha råd med att komma iväg på en resa.

Tycker generellt här att det är en hård stämning för hos som inte besöker forumet så ofta. Någon sätter tonen och så hakar svansen på. Det är kanske så man vill ha det. I alla fall inget för mig.

Ville på riktig bara dela med mig av något som inte blev helt lyckat för att andra inte ska göra samma misstag. Kan konstatera att några verkar tyck att det är absolut oacceptabelt och några verkar tycka att det är ok om man har ett gott skäl under förutsättning att man säkerställer att man inte är incheckad på sista benet.
Jag tror att hela grejen var att det kunde tolkas som att du tyckte att du hittat ett ”hack” och funderade på om man inte kunde sätta det i system, trots avrådan från flertalet andra.

Är skiplagging en nödvändighet för att ha råd med resan föreslår jag att man istället avstår från resan. Visst, vissa resor kan såklart vara mer eller mindre ett måste men oftast är ju inte så fallet.

Med det sagt är det i övrigt såklart inte fel med diskussion och jag ber om ursäkt om mitt tidigare inlägg uppfattades som för hårt (syftet var inte alls så utan snarare att det skulle vara informativt). :)

Jag tycker vi drar på lite väl hårt här, det är inte som att @Fly5 Get5 har mördat någon direkt.

Skipjacking är nog något många här har gjort någon gång. Ja, det är mot villkoren, och om man sätter det i system kan man råka illa ut. Det är bra att veta. Sen får man göra sina egna riskavvägningar. Men något djupt moraliskt fördärv är det knappast.

Och om man gör det ska man avbryta sin incheckning. Det vet alla nu, inklusive @Fly5 Get5 . Mistakes where made, men jag har svårt att tro att planet hölls speciellt många minuter för att någon statuslös passagerare utan incheckat bagage inte kommit fram.
Ja, är ju rimligt att påpeka att jag inte heller tar någon moralisk ställning, ville bara flika in att man inte ska försöka rättfärdiga sitt beteende med att man sparat pengar åt SAS/annat bolag.

Vet man risken, och faktiskt drar tillbaka sin check-in, så får man väl göra så. Då minimerar man påverka på andra pax, i alla fall.

Du skriver på ett forum som SAS läser " skall tänka på det nästa gång" Du antyder att du gjort detta ett flertal gånger. Du verkar tycka att det är inte ditt problem utan SAS problem. Undrar varför dom skulle bli sura på dig ????

Om vissa här inte vill ta moralisk ställning i detta står ju var och en fritt, men för mig är det just det som det handlar om. Moral!
Man har ingått ett avtal på vissa premisser, och dessa ska man ju följa.

Passar det inte så är det enda moraliskt riktiga att ingå avtal med en annan transportör som bättre lever upp till ens krav på pris mm.

Jag har själv fyra numera vuxna barn och jag har fått jaga priser i mina dar för att hitta biljetter till priser som passar plånboken, men jag skulle aldrig sälja ut min moraliska kompass för pengar.

Men tyvärr så ser resandet ut så idag, alla vill resa billigt på andras bekostnad, antingen det handlar om flygbolag som vill undvika kollektivavtal, hyr in migrantarbetare som behandlas som slavar eller som här att man agerar på ett sätt som riskerar att försämra det för andra resenärer. Det är allt symtom på samma sak.

Och för den som fortfarande bryr sig om vad det juridiska säger, så säger 4.5.3 I sas conditions of carriage att de prisar om biljetten och du är skyldig att betala skillnaden. Om de sedan gör det i praktiken är en annan sak men avtalet du ingått tillåter det.

4.5.3 Should you have selected a Tariff which provides for compliance with a fixed sequence of travel (refer to 4.5.1), please note: if Carriage is not used on all individual legs or not used in the sequence anticipated on the Ticket with otherwise unchanged travel data, we will recalculate the fare according to your altered routing. The new fare will hereby be determined, and you will have to pay for your actual routing, depending on the Tariff and fare rules for the Ticket. The new fare will be based on the fare available on the day of the request for change of routing. This fare may be higher or lower than the fare you originally paid.The calculation will be based on the best value price available in your booking class for the changed sequence of transportation. If there is no availability on the flight, the recalculation will be based on the highest fare in the original cabin. Any refundable taxes and charges for the unused Flight Coupon will be deducted. Please note that unless the difference in price has been paid, you will not be allowed to travel.

Med all respekt för vad du skriver (och jag håller med om det mesta!), så tycker jag att vi tappar proportionerna och blandar stort och smått här.

I min, personliga, åsikt så handlar det här om något som är väldigt likt det som är en av huvudpoängerna med den här siten, små smarta (eller inte) trick och hacks för att antingen komma undan billigare eller få fler poäng eller resa lyxigare. Det är mer i linje med att hitta ett sätt att trippeldippa poängintjäning eller att boka en errorfare. Eller boka en resa där man vet att det är stor chans att man blir försenad och kan söka EU264-kompensation trots att man inte lidit någon konkret skada.

Skulle man aldrig göra något av detta heller, tja, då är det väl OK att kasta första stenen.

Klipper in hela sektionen för villkor för kupong hos SAS på svenska för att gör det lättare för oss alla.
Är ingen jurist men lite kort kan man säga att detta är inte ett traditionellt avtal med ev. formuleringar om avtalsbrott. Detta är mera uppsatta villkor för en transport där underlåtes att följa något av villkoren leda till att kupongen förverkats. Det behöver då inte tolkas som ett avtalsbrott mer som ett möjligt utfall som båda parter får räkna med där någon part av olika anledningar inte fullföljer sin del av det uppsatta villkoren. I men mening lite mer (moraliskt) försvarbart än avtalsbrott. säkert någon jurist på forumet då och då.

4.5 Kupongordning och användning​

• 4.5.1 En biljett består av en eller flera flygkuponger. Varje flygkupong utfärdas för exakt en sträcka. Tänk som exempel på en resa tur och retur mellan Stockholm och New York, där sträckorna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – New York, New York – Köpenhamn och Köpenhamn – Stockholm motsvarar fyra flygkuponger eller en biljett. På samma sätt består flygningarna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – Stockholm också av två flygkuponger, oavsett eventuellt reseuppehåll i Köpenhamn. Den biljett du köpte är endast giltig för den ordningsföljd som anges på biljetten. Det pris du betalade är baserat på våra biljettpriser och beräknas särskilt baserat på de resedatum du har valt och resornas ordningsföljd. Därför gäller det beräknade priset endast för den ordningsföljd som anges på biljetten. Detta utgör en viktig del av vårt avtal med dig. Beroende på aktuella marknadsförhållanden kan biljetter som består av flera flygkuponger vara billigare än motsvarande enskilda flygsträckor. I syfte att förhindra att dessa billigare biljettpriser missbrukas har vi gjort det till ett transportvillkor att sträckorna måste flygas i den ordningsföljd som anges på biljetten.
  • 4.5.2 Om du vill ändra någon del av din resa måste du kontakta oss i förväg. Om du inte har möjlighet att resa i angiven ordningsföljd på grund av force majeure, sjukdom eller någon annan anledning eller ett förhinder som du inte kan hållas ansvarig för, förblir resterande flygkuponger giltiga. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i angiven ordningsföljd. Du måste informera oss om de relevanta anledningarna och kunna styrka dem omedelbart efter att du har blivit medveten om dem eller efter att förhindret har upphört. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i den planerade angivna ordningsföljden.
  • 4.5.3 Om du har valt ett biljettpris som kräver att du reser sträckorna i en bestämd ordningsföljd (se 4.5.1) måste du tänka på att om transporten inte används på alla enskilda sträckor eller inte används i den ordningsföljd som anges på biljetten med i övrigt oförändrade reseuppgifter kommer vi att beräkna biljettpriset på nytt i enlighet med den ändrade rutten. Därmed fastställs det nya biljettpriset och du måste betala för din faktiska rutt, beroende på biljettens pris och gällande biljettprisregler. Det nya biljettpriset kommer att baseras på det biljettpris som är tillgängligt på den dag du begär ändring av rutten. Detta biljettpris kan vara högre eller lägre än det ursprungliga priset. Beräkningen kommer att baseras på det mest förmånliga pris som finns tillgängligt i din bokningsklass för den nya ordningsföljden. Om det inte finns några lediga sittplatser på flygningen kommer omberäkningen att baseras på det högsta biljettpriset i den ursprungliga kabinen. Eventuella återbetalbara skatter och avgifter för den oanvända flygkupongen kommer att dras av. Observera att du inte kommer att få tillstånd att resa innan du har betalat prisskillnaden.

Klipper in hela sektionen för villkor för kupong hos SAS på svenska för att gör det lättare för oss alla.
Är ingen jurist men lite kort kan man säga att detta är inte ett traditionellt avtal med ev. formuleringar om avtalsbrott. Detta är mera uppsatta villkor för en transport där underlåtes att följa något av villkoren leda till att kupongen förverkats. Det behöver då inte tolkas som ett avtalsbrott mer som ett möjligt utfall som båda parter får räkna med där någon part av olika anledningar inte fullföljer sin del av det uppsatta villkoren. I men mening lite mer (moraliskt) försvarbart än avtalsbrott. säkert någon jurist på forumet då och då.

4.5 Kupongordning och användning​

• 4.5.1 En biljett består av en eller flera flygkuponger. Varje flygkupong utfärdas för exakt en sträcka. Tänk som exempel på en resa tur och retur mellan Stockholm och New York, där sträckorna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – New York, New York – Köpenhamn och Köpenhamn – Stockholm motsvarar fyra flygkuponger eller en biljett. På samma sätt består flygningarna Stockholm – Köpenhamn, Köpenhamn – Stockholm också av två flygkuponger, oavsett eventuellt reseuppehåll i Köpenhamn. Den biljett du köpte är endast giltig för den ordningsföljd som anges på biljetten. Det pris du betalade är baserat på våra biljettpriser och beräknas särskilt baserat på de resedatum du har valt och resornas ordningsföljd. Därför gäller det beräknade priset endast för den ordningsföljd som anges på biljetten. Detta utgör en viktig del av vårt avtal med dig. Beroende på aktuella marknadsförhållanden kan biljetter som består av flera flygkuponger vara billigare än motsvarande enskilda flygsträckor. I syfte att förhindra att dessa billigare biljettpriser missbrukas har vi gjort det till ett transportvillkor att sträckorna måste flygas i den ordningsföljd som anges på biljetten.
  • 4.5.2 Om du vill ändra någon del av din resa måste du kontakta oss i förväg. Om du inte har möjlighet att resa i angiven ordningsföljd på grund av force majeure, sjukdom eller någon annan anledning eller ett förhinder som du inte kan hållas ansvarig för, förblir resterande flygkuponger giltiga. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i angiven ordningsföljd. Du måste informera oss om de relevanta anledningarna och kunna styrka dem omedelbart efter att du har blivit medveten om dem eller efter att förhindret har upphört. I sådana fall kan du använda de återstående flygkupongerna i den planerade angivna ordningsföljden.
  • 4.5.3 Om du har valt ett biljettpris som kräver att du reser sträckorna i en bestämd ordningsföljd (se 4.5.1) måste du tänka på att om transporten inte används på alla enskilda sträckor eller inte används i den ordningsföljd som anges på biljetten med i övrigt oförändrade reseuppgifter kommer vi att beräkna biljettpriset på nytt i enlighet med den ändrade rutten. Därmed fastställs det nya biljettpriset och du måste betala för din faktiska rutt, beroende på biljettens pris och gällande biljettprisregler. Det nya biljettpriset kommer att baseras på det biljettpris som är tillgängligt på den dag du begär ändring av rutten. Detta biljettpris kan vara högre eller lägre än det ursprungliga priset. Beräkningen kommer att baseras på det mest förmånliga pris som finns tillgängligt i din bokningsklass för den nya ordningsföljden. Om det inte finns några lediga sittplatser på flygningen kommer omberäkningen att baseras på det högsta biljettpriset i den ursprungliga kabinen. Eventuella återbetalbara skatter och avgifter för den oanvända flygkupongen kommer att dras av. Observera att du inte kommer att få tillstånd att resa innan du har betalat prisskillnaden.
Inte riktigt med på vad du menar men 4.5.3 ger uttryck för att de kan debitera dig mellanskillnaden om du inte flyger alla legs. Dvs. om du bokat BCN-ARN-AMS men inte flyger ARN-AMS så kan SAS debitera/kreditera dig för priset för BCN-ARN kontra BCN-ARN-AMS.

Ledsen om någon är irriterad på att jag tjatar vidare. Ser detta mer som ett forum som i första hand ska finns till stöd för den vanliga mer eller mindre moraliska flygresenären. Där vi tillsammans resonerar oss fram till vad som känns schyst och inte schyst. Storbolagen klarar sig nog alldeles utmärkt på egen hand även om det finns många som instinktivt verkar rycka ut till deras försvar.

Vad jag tycker vi kommit fram till hittills:
Om du har för avsikt att skippa ett ben så boka inte via Kiwi eller Skiplagged. Då är risken stor att du får frågan om du har för avsikt att inte fullfölja resan. Bokar du via SAS är det mycket mindre sannolikt att du får frågan.

Om du vid incheckning säger till personalen att du inte har för avsikt att fullfölja resan har du redan burit mot transportvillkoren och därmed blir din biljett ogiltig direkt där och då.

I någon mening bryter du mot resevillkoren samma ögonblick som tanken dyker upp i ditt huvud att du inte ska fullfölja resan. Det kan iof bli svårt för flygbolaget att bevisa så i praktiken bryter du först mot villkor då du väljer att inte dyka upp till en avgång.

Det verkar inte finnas några andra påföljder av att inte leva upp till villkoren annat än att alla återstående sträckor en gemensam bokning blir ogiltiga. Vidare att du kan bli påförd en avgift för vad den alternativa resdan hade kostat. Vilket du i din tur kan bestrida. Andra påföljder verkar mest anekdotiska.

Du ska alltid informera flygbolaget om att du inte har för avsikt att fullfölja en resa. Det är en del av villkoren.

Sedan har vi de moraliska aspekterna av detta. Måste få funderar på det att tag till. Återkommer.....

Inte riktigt med på vad du menar men 4.5.3 ger uttryck för att de kan debitera dig mellanskillnaden om du inte flyger alla legs. Dvs. om du bokat BCN-ARN-AMS men inte flyger ARN-AMS så kan SAS debitera/kreditera dig för priset för BCN-ARN kontra BCN-ARN-AMS.
Du har rätt, flygbolaget kan påföra dig en extra avgift för att inte fullföljt en resa. Ledsen för att jag inte riktig hunnit lösa igenom ännu.

Toppen